- Przychody Grupy Spyrosoft wzrosły na koniec 2023 r. o 25,5% r/r do 416,1 mln zł.
- Skonsolidowany zysk EBITDA w omawianym okresie spadł do 42,0 mln zł, o 21,8% w porównaniu z rekordowym 2022 r. Marża EBITDA wyniosła 10,1% vs. 16,2%
w analogicznym okresie 2022 r. - Zysk netto firmy spadł o 26,2% r/r do poziomu 19,7 mln zł.
- Zatrudnienie ukształtowało się stabilnym poziomie – na koniec 2023 r. Grupa miała 1 500 współpracowników.
- Negatywny wpływ na wyniki finansowe Grupy miały koszty związane
z utrzymywaniem tzw. ławki (pracowników czasowo pozostających bez projektu) oraz różnice kursowe. - Przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały 2024 roku Zarząd Grupy nie spodziewa się istotnej poprawy, jeśli chodzi o koniunkturę w branży. Mimo to, głównym celem strategicznym Grupy pozostaje rozwój skali prowadzonej działalności i wzrost przychodów. Grupa kontynuuje inwestycje w sprzedaż, aktywnie poszukuje możliwości akwizycyjnych oraz koncentruje się na efektywności kosztowej.
– W 2023 roku cała branża IT odczuwała negatywne skutki spowolnienia gospodarczego, które miało hamujący wpływ na proces digitalizacji przedsiębiorstw. Jednak my zwiększyliśmy przychody o 26% rok do roku, realizując założenia naszej „Strategii na lata 2022-2026”, zgodnie z którą wzrost ten ma wynosić średnio od 25% do 35% rocznie. Na zrealizowaną sprzedaż wpływ miała zarówno liczba nowo pozyskanych klientów, rosnąca baza wszystkich aktywnych w minionym roku klientów oraz znaczące wzrosty sprzedaży w USA i Skandynawii. Musieliśmy jednak także – podobnie jak większość firm IT na całym świecie – skonfrontować się z szeregiem wyzwań i rosnącymi kosztami. W naszym przypadku wpływ na wyższe koszty miało przede wszystkim świadome utrzymanie tzw. ławki, która w 2023 roku stanowiła 6% kosztów bezpośrednich vs. 2% we wcześniejszych okresach oraz umocnienie się złotówki w stosunku do dolara, euro i funta. Finalnie, powyższe czynniki przełożyły się na niższą niż
w 2022 roku rentowność na poziomie EBITDA. Po rekordowym wyniku w 2022 roku, marża EBITDA za 2023 rok znalazła się nieznacznie poniżej celu z naszej Strategii, który zakłada przedział 11%-14% – mówi Konrad Weiske, prezes zarządu SPR (SPYROSOFT)
W 2023 r. do grona klientów Grupy dołączyło 98 nowych firm, a łącznie na koniec omawianego okresu Grupa obsługiwała 146 klientów. Nowi klienci zostali odnotowani we wszystkich spółkach należących do Grupy.
W grudniu ubiegłego roku, do grona nowych klientów Grupy dołączył brytyjski publiczny nadawca telewizyjny – BBC. Grupa Spyrosoft podpisała trzyletni kontrakt na dostawę usług. Zgodnie z umową ramową Spyrosoft będzie zewnętrznym partnerem świadczącym usługi rozwoju i testowania oprogramowania. Dzięki temu kontraktowi Grupa uruchomiła właśnie nowe biura (Londyn i Manchester) i stopniowo zwiększa zatrudnienie w UK, realizując tym samym cele ze Strategii związane ze wzrostem obecności na rynkach zagranicznych.
Zdywersyfikowana struktura przychodów Grupy Spyrosoft w podziale na geografie ukształtowała się w 2023 r. bez istotnych zmian – rynkami wiodącymi pozostają region DACH (27%), Wielka Brytania (28%), następnie – Polska (16%), Stany Zjednoczone (13%) i Skandynawia (9%). Struktura przychodów ujmowana z punktu widzenia branż obsługiwanych przez Grupę Spyrosoft również nie uległa znaczącym zmianom.
Przez cały ubiegły rok zatrudnienie w Grupie utrzymywało się na stabilnym poziomie. Na koniec grudnia 2023 r. całkowita liczba współpracowników Grupy Spyrosoft wyniosła 1 500 osób.
Perspektywy na kolejne kwartały
Przyglądając się perspektywom na kolejne kwartały 2024 r. Zarząd Grupy zaznacza, że nie należy spodziewać się istotnych zmian względem bieżącej sytuacji biznesowej, a jej poprawa może nastąpić nie wcześniej niż za kilka kwartałów.
Perspektywa Grupy Spyrosoft na rozwój biznesu na głównych rynkach obsługiwanych przez Grupę pozostaje stabilna. Spółka nie obserwuje także większych zmian w ramach branż, w których działa.
Jeśli chodzi o rynek pracy, Zarząd obserwuje większą dostępność pracowników, w tym także na rynkach międzynarodowych (co przekłada się na obniżone koszty działań rekrutacyjnych) oraz wyhamowanie wzrostu wynagrodzeń.
Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Spyrosoft:
Mln zł |
2023 |
2022 |
zmiana r/r |
---|---|---|---|
Przychody netto |
416,1 |
331,5 |
+25,5% |
EBITDA |
42,0 |
53,7 |
-21,8% |
Zysk z działalności operacyjnej |
30,9 |
45,1 |
-31,4% |
Zysk netto |
19,7 |
26,7 |
-26,2% |
Mln zł |
4Q 2023 |
4Q 2022 |
zmiana r/r |
---|---|---|---|
Przychody netto |
105,4 |
100,1 |
+5,3% |
EBITDA |
10,2 |
15,8 |
-35,7% |
Zysk z działalności operacyjnej |
7,3 |
13,2 |
-44,5% |
Zysk netto |
8,4 |
7,0 |
+19,6% |