Shoper, właściciel najpopularniejszej w Polsce platformy e-commerce w modelu subskrypcyjnym, osiągnął w 2022 roku rekordowe wyniki finansowe.
W roku 2022 Shoper osiągnął najwyższe w historii firmy przychody, które wyniosły 123,3 mln zł. Oznacza to wzrost o aż 54% w stosunku do rekordowego dla rynku e-commerce roku 2021. Dodatkowo firma zanotowała najwyższy w historii skorygowany zysk EBITDA, osiągając 38,6 mln zł, co stanowi wzrost o 24% w porównaniu z poprzednim rokiem.
– Rekordowe wyniki finansowe są potwierdzeniem naszej umiejętności do szybkiego dostosowania się do nowych wyzwań rynkowych i szukania szans rozwojowych nawet w okresie spowolnienia gospodarczego. Osiągnęliśmy je, konsekwentnie inwestując w rozbudowę oferty produktowej oraz przede wszystkim aktywnie wspierając rozwój sprzedawców. Widzimy dalszy potencjał do dynamicznego wzrostu biznesu i poprawy wyników finansowych
– mówi Piotr Biczysko, członek zarządu ds. finansowych w Shoper.
– Dynamika wzrostu wszystkich parametrów finansowych jest niemal skopiowana z okresu pandemii, czyli czasu, który był bardzo łaskawy dla rynku e-commerce i ten rynek napędzał – dodaje.
GMV Sklepów (czyli łączna wartość transakcji w sklepach internetowych Shoper) wzrosło do 7,4 mld zł, stanowiąc wynik o 29% wyższy w stosunku do 2021 roku. GMV Omnichannel (czyli wartość transakcji dokonywanych w sklepach internetowych, z uwzględnieniem obrotu w dodatkowych kanałach sprzedaży, takich jak platformy handlowe czy porównywarki cenowe) również wykazało duże tempo wzrostu, przekraczając 8,2 mld zł, czyli o 28% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Dynamika wzrostu sprzedaży na platformie Shoper w 2022 roku była znacznie wyższa od tempa wzrostu rynku e-commerce w Polsce.
– W 2022 roku wprowadziliśmy do oferty Shoper kilkaset nowych funkcjonalności i kilkadziesiąt nowych produktów, które wspierają sprzedaż internetową. To wynik ciągłej pracy z klientami i słuchania ich potrzeb. Chcemy, by nadal szybko się rozwijali i wygrywali walkę konkurencyjną. Dlatego skupiliśmy się na rozwoju usług pay-as-you-grow. Szybki wzrost wartości sprzedaży naszych klientów znaczy, że mamy dobre rozumienie zmieniających się potrzeb sprzedających i kupujących
– komentuje Paweł Rybak, członek zarządu ds. komercyjnych Shoper.
4 kwartał w Shoper na rekordowym poziomie
Czwarty kwartał 2022 roku to również okres rekordowych przychodów i skorygowanego zysku EBITDA. Przychody firmy SHO (SHOPER) wyniosły 36,8 mln zł i były wyższe o 37% w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 roku. Skorygowany zysk EBITDA sięgnął 12,8 mln zł, co oznacza 39% wzrost w stosunku do 4 kwartału 2021 roku.
Sprzedaż sklepów internetowych na platformie Shoper (GMV Sklepy) wyniosła 2,2 mld zł, co daje wzrost o 14% rok do roku. Sprzedaż sklepów internetowych z uwzględnieniem obrotu w dodatkowych kanałach sprzedaży, takich jak platformy handlowe czy porównywarki cenowe (GMV Omnichannel) osiągnęła poziom 2,4 mld zł i była wyższa o 16% w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku.
Akwizycje i partnerstwa, które wzmocnią rozwój biznesu
2022 rok dla firmy Shoper to był również czas dwóch znaczących inwestycji związanych z przyspieszeniem rozwoju usług cyfrowej reklamy i sprzedaży wielokanałowej. Firma przejęła pakiet kontrolny w agencji SEMPIRE, świadczącej usługi marketingu internetowego. Zainwestowała również w agencję Selium, wyspecjalizowaną w sprzedaży wielokanałowej na rynkach zagranicznych. Shoper ogłosił też partnerstwa biznesowe z Alibaba.com, Microsoft Ads i TikTok.
Perspektywa rozwoju w 2023 roku
Koniec 2022 i początek 2023 roku napawa optymizmem. Na przełomie grudnia i stycznia firma zanotowała wzrost we wszystkich parametrach finansowych, m.in. wykazując 57% wzrost skorygowanego EBITDA w grudniu 2022, czy 15% wyższe GMV Omnichannel w styczniu 2023 względem okresu analogicznego. Firma Shoper postanowiła skupić się na wsparciu klientów premium (czyli średnich i dużych przedsiębiorstwach), których średnie przychody na klienta (ARPU) wzrosły o 38% względem roku poprzedniego.
– Na rok 2023 patrzymy z optymizmem. Mimo trudnych warunków makroekonomicznych i niższego niż w latach poprzednich wzrostu rynku e-commerce dostrzegamy wiele możliwości oraz szans rozwojowych, które chcemy dobrze wykorzystać. W tym roku klienci stawiają na sprawdzone marki i liderów na rynku, co stawia Shoper na bardzo dobrej i stabilnej pozycji
– mówi Marcin Kuśmierz, prezes zarządu Shoper.