ARH (ARCHICOM) jest deweloperem mieszkaniowym do niedawna działającym przede wszystkim we Wrocławiu, gdzie jest jednym z liderów rynku. Grupa jest również właścicielem wybudowanego w 2020 r. obiektu biurowego City 2 we Wrocławiu, dla którego obecnie poszukuje kupca. Większościowym akcjonariuszem Archicomu jest Echo Investment posiadające 89,3% udziału w kapitale zakładowym.
Specyfiką deweloperów mieszkaniowych jest księgowanie sprzedanych lokali w wyniku dopiero w momencie przekazania kluczy klientom, a więc z reguły z istotnym opóźnieniem w stosunku do realizowanej sprzedaży. Przychody i marża brutto mogą się istotnie wahać z kwartału na kwartał ze względu na harmonogram zakończeń projektów – w okresach kiedy kończą się duże projekty, przychody są wyraźnie wyższe.
W 2Q 2023 r. Archicom sprzedał 310 lokali i był to najlepszy kwartalny wynik sprzedaży od 1Q 2022 r. przy czym warto podkreślić, że mieszkań w ofercie było jak na skalę działalności Archicomu mało (średnio niecałe 600). Zarząd podkreślał na konferencji, że ceny uzyskane z ich sprzedaży gwarantują wysoką marżę w momencie gdy dojdzie do rozpoznania tych przychodów. Drugi kwartał z rzędu Grupa wypracowała wyjątkowo wysoką marżę brutto ze sprzedaży na poziomie ok. 45%, co jest zasługą przekazywania lokali w wysokomarżowym projekcie Browary Wrocławskie. W kolejnych 2 kwartałach Zarząd oczekuje powrotu marży brutto do przedziału 30-40% (uwzględniając projekty przejęte od Echo). Przychody Archicomu były w ostatnim kwartale wyższe o 84,3% w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego ze względu na przekazanie większej ilości mieszkań.
Zarząd z optymizmem patrzy na kolejne okresy. Według Prezesa Grupy jest duże prawdopodobieństwo dalszych wzrostów cen mieszkań ze względu na kredyt na 2%, realizację odłożonego popytu, niską podaż. W końcówce roku Archicom oczekuje realizacji dużej ilości przekazań mieszkań.
- 1 sierpnia główny akcjonariusz Archicomu – Echo Investment – wniósł aportem do Archicomu swój biznes mieszkaniowy. Zorganizowana część przedsiębiorstwa została wyceniona na 829 mln PLN, za które Echo objęło akcje nowej emisji po cenie 36,34 PLN za akcję. W efekcie udział Echo w kapitale zakładowym wzrósł do 89,3%. Archicom przejął część projektów deweloperskich i bank ziemi. Do Archicomu przeszli również pracownicy Echo dedykowani dotychczas do segmentu mieszkaniowego. Projekty Archicomu w budowie i przygotowaniu, po wniesieniu aportu, to ponad 5200 mieszkań które dotychczas były przypisane do Archicomu oraz ponad 6100 lokali przejętych od Echo (łącznie 11 343 w budowie i przygotowaniu). Ze względów formalnych, czy zaawansowania projektów, do Archicomu nie przeszły projekty Echo w ilości 1310 mieszkań. Po transakcji to ekipa Archicomu zajmie się ich dokończeniem.
- Na swoim macierzystym rynku - we Wrocławiu - spółka będzie sprzedawać pod starym szyldem „Archicom”, natomiast na pozostałych rynkach – Warszawa, Poznań, Łódź, Kraków – pod marką „Echo residential by Archicom”. Grupa analizuje też ekspansję na kolejne rynki jak Trójmiasto i Aglomeracja Śląska.
- Po wniesieniu aportu od Echo Investment, nadal największym rynkiem dla spółki będzie Wrocław (3 680 lokali w realizacji oraz przygotowaniu), jednak liczba projektów znacząco wzrośnie również w Warszawie (2 639 lokali), Poznaniu (2 432 mieszkań), Łodzi (1 867 mieszkań) i Krakowie (725).
- Spółka planuje podwyższenie kapitału zakładowego w ramach emisji akcji serii D i E w ramach emisji do 10 mln akcji. Obecnie kapitał zakładowy dzieli się na 48,5 mln akcji, a więc po emisji nowe serie D i E miałyby stanowić maksymalnie 17% w kapitale zakładowym. Pozyskane środki mają posłużyć rozwojowi Grupy.
- 60% z lokali które są w budowie (1 414 na koniec 2Q 2023 r.) to lokale sprzedane. Ze względu na plan zwiększenia oferty w najbliższych dwóch kwartałach Zarząd oczekuje spadku tego wskaźnika. Potencjał na zwiększenie oferty, jak wskazano na spotkaniu to 1516 lokali – w tym 489 w Warszawie, 382 w Poznaniu, 366 we Wrocławiu i 279 w Łodzi.
- Spółka na koniec 2Q 2023 r. miała wyjątkowo wysoką pozycję środków pieniężnych na poziomie ponad 450 mln PLN. Jak wskazano na konferencji, dzięki temu spółka będzie mogła korzystać na wszelkich nadarzających się okazjach dotyczących nabycia gruntów i rozwoju organizacji.
- Spółka poszukuje kupca na budynek City 2. Wartość godziwa budynku w aktywach Grupy opiewa na 152 mln PLN. Budynek jest w 98,4% wynajęty. Jak przyznał Zarząd na konferencji procesy decyzyjne inwestorów w segmencie biurowym są obecnie wydłużone, jednak sprzedaż budynku pozostaje celem strategicznym na najbliższe kwartały.