Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Sanok stawia na globalną ekspansję

Udostępnij

W zakończonym kwartale Sanok Rubber wypracował niemal identyczne przychody jak w analogicznym okresie 2015 roku, osiągając jednocześnie nieznacznie wyższe zyski. Spółka ma również ambitne plany na przyszłość.

Mimo niewielkiego wzrostu przychodów r/r, w III kwartale 2016 SNK (SANOK) mógł pochwalić się wzrostem zysku operacyjnego o +2% r/r oraz zyskiem netto wyższym o +17% r/r. Reakcja inwestorów na wyniki nie była jednak zbyt optymistyczna, a po ich publikacji akcje spółki potaniały o -2%.

Wyniki finansowe za III kwartał

W osiągnięciu lepszego wyniku netto spółki pomógł wyższy kurs EUR/PLN – ponad 53% sprzedaży Sanok realizuje w krajach Unii Europejskiej. W 2016 wzrosły także marże, głównie w najistotniejszym sektorze motoryzacyjnym (56% przychodów), co jest efektem zmiany struktury segmentów. Spółka konsekwentnie zwiększa udział w charakteryzującym się wyższą rentownością segmencie premium, który odpowiada już za ponad połowę sprzedaży w sektorze motoryzacji.

Wyniki spółki dodatkowo wspomogły również zdarzenia jednorazowe, do których zaliczyć można rozwiązanie rezerw na należności związanych z wygraną przed niemieckim sądem oraz uregulowanie zaległych należności od jednego z klientów. Nie dziwi zatem niewielkie rozczarowanie inwestorów.

Jednym z celów strategicznych grupy na najbliższe lata jest budowa pozycji globalnego dostawcy w segmencie motoryzacji, co jest nie tylko przejawem ambicji spółki, ale przede wszystkim wymagań jej klientów. W związku z tym Sanok inwestuje w zagraniczne jednostki zależne. Trwa restrukturyzacja przejętego w 2014 roku Draftexu. Spółka koncentruje się tam na optymalizacji zatrudnienia oraz dostosowaniu jego wysokości do bieżących zamówień. Niemiecki podmiot w dalszym ciągu pozostaje nierentowny, jednak spółka buduje portfel projektów, które mają rozpocząć się od 2018.

Grupa spore nadzieje wiąże także z rynkiem azjatyckim i przejętą w sierpniu bieżącego roku chińską spółką Qingdao Masters of Rubber & Plastic. Według szacunków sprzedaż za 2016 ma tam wynieść 50 mln CNY, czyli około 11,3 mln zł. Jednak z uwagi na wysokie nakłady inwestycyjne i przeprowadzane modernizacje, spółka prawdopodobnie nie wykaże jeszcze zysków.

Poza rozwojem w regionie Azji – głównie w Chinach oraz Indiach, spółka w najbliższej przyszłości planuje również wejście do Ameryki Północnej, jako rynku o jednej z najwyższych dynamik produkcji nowych samochodów osobowych. Sanok rozważa zarówno nawiązanie współpracy z lokalnymi spółkami jak i akwizycje (co może ograniczyć lub wykluczyć dywidendę).

Mimo, że segment motoryzacyjny stanowi największe źródło przychodów grupy, Sanok nie zapomina także o rozwoju pozostałego portfela produktów. Segment budownictwa ma zostać wzbogacony o nowe produkty dające większy potencjał wzrostu np. uszczelnienia rynnowe. Spółka poszerza także portfel produktów i rynków w segmencie przemysłowym i rolniczym.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus