Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki Comarch w I połowie 2023 r.

Udostępnij

W I półroczu 2023 roku przychody ze sprzedaży Grupy Comarch były niższe o 20 137 tys. PLN, tj. o 2,4% w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Wynik operacyjny osiągnął wartość 23 808 tys. PLN i był niższy o 66,5% w porównaniu do osiągniętego w I półroczu 2022 roku. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w I półroczu 2023 r. był wyższy w porównaniu do osiągniętego w I półroczu roku poprzedniego o 5 006 tys. PLN, tj. 11,2% i osiągnął wartość 49 796 tys. PLN.

Na dzień 30 czerwca 2023 r. Grupa CMR (COMARCH) zatrudniała 6 606 osób, tj. o 265 osób mniej niż na dzień 31 grudnia 2022 r.

Duży wpływ na wyniki finansowe osiągnięte w I półroczu 2023 roku miało wystąpienie ujemnych różnic kursowych zrealizowanych oraz z wyceny bilansowej należności handlowych, związanych z umocnieniem się kursu PLN wobec walut obcych, które zmniejszyły przychody ze sprzedaży oraz wynik operacyjny w opisywanym okresie o 24 293 tys. PLN. 

Wartość aktywów Grupy Comarch na koniec czerwca 2023 roku wzrosła o 70 258 tys. PLN, tj. o 3,3% w stosunku do końca czerwca 2022 roku, natomiast wartość kapitału własnego w tym samym czasie wzrosła o 55 613 tys. PLN, tj. 4,6% 

 

WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) I połowa 2023 I połowa 2022 zmiana
       
DANE DOTYCZĄCE SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO    
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 822 530 842 667 -2,4%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 23 808 71 146 -66,5%
Zysk (strata) przed opodatkowaniem 64 650 57 821 11,8%
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej 49 796 44 790 11,2%
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 85 161 86 310 -1,3%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -34 977 -2 435 1336,4%
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -38 677 -30 604 26,4%
Przepływy pieniężne netto, razem 11 507 53 271 -78,4%
Liczba akcji (w szt.) 8 133 349 8 133 349 0,0%
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą przypadający na akcjonariuszy Spółki (w zł/EUR) 6,12 5,51 11,1%
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą przypadający na akcjonariuszy Spółki (w zł/EUR) 6,12 5,51 11,1%
      #DZIEL/0!
DANE DOTYCZĄCE SKRÓCONEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO    
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 605 776 546 335 10,9%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 27 418 12 843 113,5%
Zysk (strata) brutto 39 477 69 896 -43,5%
Zysk (strata) netto 7 079 5 949 19,0%
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej -9 471 24 302 -
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -24 879 64 511 -
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -24 602 -9 896 148,6%
Przepływy pieniężne netto, razem -58 952 78 917 -
Liczba akcji (w szt.) 8 133 349 8 133 349 0,0%
Zysk (strata) zanualizowany na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR) 4,41 10,84 -59,3%
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą przypadający na akcjonariuszy Spółki (w zł/EUR) 4,41 10,84 -59,3%
KAPITAŁY 30.06.2023 31.12.2022  
Kapitał własny przypadający na akcjonariuszy Spółki (skonsolidowany) 1 275 816 1 277 519 -0,1%
Kapitał własny (jednostki dominującej) 1 041 857 1 054 059 -1,2%

 

W II kwartale 2023 roku Grupa Comarch osiągnęła 182 968 tys. PLN przychodów ze sprzedaży krajowej, tj. o 8 215 tys. PLN (tj. o 4,7%) więcej niż w II kwartale poprzedniego roku. Sprzedaż zagraniczna wyniosła w II kwartale tego roku 211 957 tys. PLN i była o 39 613 tys. PLN (tj. o 15,7%) niższa niż w II kwartale 2022 roku. Sprzedaż zagraniczna stanowiła w II kwartale 2023 roku 53,7% całkowitych przychodów Grupy Comarch. 

W II kwartale 2023 roku klienci z sektora TMT zakupili produkty i usługi o wartości  66 521 tys. PLN, tj. o 23 912 tys. PLN (tj. 26,4%) niższej od tej osiągniętej w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spadek przychodów ze sprzedaży do klientów z tego sektora jest związany z obserwowanym spadkiem popytu na rozwiązania IT dla telekomunikacji. Wartość przychodów ze sprzedaży do klientów z sektora finanse i bankowość spadła o 8 653 tys. PLN, tj. o 12,5%. Spadek odnotowały również przychody ze sprzedaży do klientów z sektora handel i usługi, tj. o 1 638 tys. PLN, tj. o 2,5%, a także do klientów z sektora przemysłowego (spadek o 8 221 tys. PLN, tj. o 14%) oraz do klientów z sektora publicznego (spadek o 8 612 tys. PLN, tj. o 26,5%) w stosunku do II kwartału 2022 roku. 
Struktura sprzedaży według odbiorców (w tys. PLN)
Sprzedaż do klientów z sektora MSP- zarówno na rynku krajowym (Polska), jak i w rejonie DACH- wzrosła odpowiednio o: 13 806 tys. PLN (tj. o 22,4%) i 1 332 tys. PLN (tj. o 5,7%). Przychody ze sprzedaży do klientów z sektora medycznego odnotowały wzrost o 1 963 tys. PLN, tj. o 14,7%. Sprzedaż do pozostałych klientów wzrosła o 2 537 tys. PLN, tj. o 22,7% w stosunku do II kwartału 2022 roku. 

 

 
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus