Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

[wideo] Makarony Polskie. Zapis konferencji po publikacji szacunkowych wyników za 2023 r.

Udostępnij

Grupa Makarony Polskie, specjalizująca się w szerokim portfolio makaronów oraz dań gotowych, wskazała we wstępnych, szacunkowych danych finansowych, że w roku 2023 zanotowała istotny wzrost rentowności – na poziomie EBITDA o 3,4 pkt. proc., do 16,3%, a na poziomie netto – o 1,8 pkt. proc., do 9,3%. W rezultacie przy wzroście przychodów o 8% rdr, do blisko 355 mln zł, zysk EBITDA i netto wzrósł o ponad 30% rdr, odpowiednio do prawie 58 mln zł i blisko 33 mln zł. Patrząc na ostatnie trzy lata, średnioroczne tempo wzrostu przychodów (CAGR) to 45%, wyniku EBITDA 87%, a zysku netto aż 127%, co podkreślił podczas prezentowania Marcin Zieliński, Dyrektor ds. Rozwoju i Sprzedaży.

– Jest to efekt naszych inwestycji i dobrych decyzji sprzed lat. Bardzo udane było przejęcie makaronowej firmy SAS w 2022 roku, a pełne efekty synergii obserwujemy od połowy 2023 roku wraz z inkorporacją tej firmy. Dodatkowo, nasze nowe linie makaronów premium są w pełni obłożone, zamierzamy dalej zwiększać moce w ślad za niezaspokojonym popytem na nasze produkty. Podobnie wstrzeliliśmy się z daniami gotowymi, których w zeszłym roku dostarczyliśmy na 3 mln tacek. Umiejętnie potrafimy także korzystać ze swoich marek oraz dostarczać duże wolumeny pod markami sieci handlowych – wskazał Zenon Daniłowski, Prezes Zarządu MAK (MAKARONPL)

W roku 2024 oraz kolejnych latach Grupa Makarony Polskie (GMP) zamierza dalej inwestować w rozwój organiczny oraz analizuje możliwości przejęć, także relatywnie dużych, dzięki czemu wyniki mogłyby skokowo wzrosnąć, a biznes Grupy zostałby dodatkowo zdywersyfikowany o segmenty spoza dotychczasowej działalności.

Wraz z rosnącymi wynikami rośnie dywidenda. Zarząd odsłonił już zamiar rekomendowania Walnemu Zgromadzeniu wypłaty 75 gr dywidendy na akcję z zysku roku 2023, co oznacza wzrost o 150% w zaledwie dwa lata.

– Jesteśmy spółką dywidendową od wielu lat, chcemy wypłacać także rosnące dywidendy. Obecność na GPW jest dla nas nobilitacją i gwarancją transparentności, wiarygodności dla naszych kontrahentów. Jesteśmy jedną z nielicznych spółek spożywczych, które pozostały na Giełdzie i zamierzamy wykorzystywać biznesowo ten nasz atut – powiedział Prezes Daniłowski.

Pytania uczestników spotkania dotyczyły wielu aspektów, w tym komentarza do wyników czwartego kwartału 2023 roku oraz możliwości wzrostu rezultatów w kolejnych okresach.

– Czwarte kwartały w naszej działalności są specyficzne, a ostatni czwarty kwartał ma mocno zaburzoną porównywalność rok do roku ze względu na spory kontrakt rządowy w końcówce roku 2022, który można traktować w kategorii pozytywnego one-offa. Poza tym, przyświecało nam w tym roku wyczyszczenie bilansu, co z natury przeprowadza się w czwartym kwartale. Z pierwszego kwartału br. jesteśmy bardzo zadowoleni, a w całym roku 2024 na pewno zawalczymy o kolejne wzrosty. Na pewno będziemy informować o sytuacji. Mamy potencjał, aby długoterminowo rosnąć organicznie, a wzrost ten przyspieszyć akwizycjami. Praktycznie nie mamy zadłużenia, więc mamy też potencjał do finansowania zewnętrznego – podkreślił Prezes Zenon Daniłowski.

Publikacja finalnego, zaudytowanego raportu rocznego Grupy Makarony Polskie zaplanowana jest na 23 kwietnia br.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus