ASB (ASBIS), wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), wypracował w ciągu trzech kwartałów 2023 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w okresie I-III kw. 2023 r. wyniosły blisko 2,2 mld USD (blisko 9,2 mld zł) i były o 14% wyższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (1,9 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie wyniósł 50,9 mln USD (215,4 mln zł) w porównaniu do 47,2 mln USD w ciągu I-III kwartałów 2022 r. (wzrost o 8%). W samym III kwartale 2023 roku ASBIS wypracował 771,8 mln USD (3 209,8 mld zł) przychodów oraz 22,2 mln USD zysku netto (92,5 mln zł).
Wyniki spółki są zgodne z oczekiwaniami oraz opublikowanymi prognozami finansowymi na 2023 r. Po trzech kwartałach 2023 r. stopień realizacji górnych widełek prognozy na poziomie przychodów wynosi 69% oraz 62% na poziomie zysku netto. Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2023 r. będą się kształtowały pomiędzy 3,0 mld USD a 3,2 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 78 mln USD a 82 mln USD. Oznacza to, że 2023 rok może być rekordowym rokiem w historii Grupy, szczególnie na poziomie zysków. Historycznie, najlepszym okresem sprzedaży w sektorze IT jest IV kwartał roku kalendarzowego.
INNE WAŻNE WYDARZENIA W OMAWIANYM OKRESIE:
- Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był dynamicznie rosnący Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR wciąż utrzymały największy udział w przychodach Grupy (ponad 51% w okresie I-III kw. 2023 r.).
- Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie (TOP10), awansując w okresie trzech kwartałów tego roku na 7. miejsce z przychodami na poziomie blisko 81,2 mln USD.
- ASBIS rozszerzył współpracę z Bang & Olufsen i wprowadził tę markę na rynki afrykańskie oraz otworzył 2 nowe showroomy tej marki na swoich rynkach.
- ASBIS dynamicznie rozbudowuje swoje portfolio produktowe. W III kwartale podpisał nowe umowy lub rozszerzył współpracę z następującymi firmami: Gen (Norton), Pure Storage, ProMobi Technologies, ASUS AIoT (NUC).
„W trzecim kwartale 2023 roku, pomimo presji inflacyjnej, słabszego popytu i niepewnego otoczenia geopolitycznego, ASBIS zwiększył przychody na wszystkich głównych rynkach swojej działalności, w tym na już ugruntowanych rynkach Kaukazu, Europy Zachodniej i Afryki. Grupa po raz kolejny pokazała swoją siłę i motywację do wypracowania solidnego wyniku. Wzmacniamy także rozwój naszego własnego portfolio produktowego i usług IT o zaawansowane technologicznie rozwiązania, w tym o pion związany z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS). Wyniki III kwartału 2023 roku pozwalają nam z optymizmem patrzeć na kolejne miesiące tego roku i dodatkowo utwierdzają nas w przekonaniu, że zrealizujemy bardzo ambitną prognozę finansową na 2023 r.” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
WYNIKI FINANSOWE
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w III kw. oraz okresie I-III kw. 2023 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie III kwartału i I-III kw. lat 2023 i 2022
mln USD
mln USD |
III kw. 2023 r. |
III kw. 2022 r. |
Zmiana |
I-III kw. 2023 r. |
I-III kw. 2022 r. |
Zmiana |
Przychody |
771,8 |
698,7 |
+11% |
2 167,9 |
1 909,7 |
+14% |
Zysk brutto |
61,7 |
56,0 |
+10% |
177,9 |
157,1 |
+13% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
27,8 |
29,2 |
-5% |
77,8 |
73,0 |
+7% |
Zysk netto |
22,2 |
20,1 |
+11% |
50,9 |
47,2 |
+8% |
mln PLN |
III kw. 2023 2023 r. |
III kw. 2022 2022 r. |
|
I-III kw. 2022 2023 r. |
I-III kw. 2022 2022 r. |
Przychody |
3 209,8 |
3 336,4 |
|
9 178,4 |
8 481,6 |
Zysk brutto |
256,5 |
267,4 |
|
753,2 |
697,9 |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
115,7 |
139,5 |
|
329,6 |
324,2 |
Zysk netto |
92,5 |
96,0 |
|
215,4 |
209,7 |
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w III kwartale 2023 r., ani w okresie 9 miesięcy 2023.
W III kwartale 2023 r. i 9 miesiącach 2023 r. przychody osiągane w regionie krajów byłego ZSRR wzrosły o 3,8% i 12,6% w porównaniu do analogicznych okresów ubiegłego roku. Jeszcze bardziej pozytywny trend był widoczny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (wzrost o 30,3% w III kwartale 2023 r. i 14,8% w ciągu 9 miesięcy 2023 r.). Sprzedaż na Bliskim Wschodzie i w Afryce wzrosła o 1,5% w III kwartale 2023 r. i o 6,1% w okresie 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do 2022 r. Europa Zachodnia pokazała znaczny wzrost przychodów zarówno w III kwartale 2023 r. jak i w okresie 9 miesięcy 2023 r. (wzrost o 49,8% i 50,6 odpowiednio %).
W wyniku powyższych faktów udział niektórych regionów – np. regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w całkowitych przychodach Spółki za III kwartał 2023 r. i 9 miesięcy 2023 r. uległ zmianie w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r. Udział Europy Środkowo-Wschodniej wzrósł zarówno w III kwartale 2023 r., jak iw okresie 9 miesięcy 2023 r. odpowiednio do 24,49% z 20,76% i 24,42% z 24,15%. W tym samym czasie udział regionu byłego ZSRR spadł do 49,91% z 53,13% w III kwartale 2023 r. i 51,40% z 51,84% w 9 miesiącach 2023 r.
Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I-III kw. 2023 r. oraz I-III kw. 2022 r.
|
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów wskazuje na wciąż silny popyt w Kazachstanie – największym rynku Grupy, gdzie nasza sprzedaż w III kwartale 2023 r. utrzymywała się na stałym poziomie, ale wzrosła o 21,0% w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r. Działalność na Ukrainie – drugim co do wielkości rynku działalności Grupy i bezpośrednio dotkniętej wojną, wzrosła o 8,4% w III kwartale 2023 r. i 37,0% w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów ubiegłego roku.
Zjednoczone Emiraty Arabskie – nasz trzeci co do wielkości rynek zapewnił przychody w wysokości 240,8 mln USD w ciągu 9 miesięcy 2023 r., co oznacza wzrost o 3,6% rok do roku.
Gruzja i Azerbejdżan odnotowały silny wzrost zarówno w III kwartale 2023 r., jak i w ciągu 9 miesięcy 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r.
Polska wygenerowała duży wzrost zarówno w III kwartale 2023 r., jak i w okresie dziewięciu miesięcy 2023 r. (odpowiednio +43,4% i 37,4%). Wzrost sprzedaży w Polsce wynika głównie ze sprzedaży tradycyjnych komponentów IT, takich jak procesory, karty graficzne i dyski (SSD), ale także znacznej części towarów konsumpcyjnych, w efekcie udanego rozwoju sprzedaży produktów marki Bang & Olufsen w Polsce.
Kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:
- Polska – wzrost o 43,4%
- Słowacja – wzrost 39,3%
- Niemcy – wzrost o 37,3%
Struktura przychodów – Top 10 krajów w III kw. 2023 r. oraz I-III kw. 2022 r.
(w tys. USD)
|
I-III kw. 2023 |
I-III kw. 2022 |
||
|
Kraj |
Sprzedaż |
Kraj |
Sprzedaż |
1. |
Kazachstan |
483.918 |
Kazachstan |
399.887 |
2. |
Ukraina |
299.220 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
232.356 |
3. |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
240.791 |
Ukraina |
218.397 |
4. |
Słowacja |
195.372 |
Słowacja |
165.161 |
5. |
Niemcy |
102.946 |
Rosja |
118.958 |
6. |
Azerbejdżan |
98.176 |
Czechy |
72.589 |
7. |
Polska |
81.178 |
Azerbejdżan |
65.118 |
8. |
Gruzja |
77.430 |
Polska |
59.068 |
9. |
Czechy |
68.887 |
Białoruś |
56.745 |
10. |
Rumunia |
49.411 |
Armenia |
50.060 |
|
OGÓŁEM |
2.167.939 |
OGÓŁEM |
1.909.711 |