Czołowy producent przyrządów pomiarowych zanotował najlepsze wyniki finansowe w historii. Skonsolidowane przychody wzrosły r/r o 19,1 proc. 214,49 mln zł, EBITDA osiągnęła 31,3 mln zł (+13,1 proc.), a zysk netto 19,5 mln zł (+32,6 proc.). Wszystkie spółki zależne zanotowały w 2023 r. wzrost przychodów ze sprzedaży i każda zakończyła rok z zyskiem. Sonel po raz kolejny zamierza podzielić się zyskiem z akcjonariuszami, rekomendacja zarządu to wypłata dywidendy 9,8 mln zł, czyli 0,7 zł na jedną akcję.
W 2023 roku, sprzedaż krajowa SON (SONEL) stanowiła 69,2 proc. całkowitego obrotu, eksport miał 14,4-proc. udział a sprzedaż do krajów Unii Europejskiej wyniosła 16,4 proc. W ub.r. Sonel realizował sprzedaż do 83 krajów, koncentrując się na rynkach takich jak: Austria, Niemcy, USA, Turcja, Indie, Szwajcaria, Singapur, Izrael, Holandia i Hiszpania.
Osiągnęliśmy historycznie najlepsze wyniki finansowe pomimo licznych wyzwań i zmian spowodowanych przez sytuację polityczną i ekonomiczną, w tym wysokiej inflacji, która zmusiła nas do dostosowania cen i kosztów. Posiadamy bardzo mocną pozycję bilansową oraz wysoki stan gotówki, co stanowi dobry prognostyk na 2024 rok i daje nam po raz kolejny możliwość podzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Chciałbym też podkreślić dobre wyniki wszystkich naszych spółek zależnych i ich duże perspektywy – powiedział Tomasz Wiśniewski, prezes Sonela.
Spółka indyjska kontynuowała swoją działalność na rynku krajowym, który odrodził się z załamania po pandemii COVID. Pojawiające się nowe regulacje w prawie indyjskim dotyczące wymagań badania bezpieczeństwa urządzeń elektrycznych, otworzyło nowe możliwości sprzedażowe, które spółka wykorzystała zwiększając udziały rynkowe, m.in. startując w coraz liczniejszych przetargach dla dużych operatorów sieci energetycznej. Dodatkowo w Indiach bardzo korzystne okazało się wprowadzenie nowej normy dotyczącej badań instalacji elektrycznych. Jest to obszar, który pozwala Sonelowi na dodanie do oferty mierników wielofunkcyjnych, gdyż do tej pory promowano głównie mierniki rezystancji izolacji i kamery termowizyjne, a teraz promowany jest najlepszy miernik Sonela czyli MPI.
Z kolei rozwój firmy Foxytech to kontynuacja współpracy z Grupą Sanxing, nowym większościowym partnerem, dzięki któremu spółka uzyskała wsparcie technologiczne na światowym poziomie. W marcu ub.r. spółka zdobyła certyfikację MID D, co pozwoliło jej na rozpoczęcie produkcji w Polsce i udział w przetargach w Europie. Pierwszym większym efektem tych działań jest podpisana na początku br. kolejna umowa z Tauron Dystrybucja na dostawę liczników z modemem LTE.
- Nasza najmłodsza spółka, czyli spółka azjatycka jest również coraz lepiej rozpoznawana na tamtejszym rynku i oczekujemy tam utrzymania dynamicznych wzrostów. Singapur jest krajem o bardzo wysokiej kulturze technicznej i wzorem jakości dla innych państw w regionie, dodatkowo produkty europejskie są tam bardzo dobrze postrzegane. Wszystkie powyższe czynniki pozwoliły na redukcję barier wejścia na rynek oraz realizację założonych wartości sprzedaży. Wprowadziliśmy ostatnio system B2C i B2B oraz duże nadzieje pokładamy we wdrożeniu produktów PVM i PQM. Szczególny nacisk i starania zostaną włożone na tworzenie możliwości wzrostu dzięki nowym produktom oraz penetracji rynku przemysłowego, segmentu rynku pojazdów elektrycznych i energii odnawialnej. Ponadto chcemy, we współpracy z kluczowymi partnerami z Wietnamu, Tajlandii oraz Indonezji, stworzyć pierwsze lokalne centra wsparcia serwisowego – powiedział prezes Wiśniewski.
W ramach strategii rozwoju na lata 2022-2024 Sonel aktywnie poszerza obecność cyfrową, wprowadzając nowe kanały sprzedaży i obsługi klienta online, w tym platformy B2B i B2C, na kolejnych rynkach. Wdrożono również serię cyfrowych rozwiązań usprawniających nasze procesy wewnętrzne i kontynuowano prace nad kluczowym projektem cyfryzacji oraz innowacyjnym podejściem do konstrukcji i produktów Sonel. Dzięki temu spółka może oferować klientom usługi cyfrowe i opcje abonamentowe. Rozwijano także nowe projekty R&D, które zaowocowały serią innowacyjnych urządzeń dla sektora fotowoltaicznego, elektromobilności, magazynowania energii i nowej linii urządzeń do lokalizacji infrastruktury podziemnej. W 2024 roku zaplanowano dalsze premiery nowych urządzeń, które będą wprowadzane etapami, z kluczowymi produktami prezentowanymi na międzynarodowych targach Energetab we wrześniu 2024 roku.
W obszarze produkcji uzupełniliśmy nasze moce przerobowe o nową linię montażu SMT, która stawała się wąskim gardłem w procesie produkcji, jak również zatrudniliśmy ponad 20 osób w dziale produkcyjnym. Wspomniana inwestycja wynikała ze wzrostu zapotrzebowania na nasze wyroby oraz prognozowanej tendencji w 2024 roku. W kolejnych latach planujemy nadal rozbudowywać nasz park maszynowy dostosowując się do rosnącego popytu – powiedział Tomasz Wiśniewski.
W 2024 roku Sonel planuje wydać na inwestycje 17,8 mln zł, głównie w jednostce dominującej, a 51 proc. wydatków Grupy Kapitałowej zostanie poniesione na kontynuację i realizację nowych prac rozwojowych, oprogramowanie oraz ofertę miernikową.
Zamierzamy kontynuować nasze działania na rzecz zwiększenia sprzedaży i rozwoju sieci dystrybucji, kładąc szczególny nacisk na rynki zagraniczne. Nasze plany obejmują intensyfikację działań na takich rynkach jak kraje DACH, Indie, Singapur, Ameryka Południowa, kraje azjatyckie oraz rozwinięte rynki europejskie. Zamierzamy intensyfikować działania skierowane przede wszystkim na wzrost liczby generowanych leadów. Planujemy osiągnąć ten cel poprzez inwestycje w marketing cyfrowy na poziomie lokalnym, rozszerzenie sieci dystrybucyjnej oraz zwiększenie współpracy z dystrybutorami, w tym organizację szkoleń, spotkań, targów i seminariów. Szczególny nacisk położymy na ekspansję na Filipinach, Malezji oraz na nowych dla nas rynkach, takich jak Laos i Kambodża. Dodatkowo, na początku roku wzmocniliśmy nasz zespół o nowego handlowca odpowiedzialnego za generowanie leadów w Indonezji, który jest dla nas kluczowym rynkiem – powiedział Tomasz Wiśniewski.