Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Dr Irena Eris potwierdza zamiar przeprowadzenia IPO

Od lewej Paweł Orfinger, Dr Irena Eris, Henryk Orfinger
Od lewej Paweł Orfinger, Dr Irena Eris, Henryk Orfinger
Udostępnij

Dr Irena Eris S.A., wiodący polski producent kosmetyków, potwierdza zamiar przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji Spółki oraz ubiegania się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Oferta publiczna obejmować będzie przede wszystkim akcje nowej emisji, skierowane do inwestorów instytucjonalnych oraz indywidualnych. Pozyskane od inwestorów środki Spółka przeznaczy na realizację strategii, która zakłada m.in. zwiększenie skali działalności w segmencie kosmetycznym poprzez przejęcia producentów lub marek w kraju i za granicą oraz rozszerzenie działalności eksportowej.

- Firma Dr Irena Eris powstała 40 lat temu. Jej założycielami byli moi rodzice, którzy jej rozwojowi poświęcili całe swoje zawodowe życie. Choć firma zaczynała od produkcji jednego kremu do twarzy, z czasem stała się wiodącym polskim producentem kosmetyków, a marka Dr Irena Eris zyskała miano jednej z najcenniejszych rodzimych marek pielęgnacyjno-urodowych. Dzisiaj produkty naszej firmy są dostępne w ponad 70 krajach świata, a my zatrudniamy ponad 900 osób. Inwestujemy w zaawansowane badania naukowe, nowoczesną produkcję i wielokanałową sprzedaż. Mamy własne patenty. Dzięki marce Dr Irena Eris, jesteśmy w Polsce liderem kosmetyków premium, a dzięki Pharmaceris i Emotopic, także segmentu dermokosmetyków. Pomimo naszej ugruntowanej już pozycji, mamy także dalsze ambitne plany rozwoju. Chcemy zwiększać skalę działalności m.in. poprzez przejęcia firm z sektora kosmetycznego w Polsce lub za granicą. Naszą ekspansję planujemy realizować z wykorzystaniem środków z emisji akcji. Oczywiście wciąż bacznie obserwujemy rynek kapitałowy, rozważając w najbliższym czasie przeprowadzenie oferty publicznej i debiut giełdowy – mówi Paweł Orfinger, prezes zarządu Dr Irena Eris S.A.

O Grupie Dr Irena Eris – dwa segmenty działalności biznesowej

Kluczowym segmentem działalności biznesowej Grupy jest segment kosmetyczny, który na koniec 2022 r. odpowiadał za 78% łącznych przychodów. Firma jest właścicielem uznanych w Polsce i na świecie marek: Dr Irena Eris, Pharmaceris, Emotopic, Lirene i Under Twenty.  W 2022 r. Spółka przejęła rodzinną firmę Sulphur z Buska-Zdrój, poszerzając tym samym swoją ofertę produktową o leki OTC (bez recepty) oraz kosmetyki uzdrowiskowe wytwarzane z naturalnych kopalin leczniczych: wód siarczkowych oraz borowin.

W skład segmentu kosmetycznego wchodzi również rozwijana od ponad 20 lat działalność Kosmetycznych Instytutów Dr Irena Eris oraz Dr Irena Eris Beauty Partner. Obecnie Grupa posiada łącznie 27 salonów, prowadzonych głównie w modelu franczyzowym (5 salonów własnych, 3 salony w Hotelach SPA Dr Irena Eris, 12 instytutów miejskich oraz 7 rozwijanych w koncepcie Dr Irena Eris Beauty Partner w cztero- i pięciogwiazdkowych hotelach).

Na sukces kosmetyków oraz dermokosmetyków produkowanych przez Spółkę istotny wpływ ma unikatowe w skali kraju Centrum Naukowo-Badawcze Dr Irena Eris, które tworzy zespół doświadczonych naukowców oraz nowoczesne laboratoria wyposażone w zaawansowaną aparaturę. Pion Badań i Innowacji Grupy w ramach Centrum Naukowo-Badawczego Dr Irena Eris tworzy ponad 30 specjalistów, w tym osoby z tytułami i stopniami naukowymi z dziedzin związanych z biologią i farmacją. Spółka odnosi sukcesy badawcze także na arenie międzynarodowej. Firma Dr Irena Eris m.in. jako pierwsza na świecie zastosowała w kosmetykach kwas foliowy oraz witaminę K w dermokosmetykach.

Ważnym elementem działalności firmy jest eksport, który w 2022 r. stanowił 28% łącznych przychodów. Kosmetyki produkowane przez Spółkę sprzedawane są w salonach piękności, perfumeriach, drogeriach, aptekach, supermarketach oraz sklepach internetowych w 74 krajach na całym świecie. Warto podkreślić także, że Dr Irena Eris jako pierwsza, i jedyna polska marka została przyjęta do prestiżowego Comité Colbert – stowarzyszenia najbardziej luksusowych marek, wśród których znajdują się m.in. Chanel, Dior, Louis Vuitton oraz hotele takie jak Hotel Ritz czy Hotel George V w Paryżu.

Drugi segment działalności biznesowej Grupy, który na koniec 2022 r. odpowiadał za 22% łącznych przychodów, stanowią usługi hotelarskie premium. Firma jest operatorem trzech luksusowych hoteli pod marką Hotele SPA Dr Irena Eris w Krynicy-Zdroju (Małopolska), Wzgórzach Dylewskich (Mazury Zachodnie) oraz w Polanicy-Zdrój (Kotlina Kłodzka). Sieć Hoteli SPA Dr Irena Eris należy do najbardziej renomowanych i ekskluzywnych obiektów na polskim rynku SPA. Hotele te regularnie otrzymują najwyższe możliwe oceny gości na takich portalach jak Trip Advisor, Booking.com, czy Google.com.

Kluczowe wyniki finansowe Grupy Dr Irena Eris

W 2022 r. skonsolidowane przychody Grupy Dr Irena Eris S.A. wyniosły 340,2 mln zł, czyli o 14,3% więcej niż rok wcześniej. Firma odnotowała w tym czasie także wyższy wynik znormalizowanej EBITDA: 54,9 mln zł (+1,7% r/r) oraz zysk netto: 30,9 mln zł (+16,2% r/r).

Strategia rozwoju Grupy Dr Irena Eris

Tak jak wspominałem, kluczowe będzie dla nas - w ciągu najbliższych dwóch lat - dalsze zwiększanie skali działalności i rozwój segmentu kosmetycznego poprzez przejęcia w Polsce lub za granicą, interesuje nas tutaj szczególnie Europa Centralna. Chcemy także dalej umacniać eksport skupiając się m.in. na USA, Włoszech i Kanadzie. Będziemy również rozwijać efektywność w ramach tego segmentu m.in. poprzez automatyzację procesów i rozwój własnych kanałów e-commerce. Skupimy się także na dalszej integracji operacyjnej z Sulphur, producenta leków OTC oraz kosmetyków uzdrowiskowych z Buska-Zdrój, przejętego w grudniu 2022 r. – mówi Paweł Orfinger, prezes zarządu Dr Irena Eris S.A.

Grupa Dr Irena Eris w strategii krótkoterminowej zakłada także dalszy rozwój segmentu hotelarskiego premium m.in. poprzez: rozbudowę hotelu SPA Dr Irena Eris Polanica-Zdrój, rozwój własnego kanału sprzedaży online oraz zapewnienie równomiernego obłożenia hoteli poprzez bilansowanie ofert pod względem pobytów weekendowych oraz w dni powszednie.

Długoterminowa strategia Spółki zakłada natomiast dalszy rozwój w obu segmentach działalności. W ramach segmentu kosmetycznego możliwe są dalsze akwizycje wysokomarżowych spółek lub marek kosmetycznych poza Polską, w szczególności na kluczowych rynkach międzynarodowych (EU, USA i MENA). Natomiast w obszarze segmentu hotelarskiego premium, Spółka planuje budowę luksusowego hotelu SPA pod marką Dr Irena Eris w Świnoujściu oraz kolejnych obiektów - w Polsce oraz za granicą (w tym w Czechach, Słowacji, Chorwacji oraz krajach bałtyckich).

Rodzinny akcjonariat

Grupa Dr Irena Eris od 40 lat jest firmą rodzinną. 71% akcji w kapitale zakładowym Dr Irena Eris S.A. jest własnością Fundacji Rodzinnej Irena Eris. Po przeprowadzeniu IPO w rękach giełdowych inwestorów może znaleźć się do 27% akcji Spółki.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus