Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Sonel zaktualizował strategię, celuje w 250 mln zł przychodów w 2024 r.

Udostępnij

SON (SONEL), jeden z czołowych producentów przyrządów pomiarowych w Polsce, zanotował kolejny dobry kwartał. Skonsolidowana sprzedaż wzrosła r/r o 17,3 proc. do 54,4 mln zł, EBITDA wyniosła 7,8 mln zł (+38,6 proc. r/r), zysk operacyjny 5,14 mln zł (+46,1 proc. r/r) a zysk netto 4,22 mln zł (+30,3 proc. r/r). Grupa Sonel zaktualizowała strategię rozwoju na lata 2022-2024. Jej głównym celem jest osiągnięcie w 2024 roku 170 mln zł przychodów ze sprzedaży w spółce dominującej oraz 250 mln zł w Grupie Kapitałowej, przy utrzymaniu zwrotu z kapitału własnego na poziomie nie niższym niż 17 proc. i utrzymaniu pozycji lidera w kraju.

W sprzedaży całej Grupy w pierwszym kwartale 2023 r. przychody Sonela stanowiły 63 proc., Foxytech 30,5 proc., rynek indyjski odpowiadał za 5,9 proc., a rynek South East Asia za niecałe 1 proc. Warto jednak zaznaczyć, że podmiot z Singapuru zwiększył sprzedaż r/r o 70 proc., co jest dobrym prognostykiem na kolejne kwartały.

Jestem zadowolony z pierwszego kwartału w wykonaniu naszej Grupy, myślę że to dobry prognostyk na dalszą część roku. Szczególnie cieszą wzrosty spółki singapurskiej i przyzwoita kontrybucja do wyniku Grupy spółki indyjskiej i Foxytech. Zamierzamy kontynuować działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży i rozwoju sieci dystrybucji, z głównym akcentem na rynki zagraniczne tj.: kraje DACH, Indie, Singapur, Amerykę Południową, kraje azjatyckie oraz rozwinięte rynki europejskie. Intensywnie pracujemy nad opracowaniem kolejnych przyrządów, które pozwolą nam na dywersyfikację i rozwój oferty i w co głęboko wierzę, na wyprzedzenie oferty konkurencji – powiedział Tomasz Wiśniewski, prezes Sonel.

W opracowaniu i przygotowaniu są między innymi mierniki badające bezpieczeństwo oraz wydajność instalacji PV, a dodatkowo analizatory jakości energii elektrycznej, które są niezbędne dla stabilności i rozwoju rozproszonych systemów zasilania. Kolejną linią produktów rozwijanych w ciągu najbliższych dwóch lat będą urządzenia pomiarowe dla e-mobility i dla ładowarek AC oraz DC.

Kierunek ten wg prezesa Wiśniewskiego najbliższych latach zachowa wysoką dynamikę wzrostową.

Nasza zaktualizowana strategia na lata 2022-2024 zakłada rozwój oferty w oparciu o rozwiązania cyfrowe i przetwarzanie chmurowe a także cyfryzację i automatyzację procesu sprzedaży. Ostatnie lata to bardzo dynamiczny wzrost znaczenia e-commerce w światowym handlu, co widzimy również w naszej branży. Coraz większą rolę w eksploatacji urządzeń zaczyna mieć cyfrowe przetwarzanie danych, ich przechowywanie i analiza. Coraz mniejsze znaczenie zaczyna mieć produkt sam w sobie. Dlatego też rozwój naszej oferty będzie ukierunkowany na zarządzanie informacją, rozwiązania chmurowe oraz możliwość tworzenia kompletnych systemów pomiarowych, które zaspokoją potrzeby klienta. Dodatkowo powstaną linie produktowe dedykowane do rozwijających się rynków elektromobilności, fotowoltaiki i magazynowania energii. Chcemy wyznaczać nowe standardy rynkowe. Dzięki nowoczesnym narzędziom i platformie e-commerce B2B/B2C planujemy wejść na nowe rynki oraz aktywnie wspierać dystrybucję. Wzrasta znaczenie odnawialnych źródeł energii oraz elektromobilności, a nadchodząca transformacja energetyczna w Polsce otwiera nowe możliwości rozwoju dla takich firm jak Sonel – powiedział Tomasz Wiśniewski, prezes Sonel.

Wg zaktualizowanej strategii Sonel będzie nadal spółką dywidendową. Od 2009 roku spółka wypłaciła akcjonariuszom 76,1 mln zł, co daje łączny DPS na poziomie 5,44 zł. Z zysku za 2022 r. spółka wypłaci 8,4 mln zł czyli 0,6 zł na akcję.

W 2023 roku Sonel chce wydać na inwestycje nieco ponad 12 mln zł, głównie na rozwój prac badawczo rozwojowych (R&D), zakup specjalistycznych maszyn i urządzeń oraz na oprogramowanie. Spółka planuje również zmodernizować park maszynowy, co pozwoli nam na znaczne zwiększenie mocy produkcyjnych. Koszt nowej linii szacowany jest na 4 mln zł.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus