Wybrane pozycje ze sprawozdania finansowego NWG (NEWAG):
WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) | 3 kwartały 2023 | 3 kwartały 2022 | zmiana |
---|---|---|---|
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów | 687 768 | 632 746 | 8,7% |
Zysk ( strata ) z działalności operacyjnej | 73 249 | 27 065 | 170,6% |
Zysk ( strata ) brutto | 52 203 | 1 357 | 3746,9% |
Zysk ( strata ) netto | 41 158 | 996 | 4032,3% |
EBITDA (zysk z działalności operacyjnej + amortyzacja) | 106 180 | 59 792 | 77,6% |
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej | 124 669 | -164 504 | - |
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -22 945 | 12 397 | - |
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej | -100 136 | 62 446 | - |
Przepływy pieniężne netto, razem | 1 588 | -89 661 | - |
Liczba akcji ( w szt. ) | 45 000 001 | 45 000 001 | |
Zysk ( strata ) na jedną akcję zwykłą ( w zł/EUR ) | 0,91 | 0,02 | 4450,0% |
30.09.2023 | 31.12.2022 | ||
Aktywa razem | 1 577 033 | 1 421 391 | 10,9% |
Kapitał podstawowy | 11 250 | 11 250 | 0,0% |
Zyski zatrzymane | 649 487 | 609 709 | 6,5% |
Kapitał z aktualizacji wyceny | 87 756 | 88 008 | -0,3% |
Kapitał udziałów niekontrolujących | 105 | 223 | -52,9% |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania | 828 435 | 712 201 | 16,3% |
Zobowiązania długoterminowe | 127 374 | 133 195 | -4,4% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 701 061 | 579 006 | 21,1% |
Liczba akcji ( w szt. ) | 45 000 001 | 45 000 001 | |
Wartość księgowa na jedną akcję | 16,64 | 15,76 | 5,6% |
Komentarz zarządu (wybór):
Wartość przychodów ze sprzedaży za okres pierwszych trzech kwartałów 2023 r. wyniosła 687,8 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego wartość ta była wyższa o 55 mln zł (+8,7%). Grupa wypracowała zysk w wysokości 41,2 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego zysk Grupy wyniósł 996 tys. zł. Wartość EBITDA wyniosła 106,2 mln zł i była o 46,4 mln zł wyższa niż w pierwszych trzech kwartałach roku 2022 (+77,6%) natomiast wartość sumy bilansowej zwiększyła się o 52,4 mln zł (+3,4%) do kwoty 1 577 mln zł. Wartość księgowa jednej akcji wyniosła 16,64 zł i była wyższa o 1,37 zł (+9%) w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Główny wpływ na wyniki Grupy Kapitałowej za okres trzech kwartałów 2023 roku miały:
- wartość marży na sprzedaży, która wyniosła 153,3 mln zł (wzrost o 60% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego); w ujęciu procentowym marża była wyższa o 7,2 punkty procentowe i wyniosła 22,3%. Osiągnięta marża jest pochodną struktury produktowej sprzedanych pojazdów, w której przewagę miały przychody z segmentu lokomotyw elektrycznych;
- ujemny wynik na działalności finansowej w wysokości 21 mln zł; koszty finansowe zmniejszyły się o 2,5 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek w porównaniu do trzech kwartałów 2022 roku zmniejszyło się o 171,6 mln zł (-42,9%);
- wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego pozostałych kosztów operacyjnych, o 7,7 mln zł (+448%), głównie za sprawą naliczonych kar umownych;
- wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego kosztów ogólnego zarządu o 9,4 mln zł (+13,3%), co, w głównej mierze, było konsekwencją corocznie realizowanych regulacji płacowych w spółkach Grupy.
W ocenie Zarządu sytuacja finansowa Grupy jest stabilna, a wyniki są zgodne z oczekiwanymi wartościami. Wolumen osiągniętych przychodów jest konsekwencją realizacji harmonogramów dostaw pojazdów.
Perspektywy
Nadal nierozstrzygnięty pozostaje konkurs ogłoszony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych („CUPT”) w ramach komponentu E2.1.2 Pasażerski Tabor Kolejowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Podpisanie umów o dofinansowanie projektów planowane jest dopiero na pierwszy kwartał 2024 roku. Zgłoszone do konkursu projekty obejmują zamówienia w ramach umów ramowych oraz praw opcji co sprawia, iż nie można traktować ich jako pewne do realizacji, gdyż będzie to możliwe dopiero po faktycznym przyznaniu dofinansowania. 15 listopada br. Województwo Śląskie rozstrzygnęło przetarg na dostawę 22 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją dostawy kolejnych ośmiu sztuk, w którym oferta NEWAG została wybrana jako najkorzystniejsza.
Rynek krajowy
Grupa, według swojej najlepszej wiedzy, przewiduje do końca 2023 roku:
- w segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych spodziewane jest rozstrzygnięcie postępowań prowadzonych przez Województwa Mazowieckie i Wielkopolskie oraz Koleje Mazowieckie. Przewiduje się także ponowne (już po raz trzeci) ogłoszenie postępowania przez Województwo Małopolskie – w poprzednich dwóch postępowaniach nie wpłynęła ani jedna oferta;
- w segmencie wagonów osobowych PKP Intercity w postępowaniu na dostawę 38 składów push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi ponownie jedyną złożoną ofertą była ta złożona przez koncorcjum Pesa i NEWAG. Oczekujemy na decyzję Zamawiającego. Ponadto trwa postępowanie PKP Intercity na dostawę do 450 nowych wagonów osobowych, w którym już kilkukrotnie zmieniano termin składania ofert. W pozostałym zakresie NEWAG będzie analizował wszystkie postępowania i selektywnie je wybierał kierując się potencjałem marży i wymaganych do zaangażowania zasobów;
- w segmencie lokomotyw spalinowych planuje się kontynuację pozyskiwania zamówień na modernizację lokomotyw spalinowych SM42 i SM48 z rynku przewoźników prywatnych; oczekiwane jest także ogłoszenie postępowania na dostawę nowych lokomotyw przez PKP LHS;
- w segmencie lokomotyw elektrycznych trwa postępowanie prowadzone przez PKP Intercity w formie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 (z opcją na kolejne 32) lokomotyw wielosystemowych, w którym NEWAG złożył jedyną ofertę. Analogiczna sytuacja ma miejsce w postępowaniu na dostawę 46 lokomotyw jednosystemowych dla tego samego klienta. Oczekujemy na rozstrzygnięcie obu postępowań. Stale monitorujemy rynek przewoźników towarowych gdzie oferujemy lokomotywy Dragon i Griffin.
Działalność Emitenta za granicą
NEWAG stale monitoruje rynek europejski oraz bierze czynny udział w rozmowach i dialogach technicznych dotyczących zakupów nowych lokomotyw elektrycznych oraz pojazdów pasażerskich w wielu krajach, równocześnie pracując także nad poszerzeniem współpracy z partnerami zagranicznymi przez wspólny udział w postępowaniach przetargowych w formie konsorcjum.