Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Przychody Pepco wzrosły w IV kwartale 2022/2023 do 1,44 mld EUR

Udostępnij

Dynamicznie rozwijająca się sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych Grupa PCO (PEPCO), będąca właścicielem marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, opublikowała dziś komunikat nt. wstępnych wyników za czwarty kwartał roku obrotowego zakończony 30 września 2023 r.

PODSUMOWANIE

  • Rekordowe przychody Grupy w całym roku obrotowym wyniosły 5 649 mln EUR, co oznacza wzrost o 17,7% przy założeniu stałych kursów walutowych, głównie dzięki wzrostowi sprzedaży Pepco o 24,8% i Poundland Group o 8,4%
  • Przychody Grupy w IV kwartale wyniosły 1 441 mln EUR, co oznacza wzrost o 12,5% rok do roku przy założeniu stałego kursu walutowego, w tym wzrost sprzedaży Pepco to 12,6%, a Poundland Group 12,4%
  • Przychody Grupy w warunkach porównywalnych (LFL) nie zmieniły się w IV kwartale i wzrosły o 6,0% w całym roku obrotowym
    • Przychody Pepco w ujęciu LFL spadły o 2,4% w IV kwartale z uwagi na raportowaną wcześniej trudną sytuację dla handlu, spadek przychodów nastąpił sierpniu i pogłębił się we wrześniu. W pełnym roku obrotowym, przychody LFL wzrosły o 6,3%
    • Wyniki Grupy Poundland w warunkach porównywalnych wzrosły o 4,1% w IV kwartale oraz o 5,6% w całym roku obrotowym
  • W IV kwartale Grupa otworzyła netto rekordową liczbę sklepów (343), a w całym roku obrotowym ich liczba wyniosła łącznie 668
  • Grupa spodziewa się, że całoroczny bazowy wynik EBITDA (MSSF 16) wyniesie ok. 750 mln EUR (wobec 731 mln EUR w roku obrotowym 2022)
 

IV kw.

r. obr. 2023

 

Pepco

Grupa Poundland

Grupa Pepco ogółem

Pepco

Grupa Poundland

Grupa Pepco ogółem

Przychody w mln EUR

864

577

1 441

3 413

2 236

5 649

Wzrost przychodów r/r

przy założeniu stałego kursu walutowego

12,6%

12,4%

12,5%

24,8%

8,4%

17,7%

Wzrost przychodów

w warunkach porównywalnych (LFL)

(2,4)%

4,1%

0,2%

6,3%

5,6%

6,0%

Liczba sklepów

           

Łączna liczba sklepów

na koniec okresu

3 523

1 106

4 629

3 523

1 106

4 629

Liczba nowych sklepów

netto w ciągu okresu

281

62

343

556

112

668

Komentując wyniki, Andy Bond, Przewodniczący Wykonawczy (Executive Chair) Grupy Pepco, powiedział:

„Wyniki Grupy w minionym roku były mieszane z uwagi na trudne otoczenie rynkowe. Otworzyliśmy rekordową liczbę nowych sklepów i osiągnęliśmy silny dwucyfrowy wzrost przychodów, co przełożyło się na rekordowe przychody całej Grupy. Zwiększymy zyski rok do roku i osiągniemy najwyższy w historii wynik EBITDA na poziomie ok. 750 mln euro.”

„Tak jak już informowaliśmy 12 września, w ostatnim kwartale sytuacja handlowa na rynkach, na których działa Pepco, uległa znacznemu pogorszeniu, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie odnotowaliśmy słabszą sprzedaż, niższą niż zakładano marżę brutto i wyższe koszty, co poskutkowało niższym poziomem rentowności na naszych głównych rynkach, czemu już przeciwdziałamy.”

„Podczas zbliżającego się Dnia Rynków Kapitałowych (CMD – Capital Market Days) przedstawię moje kluczowe priorytety, które obejmują ponowne skupienie się na klientach w naszej podstawowej działalności w Europie Środkowo-Wschodniej, wdrożenie bardziej ukierunkowanego planu wzrostu na rynkach, na których jesteśmy obecni, oraz przyspieszenie przekształcenia Grupy w jedną, zintegrowaną firmę. W ten sposób zamierzamy poprawić rentowność i zdolność do generowania gotówki w naszej ugruntowanej działalności oraz zapewnić bardziej zrównoważony wzrost. Dzięki wiodącej na rynku ofercie dla klientów, silnemu bilansowi i zdrowemu przepływowi kapitału, Grupa jest dobrze przygotowana na osiąganie sukces w przyszłości, w całej Europie”.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE

Grupa w całym roku obrotowym otworzyła rekordową liczbę 668 nowych sklepów netto, znacząco powyżej minimalnego celu przynajmniej wynoszącego 550 placówek. Ogółem Grupa otworzyła 343 nowe sklepy w IV kwartale, co samo w sobie stanowi kwartalny rekord. Oczekujemy, że pełne korzyści wynikające z nowych otwarć będą widoczne w ciągu nadchodzących 12 miesięcy.

  • Pepco: 281 nowych sklepów netto uruchomionych w IV kwartale. Pepco weszło na kolejny, 19. rynek, otwierając we wrześniu 9 nowych sklepów w Bośni i Hercegowinie. W Portugalii, gdzie Grupa rozpoczęła działalność latem tego roku, działa już 14 sklepów.
  • Grupa Poundland: uruchomienie 62 nowych sklepów netto w IV kwartale, co w dużej mierze jest efektem rozwoju Dealz Poland, który otworzył 48 nowych placówek w Polsce. Dealz na koniec IV kw. miał łącznie 283 sklepy.
    • We wrześniu Poundland porozumiał się w sprawie przejęcia umów najmu do 71 sklepów firmy Wilko w Wlk. Brytanii. Dotychczas pod marką Poundland uruchomiono już 20 sklepów z tej liczby i spodziewamy się kolejnych otwarć w nadchodzących tygodniach. Placówki te będą działały w trakcie IV kwartału roku kalendarzowego 2023, istotnego z punktu widzenia handlu. Nowe sklepy będą oferowały najnowsze kolekcje odzieży marki Pepco, jak również szeroki przekrój towarów ogólnego przeznaczenia oraz FMCG, z których sieć Poundland jest znana.

ZESPÓŁ

Jak raportowano 12 września 2023 r. Trevor Masters poinformował Radę Dyrektorów Pepco Group o swojej decyzji ustąpienia ze stanowiska prezesa Grupy (CEO) i odejścia z firmy, ze skutkiem natychmiastowym. Andy Bond, dotychczasowy przewodniczący Rady Dyrektorów, objął funkcję przewodniczącego wykonawczego (Executive Chair), kierując pracami zarządu i całej spółki do czasu wybrania następcy prezesa.

Jak zostało to zaraportowane 28 września 2023 r., struktura zarządu Grupy uległa reorganizacji z uwagi na słabsze od oczekiwań wyniki biznesowe. Anand Patel, Dyrektor Zarządzający Pepco ustąpił ze stanowiska ze skutkiem natychmiastowym i został zastąpiony przez Barry’ego Williamsa, dotychczasowego Dyrektora Zarządzającego Poundland. Ponadto, powołano nowy Komitet Wykonawczy, by skupić się dodatkowo na kosztach i inicjatywach, które będą mogły zapewnić odpowiednie zwroty w krótkim czasie, a także przyspieszyć transformację w jedną firmę oraz skupić się ponownie na naszych głównych rynkach.

PERSPEKTYWY

Zgodnie z informacjami z naszego komunikatu z 28 września, spodziewamy się osiągnięcia bazowej EBITDA (MSSF 16) dla roku obrotowego 2023 na poziomie ok. 750 mln EUR (wobec 731 mln EUR w roku obrotowym 2022) przy założeniu stałego kursu walutowego. Wynik ten odzwierciedla słabszą niż oczekiwano sprzedaż w IV kwartale na rynkach Pepco, niższą marżę brutto z uwagi na wolniejszą sprzedaż starszych towarów, a także wpływ wyższych kosztów, częściowo odzwierciedlających inwestycje w rekordową liczbę nowych sklepów uruchomionych w czwartym kwartale. Utworzyliśmy również dodatkową rezerwę na zapasy, aby usprawnić sprzedaż nadwyżek.

Grupa utrzymuje solidny bilans z silnymi przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej i dostępem do ponad 400 mln euro płynności (z gotówki i kredytów). Ta baza, wraz z silnym kapitałem marki i udziałami w naszym głównym rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz sprawdzonym, rentownym modelem sklepów, daje nam stałą pewność w budowaniu wiodącego europejskiego sprzedawcy dyskontowego.

DZIEŃ RYNKÓW KAPITAŁOWYCH (CMD)

W dniu dzisiejszym nie zaplanowano telekonferencji, ponieważ Grupa organizuje Dzień Rynków Kapitałowych (CMD) w Warszawie w dniach 17-18 października 2023 r., którego gospodarzami będą Andy Bond (Prezes Zarządu), Neil Galloway (Dyrektor Finansowy) oraz inni kluczowi członkowie kierownictwa wyższego szczebla. Wydarzenie będzie obejmowało także wizyty w sklepach Pepco i Dealz w godzinach popołudniowych 17 października oraz prezentacje kierownictwa w godzinach porannych 18 października, która będzie poświęcona zaprezentowaniu wybranych elementów strategii. CMD jest wydarzeniem skierowanym dla analityków i inwestorów, wymagającym wcześniejszego zaproszenia. Nagranie z CMD będzie dostępne na stronie internetowej Grupy po jego zakończeniu.

NADCHODZĄCE DATY PUBLIKACJI KOMUNIKATÓW

Grupa zamierza wydać w najbliższej przyszłości następujące komunikaty:

  • Dzień Rynków Kapitałowych (CMD) w Warszawie: 17/18 października 2023 r.
  • Komunikat nt. wstępnych wyników za rok obrotowy 2023 r.: 12 grudnia 2023 r.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus