Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wybrane wyniki operacyjne Grupy Pepco za II kw. roku obrotowego 2023

Udostępnij

 

Pepco Group, dynamicznie rozwijająca się paneuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, publikuje wybrane wyniki za drugi kwartał roku obrotowego 2023, zakończony 31 marca 2023 r.1

 

Najważniejsze informacje

  • Przychody Grupy za I półrocze wyniosły 2 839 mln euro, co stanowi 22,8% wzrostu rok do roku, dzięki silnemu wzrostowi segmentu Pepco o 36,9%
  • Wzrost w I półroczu wg porównywalnej bazy „like-for-like” (LFL) wyniósł 11,1% rok do roku, a w samym II kwartale LFL sięgnął 8,5%
  • Pepco: 15,8% wzrostu LFL w I półroczu; 10,7% wzrostu LFL w samym II kwartale
  • Grupa Poundland: 4,9% wzrostu LFL w I półroczu; 5,7% wzrostu LFL w samym II kwartale
  • Kontynuowano otwarcia nowych sklepów wszystkich marek Grupy. W pierwszych sześciu miesiącach roku obrotowego otwarto netto 166 nowych sklepów
  • Wykonanie celu całorocznego wzrostu EBITDA przebiega zgodnie z wytycznymi przedstawionymi w komunikacie z wynikami operacyjnymi za I kwartał

 

  Pepco Grupa Poundland  Pepco Group razem Pepco Grupa Poundland  Pepco Group razem
    II kw.      I półrocze  
Przychody (mln EUR)2 710 474 1 184 1 719 1 120 2 839
Wzrost przychodów w ujęciu rok do roku przy stałych kursach walut3 30,70% 6,70% 19,70% 36,90% 6,30% 22,80%
Wzrost przychodów według danych porównywalnych (LFL)4 10,70% 5,70% 8,50% 15,80% 4,90% 11,10%
             
Liczba sklepów            
Sklepy razem na koniec okresu       3 101 1 026 4 127
Nowe sklepy w ujęciu netto na koniec okresu5       134 32 166

 

Trevor Masters, prezes Pepco Group, skomentował wyniki następująco:

“Pepco zanotowało zachęcający wynik w II kwartale mimo wciąż trwającej wysokiej inflacji odczuwanej zarówno przez klientów, jak i samą firmę. Popyt na nasze towary pozostaje wysoki, a dwucyfrowy wzrost przychodów według danych porównywalnych pokazuje, jak solidnych postępów dokonała Grupa. Wciąż realizujemy nasze cele strategiczne, w tym udaną strategię przeobrażenia sklepów oraz ich ekspansji – co pozostaje najważniejszym źródłem budowania wartości firmy.

Po raz pierwszy w historii firmy, liczba nowych sklepów uruchomionych w tym kwartale w Europie Zachodniej, wliczając nasz setny sklep we Włoszech, przewyższyła liczbę nowych placówek w Europie Środkowej. To strategiczne osiągnięcie dla Grupy, a pozytywne reakcje klientów na naszą ofertę pokazują, że rynkiem docelowym jest dla nas cała Europa. Będziemy szukali możliwości do skorzystania z okazji do dalszego wzrostu w drugiej części roku, a nasze plany uruchomienia działalności w Portugalii oraz Bośni i Hercegowinie w drugiej połowie 2023 r. są realizowane zgodnie z harmonogramem.

Jakkolwiek sytuacja konsumentów pozostaje trudna z uwagi na kwestie inflacyjne, nasza strategia bycia liderem cenowym daje nam silne przekonanie co do naszych możliwości zdobywania klientów i powiększania udziału w rynku. W trakcie ostatniego kwartału poprawiliśmy oba te wskaźniki . Pozostajemy pewni co do osiągnięcia założonego całorocznego celu odnośnie wyniku EBITDA, a także co do zakładanej liczby otwarć nowych sklepów.

Korzystając z okazji, chciałbym powitać w Pepco Group Neila Gallowaya jako nowego dyrektora finansowego Grupy. Jego imponujące osiągnięcia i doświadczenia czynią z niego cenny nabytek dla kierownictwa w dążeniu do celu jakim jest przyspieszenie realizacji naszej potwierdzonej strategii biznesowej.

 

Osiągnięcia strategiczne

W pierwszym półroczu Grupa PCO (PEPCO) otworzyła netto 166 nowych sklepów. Ta liczba jest niższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (235 nowych sklepów netto) z uwagi na inną dynamikę tego procesu niż rok wcześniej; spodziewane jest zwiększenie liczby otwarć w drugim półroczu 2023 r. Grupa pozostaje przekonana co do wypełnienia celu uruchomienia 550 nowych sklepów netto w bieżącym roku obrotowym.

  • Pepco: 134 nowych sklepów netto w pierwszym półroczu, w tym wejście na rynek grecki. Wyniki placówek pozostają dobre, zwłaszcza w naszych większych sklepach w Hiszpanii, które oferują towary z segmentu FMCG
  • Grupa Poundland: 32 nowych sklepów netto w pierwszym półroczu, w dużej mierzy dzięki rozwojowi Dealz Poland, które otworzyło 36 nowych sklepów netto w tym okresie. Marka Dealz przekroczyła łączną liczbę 200 sklepów w Polsce

Nasza ekspansja w Europie Zachodniej przebiega pozytywnie. Włochy i Hiszpania są naszymi najszybciej rosnącymi rynkami, z mocnymi wynikami w ostatnich trzech latach. Niedawno otwarliśmy nasz setny sklep we Włoszech, co stanowiło istotne osiągnięcie dla Grupy i jest świadectwem sukcesu naszych dochodowych planów ekspansji paneuropejskiej.

Wcześniej w tym miesiącu Pepco otwarło również swój setny sklep w Serbii, wzmacniając tym samym obecność marki w tym kraju, opierając się na tamtejszym silnym popycie na swoje towary. Plany uruchomienia Pepco w Portugalii oraz Bośni i Hercegowinie idą naprzód zgodnie z harmonogramem.

 

Zespół

W efekcie wydarzeń opisanych w naszym komunikacie z 25 listopada 2022 r., Neil Galloway 3 kwietnia 2023 r. dołączył do Grupy jako dyrektor finansowy. Neil poprzednio pracował w IWG plc, wiodącym dostawcy elastycznej przestrzeni biurowej w 120 krajach; pełnił tam rolę wiceprezesa. Neil jest doświadczonym dyrektorem finansowym spółek giełdowych, który ma 15 lat doświadczenia na stanowiskach finansowych i handlowych w koncernach międzynarodowych, w tym także takich, które zajmował się międzynarodowym handlem detalicznym.

 

Perspektywy

Wyniki handlowe Grupy w I półroczu pozostają pozytywne, osiągając dwucyfrowy wzrost przychodów według danych porównywalnych. Ten wyniki został osiągnięty mimo trudnych warunków, wpływających na zmiany w zachowaniu konsumentów, szczególnie w odpowiedzi na wysoką inflację w Europie Środkowej. To podkreśla, bardziej niż kiedykolwiek, znaczenie oferowania naszym klientom towarów o najwyższej wartości, dzięki czemu możliwe jest osiąganie wyników lepszych niż cały rynek.

Otoczenie makroekonomiczne, w którym działa Grupa, jest obecnie bardziej zrównoważone niż w przeciągu ostatnich 18 miesięcy, ze spadającymi wydatkami na towary, lecz z wciąż istotnymi obciążeniami w zakresie innych kosztów, w tym energii. Grupa trzyma się założonego harmonogramu nowych otwarć sklepów, napędzając przychody dzięki programowi przeobrażania sklepów i utrzymywaniu dyscypliny kosztowej, z poprawą perspektyw marż w drugim półroczu. Podsumowując, Grupa jest pewna perspektyw na cały rok obrotowy i nie przewiduje zmian co do poprzednich założeń, przedstawionych przy okazji publikacji wybranych wyników za I kwartał w styczniu 2023 r.

 

Noty objaśniające:

1. Powyższe dane Grupy nie są poddawane audytowi za okres sześciu miesięcy, kończący się 31 marca 2023 r. W ramach tego, segment Pepco działa w oparciu o miesiąc kalendarzowy, z sześciomiesięcznym okresem kończącym się 31 marca 2023 r., a Grupa Poundland operuje w oparciu o tydzień handlowy, z 26-tygodniowym okresem kończącym się 26 marca 2023 r.

2. Przychody są niezaudytowane, przy czym przychody w walutach obcych są przeliczane po średnim kursie z miesiąca, w którym zostały zrealizowane.

3. Wzrost przychodów jest raportowany w oparciu o stałe kursy walutowe.

4. Wzrost przychodów LFL jest definiowany jako wzrost przychodów rok do roku dla sklepów działających rok wcześniej i jest prezentowany w oparciu o stałe kursy walutowe. Wartość przychodów LFL i wzrosty LFL są nieskorygowane o wpływ pandemii COVID-19, w obu latach obrotowych.

5. Liczba sklepów w roku obrotowym 2023 została skorygowana ze względu na sklepy Dealz Spain, które są przekształcane w sklepy Pepco. Na koniec roku obrotowego 2022 funkcjonowało 57 sklepów pod marką Deal Spain ujętych w ramach Grupy Poundland, są one obecnie ujęte w podstawie otwierającej rok obrotowy 2023 w ramach segmentu Pepco; wliczone w to jest 15 sklepów przekształconych w roku obrotowym 2022, 31 w 2023 z 11 będącymi w trakcie prac. Przekształcone sklepy są traktowane jako porównywalne (LFL) ze sklepami Pepco.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus