Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: CI Games – komentarz po konferencji dotyczącej wyników za 4Q23

Udostępnij

Spółka CI Games w dniu 17 kwietnia przedstawiła wyniki finansowe za 4Q'23, które następnego dnia omówiła podczas zorganizowanej konferencji z inwestorami. W omawianym okresie Grupa pochwalić się mogła zwłaszcza rekordowym poziomem przychodów ze sprzedaży (185.9 mln PLN, +1 103.8% r/r), na co istotny wpływ miała październikowa premiera gry Lords of the Fallen. Od momentu jej wydania (13.10) do dnia 31 grudnia ur. sprzedaż tytułu wyniosła prawie 1.3 mln sztuk, przy czym sama produkcja zebrała jak dotąd zaledwie mieszane recenzje - tylko 61% pozytywnych ocen na platformie Steam. Oprócz rekordowych przychodów, spółka w 4Q'23 wykazała również najwyższy w historii zysk z działalności operacyjnej (33.2 mln PLN; +2 033.1% r/r), a także wynik netto (18.2 mln PLN vs. -1.0 mln PLN rok temu). Pomimo tak imponujących dynamik r/r, rezultaty przedstawione przez CI Games nie zdołały jednak spełnić rynkowych oczekiwań i tym samym zostały niekorzystnie odebrane wśród inwestorów.

  • Spółka osiągnęła rekordowe przychody dzięki sprzedaży Lords of the Fallen. Na przestrzeni minionego roku, spółka wygenerowała łączne przychody na poziomie 245.0 mln PLN, przez co były one nie tylko czterokrotnie wyższe niż przed rokiem, ale również najwyższe w całej dotychczasowej historii CI Games. Uzyskana wielkość sprzedaży możliwa była głównie dzięki październikowej premierze gry Lords of the Fallen, która odpowiadała aż za 83% skonsolidowanych rocznych przychodów Grupy. Tytuł ten zasługuje obecnie na miano nie tylko najlepiej sprzedającej się produkcji studia (od 16.10 do końca 2023 r. prawie 1.3 mln egzemplarzy), ale także i najdroższej (całkowite koszty projektu to ok. 281 mln PLN). Pomimo tego, oceny zebrane przez Lords of the Fallen nie zachwycają - zaledwie 61% pozytywnych ocen na Steam oraz 75% na Metacritic. Spółka spodziewa się, że na przestrzeni najbliższych lat tytuł wygeneruje ok. 100 mln USD przychodu ze sprzedaży. Prognozę tę traktujemy jednak jako bardzo optymistyczną. W naszej opinii premiera tytułu nie była tak udana, jak zakładało studio, o czym świadczą nie tylko zebrane recenzje, ale także m.in. systematycznie spadająca liczba graczy.
  • Trwają prace nad nowymi projektami. Na dzień dzisiejszy CI Games koncentruje się nad dwoma nowymi projektami, które tworzone są przez wewnętrzne studia spółki. Pierwszym z nich jest Project Survive tworzony przez Underdog. Planowany budżet projektu ma być jednak zdecydowanie niższy niż w przypadku Lords of the Fallen. Gra powstaje przy użyciu silnika Unreal Engine 5 i ma zadebiutować na komputerach PC i konsolach nowej generacji w 2025 r. Drugim projektem jest natomiast Project 3, za które odpowiada Hexworks. Według informacji przekazanych przez prezesa spółki, tytuł ten, tak samo jak Lords of The Fallen, ma być grą AAA z gatunku action-RPG i podobnie jak w przypadku Projectu Survive, również powstaje w oparciu o silnik Unreal Engine 5. Szacunkowy budżet produkcyjny gry wynosi ok. 30 mln EUR, zaś jego premiera spodziewana jest w 2026 r. Jeszcze przed publikacją wyników rocznych, spółka informowała że rozważa finansowanie jednego z tytułów poprzez wydawcę, pozyskanie inwestora strategicznego lub finansowanie długiem.
  • Koszty sprzedanej produkcji rosną w tempie szybszym od przychodów. Koszty wytworzenia sprzedanych produktów wyniosły w 4Q'23 rekordowe 81.2 mln PLN (+1 862.8% r/r), co wynikało głównie z wyższych kosztów amortyzacji prac rozwojowych Lords of the Fallen (rozpoznanie 35% kosztów rozwoju w RZiS za 2023 r.), kosztów produkcji tej gry na nośnikach fizycznych oraz nieskapitalizowanych kosztów prac związanych z Lords of the Fallen poniesionych po dacie premiery. Wzrost kosztu amortyzacji w całości kosztów produkcji przełożył się jednocześnie na znaczące obniżenie marży brutto ze sprzedaży, która spadła aż o 16.8 p.p. r/r.
  • Wzrost kosztów SG&A. Koszty SG&A spółki zwiększyły się w IVQ’23 o 656.1% r/r do 70.5 mln PLN, co jest konsekwencją znaczącego wzrostu poziomu kosztów sprzedaży (z 5.2 mln PLN do 66.9 mln PLN), wynikającego z intensywnej kampanii reklamowej gry Lords of the Fallen. Rosnące koszty produkcji były jednocześnie kompensowane przez niższe koszty ogólnego zarządu, które spadły z 4.2 mln PLN do 3.6 mln PLN, tj. -14.0% r/r.
  • Wyniki pomimo znaczącej poprawy r/r pozostawiają niedosyt. W 4Q’23 zysk z działalności operacyjnej CI Games wyniósł 33.2 mln PLN (+2 033.1% r/r), EBIDTA wzrosła do 89.2 mln PLN (+2 194.4% r/r), zaś wynik netto osiągnął poziom 18.2 mln PLN. Pomimo tak znaczących dynamik r/r, przedstawione przez spółkę rezultaty oceniamy niekorzystnie. Warto zauważyć, że zysk netto CI Games osiągnięty w roku premiery największego tytułu w historii studia to bowiem niespełna 13.0 mln PLN (+59.2% r/r; marża netto 5.3%) i to przy jednoczesnym rozpoznaniu zaledwie 35% kosztów jej rozwoju w RZiS (przez co kolejny rok zapowiada się jako istotnie słabszy).
  • Cash Flow. W całym 2023 roku przepływy pieniężne z działalności operacyjnej osiągnęły poziom 71.1 mln PLN (wzrost z 31.7 mln PLN), co było w głównej mierze konsekwencją konwersji należności na środki pieniężne, które zostały pomniejszone o płatności kosztów operacyjnych (w tym kampanię marketingową).
  • Wzrost zadłużenia netto r/r. Na koniec IVQ’23 dług netto spółki wyniósł 27.5 mln PLN i był tym samym o 15.6 mln PLN wyższy niż przed rokiem. Wzrost ten spowodowany był przez rosnące zobowiązania kredytowe (+39.2 mln PLN r/r).
  • Podwyższenie kapitału zakładowego spółki. Pod koniec marca br. NWZ CI Games zadecydowało o upoważnieniu zarządu do emisji ok. 36.6 mln akcji serii M z pozbawieniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy, w celu podwyższenia kapitału zakładowego do maks. ok. 2.2 mln PLN.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus