Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki grupy VRG za 2022 rok i list do akcjonariuszy

Udostępnij

 

WYBRANE DANE FINANSOWE (tys. zł) 2022 2021 dynamika
       
Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 1 273 952 1 069 927 19,1%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej 140 607 97 529 44,2%
EBITDA 250 348 201 615 24,2%
Zysk (strata) brutto 117 638 83 590 40,7%
Zysk (strata) netto 92 958 66 310 40,2%
       
Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej 174 960 191 524 -8,6%
Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej -24 537 -16 543 -
Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej -169 096 -109 253 54,8%
Przepływy pieniężne netto, razem -18 673 65 728 -
       
Aktywa, razem 1 511 656 1 494 392 1,2%
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania 568 891 604 728 -5,9%
Zobowiązania długoterminowe 223 280 271 044 -17,6%
Zobowiązania krótkoterminowe 329 004 318 316 3,4%
Kapitał własny 942 765 889 664 6,0%
Kapitał zakładowy 49 122 49 122 0,0%
       
Liczba akcji (w szt.) 234 455 840 234 455 840 0,0%
Rozwodniona liczba akcji (w szt.) 235 630 831 241 505 840 -2,4%
Zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/ EUR) 0,40 0,28 42,9%
Rozwodniony zysk (strata) na jedną akcję zwykłą (w zł/EUR) 0,39 0,27 44,4%
Wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) 4,02 3,79 6,1%
Rozwodniona wartość księgowa na jedną akcję (w zł/EUR) 4,00 3,68 8,7%
Zadeklarowana lub wypłacona dywidenda na jedną akcję (w zł/EUR) 0,17 0,00 -

 

Szanowni Państwo,

w 2022 roku Grupa VRG osiągnęła najlepsze w historii Spółki wyniki finansowe. Rekordowo wysokie przychody i wyższa niż w poprzednim roku marża brutto na sprzedaży pozwoliły na osiągnięcie wysokiego zysku netto i utrzymanie dobrej i bezpiecznej sytuacji finansowej.

Skonsolidowane przychody Grupy VRG ze sprzedaży w 2022 roku wyniosły 1,27 mld zł i były znacząco, bo aż o 19 proc. wyższe niż w roku 2021. Utrzymanie dwucyfrowej dynamiki wzrostu sprzedaży było jednym ze strategicznych celów Grupy na 2022 rok. Należy podkreślić, że Grupa zanotowała wzrost przychodów, utrzymując przy tym wysoki poziom rentowności. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 93,0 mln zł, wobec 66,3 mln zł zysku w roku 2021. Spółka przyjęła i ogłosiła w 2022 roku politykę dywidendową i wypłaciła pierwszą od 1999 roku dywidendę w łącznej kwocie 39,9 mln zł.

Na wzrost sprzedaży rok do roku wpływ miała odbudowa popytu na odzież formalną, stanowiącą najważniejszą grupę produktową w segmencie odzieżowym. Grupa dobrze wykorzystała odradzający się po pandemii popyt, powrót do pracy stacjonarnej oraz okres licznych uroczystości rodzinnych i biznesowych (koncentrujących się w szczególności w drugim i czwartym kwartale). Bardzo dobra oferta produktowa, rozwój sieci sprzedaży i odpowiednie wsparcie w zakresie komunikacji marketingowej pomogły wykorzystać dobrą koniunkturę na rynku jubilerskim i wygenerować rekordowe wyniki w tym segmencie.

Grupa zakończyła 2022 rok z siecią 534 salonów w całej Polsce, operując na 52 tys. m2 powierzchni. Nasza strategia zarządzania powierzchnią handlową była silnie skoncentrowana na kryterium rentowności sprzedaży. Grupa otworzyła nowe i zmodernizowane salony w segmencie jubilerskim i odzieżowym w najlepszych dobrze rokujących lokalizacjach jednocześnie zamykając część nierentownych salonów w segmencie odzieżowym.

W ramach realizacji strategii omnichannel Grupa zwiększa możliwości realizowania dostaw i zwrotów (włącznie z dostawą ekspresową) oraz rozwija funkcjonalności stron i aplikacji sprzedażowych poprzez wprowadzenie bardziej intuicyjnych narzędzi. Spółka pracuje także nad programowaniem własnych rozwiązań, umożliwiających interaktywne dopasowanie rozmiarów w e-sklepach. Kontynuujemy sprzedaż na platformie Zalando i pracujemy nad rozpoczęciem współpracy z kolejnymi platformami.

Segment odzieżowy osiągnął przychody w wysokości 648,2 mln zł o 13,8 proc. więcej rok do roku. Reprezentująca segment jubilerski marka W.KRUK kolejny raz wypracowała rekordowe wyniki, przychody tego segmentu wyniosły 625,7 mln zł, o 25,1 proc. więcej rok do roku.

Grupa Kapitałowa VRG zamyka rok 2022 z rekordowym wynikiem sprzedaży i wysokim poziomem marży brutto na sprzedaży. Grupa jest w dobrej kondycji w aspekcie sytuacji płynnościowej i finansowej i to pomimo wypłaty pierwszej od 23 lat dywidendy.

W 2022 roku miały miejsce ważne dla Spółki zmiany organizacyjne. Zakończony został proces formułowania składu Zarządu Spółki, który aktualnie funkcjonuje w składzie reprezentującym i odpowiedzialnym za oba główne segmenty biznesowe Grupy.

Główną ambicją Zarządu na 2023 rok jest uzyskanie lepszych wyników rok do roku oraz kontynuacja wzrostu przychodów w obu segmentach.

Planujemy, prace nad nowymi konceptami sklepów w markach odzieżowych i dalszy rozwój sieci w segmencie jubilerskim. Uwzględniając wycofanie się z części nierentownych lokalizacji da to w 2023 roku około 4 procentowy wzrost powierzchni handlowej Grupy. W sumie planujemy wydać na inwestycje w 2023 roku ok. 42 mln zł, z czego większość przeznaczona będzie na rozwój i modernizację sieci sklepów stacjonarnych oraz na rozwój technologii w ramach prowadzonej strategii omnichannel.

Mocną stroną Grupy VRG jest dywersyfikacja biznesu opartego na dwóch segmentach, wysoka rozpoznawalność i bardzo dobry wizerunek marek Grupy. Realnym w związku z tym wydaje się cel wzrostu przychodów i uzyskiwania lepszych wyników finansowych rok do roku, nawet w trudniejszych warunkach rynkowych. Grupa pracuje nad nowymi inicjatywami mającymi zwiększać skalę działalności oraz podnosić rentowność wszystkich posiadanych marek zarówno w perspektywie najbliższego roku jak i lat przyszłych.

Mam nadzieję, że w 2023 roku będziemy mogli dzielić się z rynkiem informacjami o naszych nowych zamierzeniach i ich planowanych efektach.

Janusz Płocica

Prezes Zarządu

 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus