Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Sonel notuje rekordową sprzedaż. Ale rosną też koszty

Tomasz Wiśniewski, prezes zarządu Sonel
Tomasz Wiśniewski, prezes zarządu Sonel
Udostępnij

Jeden z czołowych w kraju producentów przyrządów pomiarowych osiągnął w pierwszych trzech kwartałach br. rekordowo wysoką sprzedaż. Skonsolidowane przychody w tym okresie wzrosły o 17,6 proc. r/r do 151,6 mln zł. Wynik EBITDA sięgnął 20,2 mln zł (+15,8 proc.), a zysk netto 10,4 mln zł (+2,5 proc.). We wszystkich spółkach zależnych wzrosły przychody ze sprzedaży, wszystkie są rentowne i dobrze rokują na przyszłość. Do tego przepływy pieniężne z działalności operacyjnej Grupy zwiększyły się aż o 166 proc. r/r i przekroczyły 18 mln zł.

Największe znaczenie dla wyników Grupy miał Sonel SA, który wypracował 105,7 mln zł przychodów (+5 proc. r/r) i 7,3 mln zł zysku netto. Spółka Foxytech dołożyła 40,7 mln zł na poziomie sprzedaży, notując 62-proc. wzrost r/r. Pozwoliło to wypracować 1,94 mln zł zysku wobec około 0,7 mln zł straty uzyskanej rok wcześniej. Podmiot indyjski zanotował 7,2 mln zł przychodów (+16 proc. r/r) i 1,1 mln zł zysku (+4 proc.), a spółka z Singapuru osiągnęła blisko 3 mln zł sprzedaży, wypracowując dodatni wynik na poziomie 325,7 tys. zł. W całej Grupie sprzedaż krajowa odpowiadała za 67 proc. ogólnych przychodów, a eksport za pozostałe 33 proc.

 

 

- Niezwykle cieszy mnie utrzymanie rekordowej sprzedaży Grupy. Mimo wymagającego otoczenia, co miało związek ze wzrostem cen komponentów, kosztów pracy czy umocnienia złotego, zdołaliśmy wypracować w okresie styczeń-wrzesień wyższy wynik EBITDA i netto. Warto też odnotować, że we wszystkich spółkach zależnych wzrosły przychody ze sprzedaży, wszystkie są rentowne i dobrze rokują na przyszłość. Najdynamiczniejszy wzrost przychodów zanotowała spółka singapurska – o 149,2 proc. r/r.

Połączenie stabilnego rozwoju sprzedaży krajowej z utrzymaniem wysokiego poziomu sprzedaży usług montażu oraz stały rozwój sprzedaży zagranicznej, to kluczowe warunki rozwoju Sonela. Utrzymanie silnego rozwoju sprzedaży na rynkach zagranicznych jest priorytetem na najbliższe okresy. Chcemy rozwijać się na wielu rynkach, m.in. w państwach DACH, Indiach, Singapurze, Ameryce Południowej, krajach ASEAN oraz rozwiniętych rynkach europejskich. W ubiegłym miesiącu podpisaliśmy list intencyjny z partnerem niemieckim dotycząc utworzenia w Niemczech spółki. Sonel będzie kontrolował w niej 51 proc. udziałów – podkreśla Tomasz Wiśniewski, prezes zarządu Sonel SA.

 

 

Grupa Sonel realizuje strategię rozwoju na lata 2022-2024, zaktualizowaną w tym roku. Jej głównym celem jest osiągnięcie w 2024 roku 170 mln zł przychodów ze sprzedaży w spółce dominującej oraz 250 mln zł w Grupie Kapitałowej, przy utrzymaniu zwrotu z kapitału własnego na poziomie nie niższym niż 17 proc. i utrzymaniu pozycji lidera w kraju.

W strategii Sonela ważne miejsce zajmuje dywidenda. W III kwartale br. spółka wypłaciła 8,4 mln zł (0,6 zł na akcję) dywidendy z zysku za 2022 rok. Mimo tego wciąż posiada wysoką płynność i nie ma zagrożeń dotyczących spłaty swoich zobowiązań. Od 2009 roku Sonel wypłacił akcjonariuszom 84,5 mln zł, co daje łączny DPS na poziomie 6,04 zł.

SON (SONEL) nie zapomina także o inwestycjach. W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku wydatki na prace rozwojowe przekroczyły 4 mln zł. Nakłady na nabycie innych wartości niematerialnych i prawnych wyniosły blisko 3 mln zł (głównie na rozwój aplikacji internetowych i oprogramowania). Park maszynowy został powiększony o nową linię montażową, nabytą za kwotę 3,27 mln zł. Umożliwia ona podwojenie mocy produkcyjnych, co w ocenie spółki mogłoby nastąpić w ciągu 3 lat.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus