Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Cloud Technologies zamknął 2023 r. z 8,78 mln zł zysku netto

Udostępnij

CLD (CLOUD), jeden z największych dostawców danych do targetowania reklamy internetowej na świecie, opublikowała roczne wyniki finansowe. Rok 2023 był najlepszym rokiem w historii Grupy Cloud Technologies pod względem rozwoju sprzedaży danych, czyli strategicznego, skalowalnego segmentu o zasięgu międzynarodowym. Przychody w tym segmencie w 2023 roku wyniosły 44,6 mln PLN (+15,8% r/r, a +23,5% w walucie bazowej, czyli USD), a marża sięga już 67%. Notowana na głównym parkiecie GPW spółka w 2023 r. wypracowała 27,6 mln PLN EBITDA, co oznacza wzrost o 18,4% r./r.

- Za nami kolejny udany rok, sprzedaż danych rozwija się dynamicznie, a w 2023 osiągnęliśmy w tym zakresie najlepsze wyniki w naszej historii. W minionym roku zakończyliśmy również naszą strategię przyjętą na lata 2021-2023 i z satysfakcją stwierdzam, że zrealizowaliśmy jej kluczowe założenia, m.in.: przejście na Główny Rynek GPW, międzynarodową akwizycję, skup akcji własnych czy wypłatę pierwszej w historii dywidendy. W 2023 roku przedstawiliśmy również nową strategię na lata 2023-2025, która stanowi ewolucję sprawdzonego już modelu biznesowego i pozwoli w jeszcze większym stopniu wykorzystać przewagi konkurencyjne i umacniać naszą pozycję wiodącego globalnego dostawcy danych.  - komentuje Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies. 

W 2023 roku Cloud Technologies ponownie poprawiła wyniki sprzedaży danych osiągając w tym zakresie najlepsze wyniki w historii. Mimo bardzo wysokiej bazy (38,5 mln PLN w 2022 r.) roczne przychody ze sprzedaży danych wzrosły o 15,8% r./r. (23,5% w walucie bazowej, czyli USD), do 44,6 mln PLN. W raportowanym okresie wartość wskaźnika EBITDA wyniosła 27,6 mln PLN, co oznacza wzrost o 18,4% r./r. EBITDA kluczowego segmentu sprzedaży danych w minionym roku wzrosła o 18,7% r./r. i wyniosła 29,7 mln PLN. W 2023 roku marżowość EBITDA tego segmentu wyniosła 66,8 %.

Zgodnie z przyjętą polityką dywidendową 15 kwietnia br. Zarząd zarekomendował wypłatę dywidendy za 2023 rok w wysokości 5,6 mln zł, czyli 1,25 zł za akcję, a Rada Nadzorcza pozytywnie zaopiniowała rekomendację Zarządu.

- Zgodnie z celami naszej strategii rozwoju poprawiamy wyniki w kluczowych obszarach, a najlepszą miarą naszego rozwoju są wartości wskaźnika EBITDA. Pomimo niesprzyjających nam w ubiegłym roku różnic kursowych wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki. Na uwagę w szczególności zasługuje fakt, że skumulowana EBITDA za lata 2021-2023 wyniosła ponad 66 mln PLN. Odnosząc ten wynik do KPI naszego programu motywacyjnego oznacza to, że zrealizowaliśmy 120% celu, co jest dobrym prognostykiem na przyszłość - dodaje Piotr Soleniec, CFO Grupy i członek zarządu Cloud Technologies.

Celem strategicznym Cloud Technologies w perspektywie 2023-2025 jest dalszy dynamiczny rozwój sprzedaży danych w obecnych i nowych obszarach o dużym potencjale wzrostu. W ramach realizacji nowej strategii spółka zamierza przeznaczyć do 100 mln PLN w latach 2023 - 2025. Szczegółowy plan zakłada przeznaczenie do 60 mln PLN na potencjalne akwizycje i inwestycje, około 10 mln PLN na prace badawczo-rozwojowe, a także około 30 mln PLN na skup 250 000 akcji w ramach programu motywacyjnego dla pracowników, z czego 125 000 akcji zostało już nabytych w ramach skupu akcji własnych, który został zrealizowany w grudniu 2023 roku. Jednocześnie Zarząd Cloud Technologies zarekomendował ustanowienie polityki dywidendowej, z dywidendą w wysokości około 20% oczyszczonego wyniku EBITDA. 30 czerwca zeszłego roku spółka wypłaciła z zysku netto za 2022 rok dywidendę w łącznej wysokości 4,6 mln zł, co oznaczało 1 zł dywidendy na akcję. 15 kwietnia br. Zarząd zarekomendował wypłatę dywidendy za 2023 rok w wysokości 5,6 mln zł, czyli 1,25 za akcję, a Rada Nadzorcza pozytywnie zaopiniowała rekomendację Zarządu.                                          

Około 80% przychodów ze sprzedaży danych Cloud Technologies pochodzi z największego rynku reklamowego świata, czyli z USA, który jest jednym z najbardziej wymagających i konkurencyjnych rynków reklamy na świecie. Według prognoz eMarketera globalne wydatki na reklamę online będą rosły co najmniej do 2027 roku w tempie dwucyfrowym, a udział reklamy online w całkowitych wydatkach na reklamy sięgnie 74%. Dynamicznie rośnie przy tym udział w reklamie online modelu bazującego na danych, czyli programmatic. W USA - kluczowym dla Cloud Technologies rynku - według prognoz eMarketera wydatki na reklamę programmatic będą w tym roku stanowić 90% wszystkich wydatków reklamowych na cyfrowe reklamy display’owe, a udział  programmatic w rynku reklamy w USA w 2024 roku wzrośnie o 15% r/r. Z kolei z danych z raportu agencji badawczej Grand View Research wynika, że prognozowana wartość światowego rynku AdTech, na którym działa Cloud Technologies, wzrośnie do 2,4 tryliona USD w 2030 roku, co oznacza CAGR na poziomie 13,7% w okresie 2023-2030. Cloud Technologies, która dzięki autorskiej technologii stworzyła chmurę danych z informacjami o 5 mld użytkowników z ponad 200 rynków na całym świecie, ma potencjał, by dalej rosnąć na tym perspektywicznym rynku.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus