Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Enter Air: rekordowe przychody w historii

Udostępnij
  • 2 255,8 mln zł przychodów w 2022 r. (wzrost o 101 % r/r)
  • 225,6 mln zł zysku operacyjnego (wzrost z 14,7 mln zł straty w 2021 r.)
  • 343 mln zł EBITDA i 72,3 mln zł zysku netto w 2022 r.
  • 87,5 mln zł ujemnych niegotówkowych różnic kursowych. Bez ich uwzględniania spółka miała 430,4 mln zł EBITDA i 159,7 mln zł zysku netto

– 2022 rok był dla lotnictwa okresem stopniowego wychodzenia z kryzysu pandemicznego z lat 2020-2021. Wszyscy eksperci twierdzili, że odbudowa potrwa wiele lat. To był dla nas sygnał, że jest szansa na szybszy rozwój i wyprzedzenie konkurencji. W czasie pandemii zamiast ograniczać operacje, oddawać samoloty i zwalniać ludzi, prowadziliśmy nabory i dodawaliśmy samoloty. Dzięki temu od początku 2022 roku byliśmy gotowi do pracy na zwiększonych obrotach. Ponadto, w czasie pandemii większość linii lotniczych otrzymała pomoc publiczną w postaci grantów oraz pożyczek płynnościowych, ale niewiele linii lotniczych użyło tych pieniędzy do rzeczywistej restrukturyzacji kosztowej i poprawienia efektywności działania. Enter Air był jedną z niewielu linii w Europie, która dokonała restrukturyzacji kosztów stałych takich jak koszty jednostkowe floty. Zyskaliśmy więc przewagę kosztową, byliśmy też w pełni gotowi do kolejnego sezonu pod względem załogowym i sprzętowym. Dzięki temu Enter Air mógł zaspokoić zwiększony popyt rynku w 2022 roku. Nasza strategia okazała się bardzo skuteczna, co razem z przewagami modelu biznesowego i rosnącej rozpoznawalności marki w segmencie B2B przyczyniło się do rekordowych w historii Grupy przychodów na poziomie blisko 2,3 mld zł i wypracowaniu ponad 225 mln zł zysku operacyjnego. Myślę też, że jesteśmy teraz w jeszcze lepszej pozycji wobec konkurentów, którzy zmarnowali pożyczki pomocy publicznej i nie mają ich z czego spłacać

– mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

 

  2022 r. 2021 r. zmiana r/r
Przychody (mln zł) 2 255,80 1 120,30 101,00%
Wynik operacyjny (mln zł) 225,6 -14,7 -
Marża operacyjna 10,00% -1,60% +11,6pp
EBITDA (mln zł)* 343 133,1 157,70%
Marża EBITDA 15,20% 11,90% 3,3pp
Wynik  netto (mln zł) 72,3 -117,1 -
Marża netto 3,20% -10,50% +13,7pp
       
Wyniki z pominięciem różnic kursowych  
EBITDA (mln zł)* 430,4 206,6 108,40%
Marża EBITDA 19,10% 18,40% 0,6pp
Zysk / strata netto (mln zł) 159,7 -43,6 -
Marża netto 7,10% -3,90% +11,0pp

*EBITDA = zysk przed opodatkowaniem + koszty odsetek + koszty amortyzacji.

Przychody #EnterAir w 2022 r. wyniosły 2 255,8 mln zł, o 101% więcej od 1 120,3 mln zł uzyskanych w 2021 r. Liczba wykonanych operacji lotniczych w porównaniu z poprzednim okresem wzrosła dwukrotnie. W porównywalnym okresie przed pandemią Covid-19, czyli w 2019 r. przychody spółki wyniosły 1 614,7 mln zł, co oznacza wzrost w obecnym roku o ok. 40%. Widoczny wzrost przychodów ze sprzedaży wynika z powrotu do latania po najcięższych latach pandemicznych 2020-2021, zauważalny wzrost popytu potwierdza, że turyści chętnie po zniesieniu restrykcji wracają do wakacji za granicą.

W 2022 r. dzięki odbudowie potencjału Grupy, zwiększonej liczby wykonywanych operacji lotniczych i utrzymaniu kosztów pod kontrolą Enter Air miał 225,6 mln zł zysku operacyjnego, w porównaniu do 14,7 mln zł straty operacyjnej rok wcześniej. Grupa wypracowała 72,3 mln zł zysku netto w porównaniu do 117,1 mln zł straty netto w 2021 r., EBITDA wyniosła 343,0 mln zł, czyli o 158% więcej wobec 133,1 mln zł EBITDA w 2021 r. Na prezentowane wyniki istotny wpływ miały ujemne różnice kursowe*, które wyniosły w 2022 r. 87,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 430,4 mln zł EBITDA oraz 159,7 mln zł zysku netto.

– W lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie, wywołując kolejny światowy kryzys. W rynek lotniczy uderzyło szereg czynników wywołanych przez agresję Rosji. Ceny paliw wzrosły prawie dwukrotnie, podrożały też waluty. Czynniki te nie dotykają bezpośrednio naszej Grupy, ale zakładaliśmy, że mogą wpłynąć na spadek popytu. Pogorszenie sytuacji gospodarczej sprawia, że część zagranicznych klientów   szuka tańszych usług, co może pozwolić nam na szersze wejście na bogate rynki, które do tej pory były dla nas hermetyczne. Już dziś notujemy silny popyt ze strony klientów na nowych rynkach zagranicznych – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. - Dbamy też by zapewnić odpowiednie zasoby do obsłużenia ruchu turystycznego, czego potwierdzenie jest planowana dostawa czterech nowych maszyn przed zbliżającym się sezonem letnim. W szczycie sezonu chcemy razem z wynajętymi samolotami mieć o pięć więcej maszyn niż rok temu. Początek bieżącego roku pozostawał pod wpływem silnego popytu na przeloty urlopowe i jeśli sytuacja na świecie nie zaskoczy branży lotniczej bardzo negatywnie, spodziewamy się kolejnego dobrego roku – dodaje Grzegorz Polaniecki.

W sezonie Lato 2022 przewoźnik wykonywał operacje na 27 samolotach. Spółka wykorzystywała całą dostępną flotę 25 własnych samolotów (23 Boeingi 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz dwa samoloty wynajęte od innych przewoźników na zasadzie wet-lease. Wg danych ULC Enter Air przewiózł w 2022 r. na rynku polskim ponad 2,2 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 485 tys. w porównaniu z 2021 r. Umowy z touroperatorami podpisane przed zeszłorocznym sezonem miały wartość powyżej 1 mld zł. W bieżącym sezonie przewoźnik przedłużył współpracę ze swoimi wieloletnimi partnerami, a zakontraktowane już umowy z TUI Poland (o szacunkowej wartości 718,3 mln zł), Rainbow Tours (o szacunkowej wartości 196,8 mln zł) i Itaka FLY (o szacunkowej wartości 248,0 mln zł) przekroczyły wartość 1,2 mld zł, a w trakcie końcowych ustaleń są kolejne umowy. Zawarta z TUI Poland umowa była rekordową w skali całego polskiego rynku, a rozbudowany program lotów realizowanych we współpracy z tym operatorem był jednym z fundamentów otwarcia nowe stałej bazy Enter Air w Gdańsku. W sezonie Lato 2023 oprócz dotychczasowych portów z których przewoźnik wykonywał loty z Polski, Enter Air rozpocznie operacje z lotniska w Radomiu, które niebawem ma zostać otwarte.

W celu zaspokojenia zgłaszanego przez touroperatorów zapotrzebowania przed sezonem letnim planowana jest dostawa 4 nowych samolotów Boeing 737 MAX 8. W wysokim sezonie przewoźnik zamierza korzystać z 32 samolotów wliczając 3 dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease.

W 2022 r. Grupa podpisała kolejne aneksy zmieniające umowy leasingowe, które dotyczyły przede wszystkim zmian harmonogramów i zasad w sposobie naliczania płatności leasingowych w okresie pandemii Covid-19. Porozumienia mają na celu zmniejszenie obciążeń finansowych Grupy w okresie zimowym, gdy wpływy ze sprzedaży są istotnie niższe. Pod koniec sierpnia 2022 r. nastąpiło częściowe umorzenie pożyczek (na łączną kwotę blisko 57 mln zł) otrzymanych przez Enter Air na podstawie zawartych z Polskim Funduszem Rozwoju umowy pożyczki preferencyjnej w ramach Programu Rządowego Tarcza Finansowa PFR dla dużych firm oraz umowy pożyczki preferencyjnej w ramach Programu Rządowego Tarcza Finansowa II PFR dla dużych firm.

* Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standarach Rachunkowości, różnice kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus