Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Pepco Group zapowiada 41,1% spadek zysku netto w roku 2022/2023

Udostępnij

Dynamicznie rozwijająca się paneuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych PCO (PEPCO)  publikuje dziś swoje wstępne, niezbadane przez biegłego rewidenta, wyniki za 12 miesięcy zakończone 30 września 2023 r.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

  • Grupa wygenerowała rekordowe przychody za cały rok obrotowy w wysokości 5 649 mln EUR, co oznacza wzrost o 17,7% przy założeniu stałego kursu walutowego, do czego przyczynił się wzrost Pepco o 24,8% i Poundland Group o 8,4%
  • EBITDA bazowa za rok obrotowy 2023 (MSSF 16) wyniosła 753 mln EUR, co oznacza wzrost o 3,1% przy założeniu stałego kursu walutowego
  • Modyfikacja priorytetów strategii biznesowej w celu zwiększenia podstawowej rentowności poprzez bardziej zdyscyplinowane podejście do wzrostu i inwestycji
  • Łączna liczba sklepów na koniec roku obrotowego 2023 wyniosła 4 629, tj. zwiększyła się o 668 nowych sklepów netto, co oznacza wzrost o 16,9% rok do roku („r/r”), będący w przeważającej mierze skutkiem wzrostu w ramach sieci Pepco
  • Spodziewane otwarcie co najmniej 400 nowych sklepów netto we wszystkich formatach w roku obrotowym 2024 – największa ich liczba dotyczyć będzie sieci Pepco

WYNIKI FINANSOWE

Pepco Group

Rok obrotowy 2023

Rok obrotowy 2022

r/r (raportowane)

r/r (stały kurs walutowy)

Przychody (w mln EUR)

5 649

4 823

17,1%

17,7%

Przychody w ujęciu LFL (%)

+6,0%

+5,2%

nd.

0,8 p.p.

Zysk brutto (w mln EUR)

2 268

1 968

15,3%

15,6%

Marża brutto ze sprzedaży (%)

40,1%

40,8%

(0,7) p.p.

(0,7) p.p.

Bazowa EBITDA (MSSF 16) (w mln EUR)

753

731

3,1%

3,1%

Bazowa EBITDA (sprzed MSSF 16) (w mln EUR)

396

439

-9,9%

-10,0%

Bazowa zysk przed opodatkowaniem (w mln EUR)

202

300

-32,7%

-33,7%

Pozycje klasyfikowane jako inne niż bazowe (w mln EUR)

(55)

(75)

26,3%

27,3%

Wykazany zysk przed opodatkowaniem (w mln EUR)

147

226

-34,9%

-35,8%

Wykazany zysk po opodatkowaniu (w mln EUR)

102

174

-41,1%

-42,3%

 

Rok obrotowy 2023

Rok obrotowy 2022

r/r (raportowane)

 

Zadłużenie netto (sprzed MSSF 16, w mln EUR))

411

275

49,4%

 

Bazowy zysk na akcję (w eurocentach)

17,8

30,2

-12,4

 

  • Przychody Grupy w roku obrotowym 2023 wyniosły 5 649 mln EUR, rosnąc o +17,7% w ujęciu rok do roku przy założeniu stałego kursu walutowego
  • Przychody w warunkach porównywalnych (LFL) wzrosły w trakcie roku o +6,0%
    • w Pepco o +6,3%, a w Poundland Group o +5,6%
  • Marża brutto na poziomie 40,1% w całym roku, przy czym spodziewane jest jej zwiększenie w roku obrotowym 2024 wraz ze spadkiem inflacji po stronie kosztów wytworzenia
  • EBITDA bazowa (MSSF 16) w wysokości 753 mln EUR wzrosła o 3,1% w ujęciu rok do roku przy założeniu stałego kursu walutowego; EBITDA (sprzed MSSF 16) zmniejszyła się o 10,0% w ujęciu rok do roku na skutek wzrostu kosztów wynajmu w związku z przyspieszeniem tempa otwierania nowych sklepów
  • Bazowy zysk przed opodatkowaniem wyniósł 202 mln EUR, co oznacza spadek o 33,7% w ujęciu rok do roku przy założeniu stałego kursu walutowego wynikający z inwestycji w sklepy, ekspansji i związanych z tym kosztów łańcucha dostaw wraz ze wzrostem inflacji i kosztów odsetkowych
  • Zadłużenie netto na koniec roku obrotowego 2023 wyniosło 411 mln EUR (sprzed MSSF 16), co stanowi dźwignię stanowiącą 1,0x EBITDA (sprzed MSSF 16).

Komentując wyniki, Andy Bond, Prezes Wykonawczy Pepco Group, stwierdził:

– Pomimo trudnych warunków rynkowych, odnotowaliśmy kolejny rok strategicznego postępu i rekordowej sprzedaży w wysokości 5 649 mln EUR w porównaniu z wyśrubowanymi już wynikami wypracowanymi rok wcześniej. Otworzyliśmy rekordową liczbę 668 nowych sklepów netto, głównie pod szyldem Pepco, w Europie Środkowo-Wschodniej, ale także w Europie Zachodniej, przy czym liczba nowych sklepów w tym regionie zbliżyła się do połowy wszystkich uruchomionych – przy bardzo optymistycznych postępach w Europie Zachodniej, w szczególności w krajach takich jak Hiszpania i Włochy.

– Biorąc to wszystko pod uwagę nasze ogólne wyniki przyjęliśmy z mieszanymi uczuciami ze względu na dość rozczarowującą wielkość zysku. Zgodnie z informacjami, które przedstawiliśmy podczas Dnia Rynków Kapitałowych w październiku, podejmujemy zdecydowane działania aby temu zaradzić oraz zmierzamy do realizacji naszej strategii zapewnienia bardziej systematycznego wzrostu sprowadzającej się do hasła „robić mniej, by osiągnąć więcej”, z większym naciskiem na poprawę rentowności i generowanie gotówki. Obejmuje to bardziej ukierunkowane podejście do otwierania nowych sklepów na dotychczasowych rynkach oraz powrót do skupienia się na przechodzenie do modelu jednej firmy dysponującej ujednoliconą ofertą dla klientów i zharmonizowaną strategią zaopatrzenia, dzięki czemu zamierzamy zwiększyć naszą efektywność kosztową i operacyjną.

– Skupiamy się również na działalności w Wielkiej Brytanii, która jest największym rynkiem Grupy. Naszą ambicją jest kontynuowanie znacznych postępów poczynionych przez zespół, w tym zapewnianie coraz lepszej oferty Poundlandu, co obejmuje wprowadzanie do sklepów asortymentu odzieży dostarczanej przez Pepco, a także szerokiej gamy produktów szybko zbywalnych (FMCG), cieszących się dużą popularnością wśród klientów.

– Doświadczenie i zaangażowanie naszych kolegów mają kluczowe znaczenie dla wypracowywanych przez Grupę coraz lepszych wyników, dlatego pragnę skorzystać z tej okazji, by podziękować wszystkim naszym współpracownikom za ich wytężoną pracę na rzecz realizacji naszych strategicznych priorytetów.

– Wybiegając myślami w przyszłość do 2024 r., pragnę zauważyć, że pomimo spodziewanej kontynuacji krótkoterminowych wyzwań sprzedażowych w całej branży, spoglądamy w nadchodzący rok z ostrożnym optymizmem ze względu na niedawno opublikowane dane wskazujące na spodziewane złagodzenie niektórych źródeł presji na budżety gospodarstw domowych, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej. Spodziewamy się również poprawy marży brutto w trakcie roku, a nawet już teraz dostrzegamy zachęcające sygnały w tym zakresie. Grupa szczyci się wiodącą na rynku ofertą dla klientów, silnym bilansem i odporną na zawirowania strukturą przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, co stanowi solidną podstawę do kontynuacji odnoszonych przez nią sukcesów w całej Europie. Szanse biznesowe na naszych głównych rynkach są wciąż duże, dlatego zamierzamy je wykorzystywać w bardziej ukierunkowany sposób, kładąc większy nacisk na kapitały, zyski i wolne przepływy pieniężne, rozwijając w ten sposób naszą działalność zgodnie z założeniami naszej odnowionej strategii.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus