Dynamicznie rozwijająca się sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych PCO (PEPCO), będąca właścicielem marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, opublikowała dziś komunikat nt. wstępnych wyników za trzeci kwartał roku obrotowego zakończony 30 czerwca 2023 r.
PODSUMOWANIE
- Przychody Grupy za pierwsze 9 miesięcy roku („YTD”) wyniosły 4 209 mln EUR, co oznacza wzrost o 19,3% przy założeniu stałych kursów walutowych, do którego przyczynił się wzrost Pepco o +29,3% i Poundland Group o +7,1%.
- Przychody Grupy w III kwartale wyniosły 1 370 mln EUR, co oznacza wzrost o 12,5% rok do roku przy założeniu stałego kursu walutowego, w tym Pepco +15,3% a Poundland Group +8,6%.
- Przychody Grupy w warunkach porównywalnych (LFL) wzrosły o 8,2% od początku roku i o 2,6% w ostatnim kwartale.
- Przychody Pepco w ujęciu LFL wzrosły o 9,6% od początku roku, ale spadły o 1,2% w III kwartale, odzwierciedlając trudne warunki handlowe w kwietniu i maju, szczególnie w Europie Środkowej, oraz silniejszy okres porównawczy w poprzednim roku. W ostatnich tygodniach handel ożywił się, przynosząc dodatnią dynamikę w ujęciu LFL w czerwcu i na początku IV kwartału.
- Wyniki Grupy Poundland w warunkach porównywalnych wzrosły o 6,2% od początku roku i o 9,0% w III kwartale dzięki lepszym wynikom FMCG.
- W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku otwarto 325 nowych sklepów netto (159 w III kw.); Grupa jest na dobrej drodze do otwarcia 550 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2023.
- Przeprowadzenie pierwszej emisji na rynku obligacji o wartości 375 mln EUR, z ratingami kredytowymi uzyskanymi od agencji Fitch, S&P i Moody's.
- Grupa podtrzymuje swoje wcześniejsze prognozy dotyczące EBITDA na cały rok.
Komentując wyniki, Trevor Masters, Dyrektor Generalny (CEO) Grupy Pepco, powiedział:
„W minionym kwartale Grupa poczyniła dalsze postępy w realizacji swoich strategicznych celów, uruchamiając 159 nowych sklepów netto, kontynuując realizację rentownego programu otwierania placówek. Jesteśmy przekonani, że osiągniemy nasz cel przewidujący otwarcie co najmniej 550 nowych sklepów w bieżącym roku obrotowym, przy czym otwarcia będą miały miejsce głównie w IV kwartale.
Jak podkreślaliśmy w naszych wynikach okresowych w czerwcu, warunki makroekonomiczne nadal stanowią wyzwanie, szczególnie w Europie Środkowej, ze względu na podwyższony poziom inflacji. Ponadto, wzrost Pepco w III kwartale odnosił się do okresu, w którym firma skorzystała na wzroście obrotów w poprzednim roku, spowodowanym napływem na swoje rynki podstawowe uchodźców w wyniku wojny w Ukrainie. Grupa Poundland osiągnęła dobre wyniki handlowe w III kwartale, napędzane przez konsumentów, którzy priorytetowo traktują wydatki na artykuły FMCG. Zarówno Pepco, jak i Grupa Poundland odnotowują dodatnią dynamikę wzrostu w ujęciu LFL na początku IV kwartału.
Pozostajemy zaangażowani we wspieranie naszych klientów w tych trudnych warunkach, utrzymując wiodące na rynku ceny. W dalszym ciągu dążymy do zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności i wykorzystania naszego wewnętrznego pionu zaopatrzenia bezpośredniego, PGS, który stanowi kluczową przewagę konkurencyjną Grupy. Skupiamy się na budowaniu większego, lepszego, tańszego i prostszego biznesu i jesteśmy dobrze przygotowani do osiągnięcia sukcesu w przyszłości, gdy presja inflacyjna się zmniejszy”.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
W III kwartale Grupa otworzyła 159 nowych sklepów netto. Nadal oczekujemy, że nasz harmonogram otwierania sklepów będzie koncentrował się w IV kwartale, z wyraźną perspektywą osiągnięcia naszego celu otwarcia 550 nowych sklepów netto w bieżącym roku obrotowym.
- Pepco: 141 nowych sklepów netto otwartych w III kwartale, w tym wejście na rynek portugalski z czterema sklepami otwartymi pod koniec okresu. Liczba nowych sklepów otwieranych w Europie Zachodniej nadal przewyższała liczbę otwarć w Europie Środkowej, co pokazuje, że Grupa jest w stanie dotrzeć do rynków całej Europy. Ponadto Grupa jest na dobrej drodze do wprowadzenia marki Pepco w Bośni i Hercegowinie jeszcze w 2023 roku.
- Grupa Poundland: otwarcie 18 nowych sklepów netto w omawianym okresie, co w dużej mierze odzwierciedla rozwój Dealz, który otworzył 31 nowych placówek w Polsce.
REFINANSOWANIE
W czerwcu 2023 r. Grupa z powodzeniem zakończyła swoją inauguracyjną emisję obligacji, emitując zabezpieczone obligacje uprzywilejowane o wartości 375 mln EUR i oprocentowaniu 7,25%. Obligacje 5-letnie wydłużają zapadalność zadłużenia do lipca 2028 roku. Wpływy z emisji nowych obligacji refinansowały dotychczasowy kredyt terminowy A o wartości 300 mln EUR. W związku z ofertą, Grupa zwiększyła również limit RCF z 190 mln EUR do 390 mln EUR, zapewniając sobie jeszcze większą elastyczność finansową.
Oferta obligacji spotkała się z dużym zainteresowaniem inwestorów i zakończyła się wielokrotną nadsubskrybcją. Obligacje posiadają rating Ba3 / BB- / BB+ przyznany odpowiednio przez Moody's / S&P / Fitch. Wszystkie trzy agencje zwróciły uwagę na solidność biznesu, zdrowy profil wzrostu organicznego napędzany przez program rozwoju sklepów, skalę i atrakcyjną wartość oferty Grupy. Ponadto agencje doceniły solidne ramy prawne Grupy Pepco i niezależny system zarządzania.
PERSPEKTYWY
Popyt na artykuły FMCG zaowocował dobrymi wynikami naszych marek Poundland i Dealz, a także naszych sklepów Pepco „Plus” w Europie Zachodniej. Pepco doświadczyło trudnych warunków handlowych w kwietniu i maju, szczególnie w Europie Środkowej, ale w ostatnich tygodniach odnotowano ożywienie, oraz dodatnie wyniki w ujęciu LFL w czerwcu, które utrzymywały się na początku IV kwartału. Jak podkreślaliśmy w naszym komunikacie za I półrocze, będziemy starać się utrzymać pozycję lidera cenowego, zapewniając najlepszą wartość dla naszych klientów, a w rezultacie zwiększając nasz udział w rynku.
Skupiamy się na dalszym zwiększaniu efektywności kosztowej, jednocześnie pozostając na dobrej drodze do osiągnięcia naszych celów w zakresie otwierania nowych sklepów i zwiększania zysków dzięki naszemu programowi modernizacji. Utrzymujemy kontrolę nad naszymi marżami wejściowymi i jesteśmy przekonani, że będziemy w stanie poprawić marże brutto w II połowie roku obrotowego 2023, pomimo słabszej sprzedaży. W rezultacie nasze prognozy na cały rok pozostają niezmienione i oczekujemy w 2023 r. osiągnięcia kilkunastoprocentowego wzrostu EBITDA (MSSF 16) przy założeniu stałego kursu walutowego, zakładając brak dalszego znaczącego pogorszenia otoczenia handlowego.