Dynamicznie rozwijająca się sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych Grupa PCO (PEPCO), będąca właścicielem marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, opublikowała dziś komunikat nt. wstępnych wyników za czwarty kwartał roku obrotowego zakończony 30 września 2023 r.
PODSUMOWANIE
- Rekordowe przychody Grupy w całym roku obrotowym wyniosły 5 649 mln EUR, co oznacza wzrost o 17,7% przy założeniu stałych kursów walutowych, głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Pepco o 24,8% i Poundland Group o 8,4%
- Przychody Grupy w IV kwartale wyniosły 1 441 mln EUR, co oznacza wzrost o 12,5% rok do roku przy założeniu stałego kursu walutowego, w tym wzrost sprzedaży Pepco to 12,6%, a Poundland Group 12,4%
- Przychody Grupy w warunkach porównywalnych (LFL) nie zmieniły się w IV kwartale i wzrosły o 6,0% w całym roku obrotowym
- Przychody Pepco w ujęciu LFL spadły o 2,4% w IV kwartale z uwagi na raportowaną wcześniej trudną sytuację dla handlu, spadek przychodów nastąpił sierpniu i pogłębił się we wrześniu. W pełnym roku obrotowym, przychody LFL wzrosły o 6,3%
- Wyniki Grupy Poundland w warunkach porównywalnych wzrosły o 4,1% w IV kwartale oraz o 5,6% w całym roku obrotowym
- W IV kwartale Grupa otworzyła netto rekordową liczbę sklepów (343), a w całym roku obrotowym ich liczba wyniosła łącznie 668
- Grupa spodziewa się, że całoroczny bazowy wynik EBITDA (MSSF 16) wyniesie ok. 750 mln EUR (wobec 731 mln EUR w roku obrotowym 2022)
IV kw. |
r. obr. 2023 |
|||||
Pepco |
Grupa Poundland |
Grupa Pepco ogółem |
Pepco |
Grupa Poundland |
Grupa Pepco ogółem |
|
Przychody w mln EUR |
864 |
577 |
1 441 |
3 413 |
2 236 |
5 649 |
Wzrost przychodów r/r przy założeniu stałego kursu walutowego |
12,6% |
12,4% |
12,5% |
24,8% |
8,4% |
17,7% |
Wzrost przychodów w warunkach porównywalnych (LFL) |
(2,4)% |
4,1% |
0,2% |
6,3% |
5,6% |
6,0% |
Liczba sklepów |
||||||
Łączna liczba sklepów na koniec okresu |
3 523 |
1 106 |
4 629 |
3 523 |
1 106 |
4 629 |
Liczba nowych sklepów netto w ciągu okresu |
281 |
62 |
343 |
556 |
112 |
668 |
Komentując wyniki, Andy Bond, Przewodniczący Wykonawczy (Executive Chair) Grupy Pepco, powiedział:
„Wyniki Grupy w minionym roku były mieszane z uwagi na trudne otoczenie rynkowe. Otworzyliśmy rekordową liczbę nowych sklepów i osiągnęliśmy silny dwucyfrowy wzrost przychodów, co przełożyło się na rekordowe przychody całej Grupy. Zwiększymy zyski rok do roku i osiągniemy najwyższy w historii wynik EBITDA na poziomie ok. 750 mln euro.”
„Tak jak już informowaliśmy 12 września, w ostatnim kwartale sytuacja handlowa na rynkach, na których działa Pepco, uległa znacznemu pogorszeniu, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie odnotowaliśmy słabszą sprzedaż, niższą niż zakładano marżę brutto i wyższe koszty, co poskutkowało niższym poziomem rentowności na naszych głównych rynkach, czemu już przeciwdziałamy.”
„Podczas zbliżającego się Dnia Rynków Kapitałowych (CMD – Capital Market Days) przedstawię moje kluczowe priorytety, które obejmują ponowne skupienie się na klientach w naszej podstawowej działalności w Europie Środkowo-Wschodniej, wdrożenie bardziej ukierunkowanego planu wzrostu na rynkach, na których jesteśmy obecni, oraz przyspieszenie przekształcenia Grupy w jedną, zintegrowaną firmę. W ten sposób zamierzamy poprawić rentowność i zdolność do generowania gotówki w naszej ugruntowanej działalności oraz zapewnić bardziej zrównoważony wzrost. Dzięki wiodącej na rynku ofercie dla klientów, silnemu bilansowi i zdrowemu przepływowi kapitału, Grupa jest dobrze przygotowana na osiąganie sukces w przyszłości, w całej Europie”.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Grupa w całym roku obrotowym otworzyła rekordową liczbę 668 nowych sklepów netto, znacząco powyżej minimalnego celu przynajmniej wynoszącego 550 placówek. Ogółem Grupa otworzyła 343 nowe sklepy w IV kwartale, co samo w sobie stanowi kwartalny rekord. Oczekujemy, że pełne korzyści wynikające z nowych otwarć będą widoczne w ciągu nadchodzących 12 miesięcy.
- Pepco: 281 nowych sklepów netto uruchomionych w IV kwartale. Pepco weszło na kolejny, 19. rynek, otwierając we wrześniu 9 nowych sklepów w Bośni i Hercegowinie. W Portugalii, gdzie Grupa rozpoczęła działalność latem tego roku, działa już 14 sklepów.
- Grupa Poundland: uruchomienie 62 nowych sklepów netto w IV kwartale, co w dużej mierze jest efektem rozwoju Dealz Poland, który otworzył 48 nowych placówek w Polsce. Dealz na koniec IV kw. miał łącznie 283 sklepy.
- We wrześniu Poundland porozumiał się w sprawie przejęcia umów najmu do 71 sklepów firmy Wilko w Wlk. Brytanii. Dotychczas pod marką Poundland uruchomiono już 20 sklepów z tej liczby i spodziewamy się kolejnych otwarć w nadchodzących tygodniach. Placówki te będą działały w trakcie IV kwartału roku kalendarzowego 2023, istotnego z punktu widzenia handlu. Nowe sklepy będą oferowały najnowsze kolekcje odzieży marki Pepco, jak również szeroki przekrój towarów ogólnego przeznaczenia oraz FMCG, z których sieć Poundland jest znana.
ZESPÓŁ
Jak raportowano 12 września 2023 r. Trevor Masters poinformował Radę Dyrektorów Pepco Group o swojej decyzji ustąpienia ze stanowiska prezesa Grupy (CEO) i odejścia z firmy, ze skutkiem natychmiastowym. Andy Bond, dotychczasowy przewodniczący Rady Dyrektorów, objął funkcję przewodniczącego wykonawczego (Executive Chair), kierując pracami zarządu i całej spółki do czasu wybrania następcy prezesa.
Jak zostało to zaraportowane 28 września 2023 r., struktura zarządu Grupy uległa reorganizacji z uwagi na słabsze od oczekiwań wyniki biznesowe. Anand Patel, Dyrektor Zarządzający Pepco ustąpił ze stanowiska ze skutkiem natychmiastowym i został zastąpiony przez Barry’ego Williamsa, dotychczasowego Dyrektora Zarządzającego Poundland. Ponadto, powołano nowy Komitet Wykonawczy, by skupić się dodatkowo na kosztach i inicjatywach, które będą mogły zapewnić odpowiednie zwroty w krótkim czasie, a także przyspieszyć transformację w jedną firmę oraz skupić się ponownie na naszych głównych rynkach.
PERSPEKTYWY
Zgodnie z informacjami z naszego komunikatu z 28 września, spodziewamy się osiągnięcia bazowej EBITDA (MSSF 16) dla roku obrotowego 2023 na poziomie ok. 750 mln EUR (wobec 731 mln EUR w roku obrotowym 2022) przy założeniu stałego kursu walutowego. Wynik ten odzwierciedla słabszą niż oczekiwano sprzedaż w IV kwartale na rynkach Pepco, niższą marżę brutto z uwagi na wolniejszą sprzedaż starszych towarów, a także wpływ wyższych kosztów, częściowo odzwierciedlających inwestycje w rekordową liczbę nowych sklepów uruchomionych w czwartym kwartale. Utworzyliśmy również dodatkową rezerwę na zapasy, aby usprawnić sprzedaż nadwyżek.
Grupa utrzymuje solidny bilans z silnymi przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej i dostępem do ponad 400 mln euro płynności (z gotówki i kredytów). Ta baza, wraz z silnym kapitałem marki i udziałami w naszym głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz sprawdzonym, rentownym modelem sklepów, daje nam stałą pewność w budowaniu wiodącego europejskiego sprzedawcy dyskontowego.
DZIEŃ RYNKÓW KAPITAŁOWYCH (CMD)
W dniu dzisiejszym nie zaplanowano telekonferencji, ponieważ Grupa organizuje Dzień Rynków Kapitałowych (CMD) w Warszawie w dniach 17-18 października 2023 r., którego gospodarzami będą Andy Bond (Prezes Zarządu), Neil Galloway (Dyrektor Finansowy) oraz inni kluczowi członkowie kierownictwa wyższego szczebla. Wydarzenie będzie obejmowało także wizyty w sklepach Pepco i Dealz w godzinach popołudniowych 17 października oraz prezentacje kierownictwa w godzinach porannych 18 października, która będzie poświęcona zaprezentowaniu wybranych elementów strategii. CMD jest wydarzeniem skierowanym dla analityków i inwestorów, wymagającym wcześniejszego zaproszenia. Nagranie z CMD będzie dostępne na stronie internetowej Grupy po jego zakończeniu.
NADCHODZĄCE DATY PUBLIKACJI KOMUNIKATÓW
Grupa zamierza wydać w najbliższej przyszłości następujące komunikaty:
- Dzień Rynków Kapitałowych (CMD) w Warszawie: 17/18 października 2023 r.
- Komunikat nt. wstępnych wyników za rok obrotowy 2023 r.: 12 grudnia 2023 r.