Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

49,4 mln zł EBITDA i 16,5 mln zł straty netto Enter Air w I kwartale 2023 r.

Udostępnij
  • 313,8 mln zł przychodów w I kwartale 2023 r. (wzrost o 46 % r/r)
  • 13,2 mln zł straty operacyjnego (wobec 36,2 mln zł straty w I kwartale 2022 r.)
  • 49,4 mln zł EBITDA i 16,5 mln zł straty netto.
  • 23,2 mln zł dodatnich niegotówkowych różnic kursowych. Bez ich uwzględniania spółka miała 26,2 mln zł EBITDA i 39,7 mln zł straty netto

–Dla wszystkich obserwujących naszą działalność jest jasne, że jest ona sezonowa, a pierwszy kwartał to przede wszystkim przygotowania do sezonu letniego. W tym roku istotny wpływ miały opóźnienia w dostawach nowych samolotów, które ostatecznie trafiły do nas dopiero pod koniec maja, co spowodowało, że w pierwszym kwartale mieliśmy większe niż normalnie obciążenie kosztami technicznymi ponieważ musieliśmy przyspieszyć niektóre przeglądy, aby flota była gotowa do obsłużenia lotów zakontraktowanych w wiosennym rozkładzie. Trzeba również pamiętać o MSR, który nakazuje nam pokazywać wyższe koszty leasingów, pomimo że w zimowych miesiącach płacimy niższe raty leasingowe niż w pozostałej części roku – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. - Optymistycznie patrzymy na zbliżający się wielkimi krokami sezon letni, który będzie miał kluczowy wpływ na wyniki za cały rok. Popyt ze strony touroperatorów nigdy jeszcze nie był tak duży, dlatego zdecydowaliśmy się powiększyć naszą flotę o kilka samolotów. Tak dynamiczny wzrost floty jest wynikiem dużego popytu na tanią i pewną usługę czarterową, jaką dostarcza ENT (ENTER) klientom nie tylko z Polski, ale z całej Europy – dodaje Polaniecki.

Wyniki finansowe Grupy Enter Air w 2022 r.:

 

I kwartał 2023 r.

I kwartał 2022 r.

zmiana r/r

Przychody (mln zł)

313,8

215,1

+45,9%

Wynik operacyjny (mln zł)

(13,2)

(36,2)

-

Marża operacyjna

(4,2%)

(16,8%)

+12,6pp

EBITDA (mln zł)*

49,4

(16,3)

-

Marża EBITDA

15,7%

(7,6%)

+23,3pp

Wynik netto (mln zł)

(16,5)

(68,7)

-

Marża netto

(5,2%)

(31,9%)

+26,7pp

Wyniki z pominięciem różnic kursowych

EBITDA (mln zł)*

26,2  

12,7  

 +105,5%

Marża EBITDA

  8,3%

  5,9%

+2,4pp

Zysk / strata netto (mln zł)

(39,7)

(39,6)

-

Marża netto

(12,6%)

(18,4%)

+5,8pp

*EBITDA = zysk przed opodatkowaniem + koszty odsetek + koszty amortyzacji..

Przychody Enter Air w I kwartale 2023 r. wyniosły 313,8 mln zł i były wyższe o prawie 46% w porównaniu do 215,1 mln zł przychodów w analogicznym okresie 2022 r. Zdecydowany wzrost przychodów w I kwartale 2023 r. w porównaniu do I kwartału 2022 r. związany był z końcem pandemii Covid-19 oraz wyższym kursem dolara. Zakontraktowanie 2023 r. sugeruje, że Polacy chętnie wracają do planowania wakacji za granicą.

Enter Air zanotował 13,2 mln zł straty operacyjnej, co oznacza lepszy wynik o prawie 23 mln zł w porównaniu do 36,2 mln zł straty operacyjnej rok wcześniej. Grupa wypracowała 49,4 mln zł EBITDA i miała 16,5 mln zł straty netto w porównaniu do 16,3 mln zł straty EBITDA i 68,7 mln zł straty netto w I kwartale 2022 r. Na prezentowane wyniki  wpływ miały dodatnie różnice kursowe*, które wyniosły w I kwartale 2023 r. 23,2 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 26,2 mln zł EBITDA oraz 39,7 mln zł straty netto.

W maju 2023 r. flota powiększyła się o 3 nowe samoloty 737 MAX 8 (SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF), które zostały odebrane z fabryki Boeinga i liczy obecnie  28 samolotów (23 Boeingi 737-800 oraz 5 maszyn 737 MAX 8). Przed rozpoczęciem sezonu letniego planowana jest dostawa jeszcze jednego Boeinga 737 MAX 8. W  ostatnim miesiącu nowego A320 odebrał także Chair Airlines, szwajcarska linia lotnicza, której 49% należy do Enter Air. Flota Chair Airlines to aktualnie 4 samoloty: trzy Airbusy A320 i jeden A319. Łącznie Grupa będzie korzystała w sezonie letnim z 36 samolotów uwzględniając planowaną dostawę B 737 MAX 8 i trzy dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease.

Przewoźnik przedłużył współpracę ze swoimi wieloletnimi partnerami, a wartość zakontraktowanych już umów (z TUI Poland o szacunkowej wartości 718,3 mln zł, Rainbow Tours o szacunkowej wartości 196,8 mln zł i Itaka FLY o szacunkowej wartości 248,0 mln zł) przekroczyła 1,2 mld zł. Zawarta z TUI Poland umowa była rekordową w skali całego polskiego rynku, a rozbudowany program lotów realizowanych we współpracy z tym operatorem był jednym z fundamentów otwarcia nowe stałej bazy Enter Air w Gdańsku.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus