Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Asbis: Sprawozdanie dyrektorów z działalności spółki

Udostępnij

Podsumowanie wyników działalności w okresach trzech i dwunastu miesięcy zakończonych 31 grudnia 2022.

W IV kwartale 2022 roku, pomimo toczącej się wojny na Ukrainie, wysokiej inflacji i niepewnej sytuacji geopolitycznej, ASB (ASBIS) nie zwolnił tempa, a wręcz przeciwnie, zintensyfikował swoje działania i kontynuował swoją strategię skupioną na wzroście rentowności, rozwoju rynków i ulepszaniu portfolio produktów. Kontynuujemy inwestycje w regionie Azji Centralnej i Kaukazu, w szczególności: w Kazachstanie, Azerbejdżanie, Uzbekistanie, Gruzji i Armenii. W Gruzji otworzyliśmy nowe regionalne centrum dystrybucyjne o powierzchni ponad 3.000 m2. Dynamicznie inwestujemy także w regionie Adriatyku i Bałkanów. Naszym zdaniem wszystkie te rynki mają znacznie większy potencjał wzrostu.

Równolegle z powyższym stale udoskonalamy nasze portfolio produktów i usług. Dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie nowej dywizji biznesowej związanej z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS) w oparciu o dwa główne segmenty – dystrybucję robotów współpracujących (cobotów), wiodących światowych marek w branży oraz własne platformy pod własnymi marka. To bardzo obiecujący sektor, który według szacunków analityków za kilka lat będzie wart kilkaset miliardów dolarów.

W IV kwartale 2022 roku kontynuowaliśmy również dywersyfikację działalności inwestując w dwie spółki z sektora biotechnologii tj. PROMED BIOSCIENCE LTD oraz RSL Revolutionary Labs Ltd działające na rosnącym rynku i na wczesnym etapie rozwoju.

Patrząc na wyniki IV kwartału 2022 r., przychody wyniosły 780,3 mln USD (spadek o 17,69% w porównaniu do IV kwartału 2021 r.). Zysk operacyjny (EBIT) spadł o 6,91% i osiągnął 38,0 mln USD w porównaniu do 40,8 mln USD w IV kw. 2021 r. W IV kw. 2022 r. marża zysku brutto znacznie się poprawiła, wzrastając do 9,06% z 7,53% w IV kw. 2021 r. Zysk netto po opodatkowaniu osiągnął poziom zysku netto z IV kw. 2021 r. (najwyższego w historii zysku netto w IV kw.) i wyniósł 28,7 mln USD

W 2022 roku ASBIS wygenerował przychody w wysokości 2.690 mln USD (spadek zaledwie o 12,60% w porównaniu z 2021 rokiem) i osiągnął zysk netto po opodatkowaniu w wysokości 75,9 mln USD, w porównaniu do 77,1 USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na dzień 31 grudnia 2022 r. ASBIS miał 134,6 mln USD w gotówce i ekwiwalentach, w porównaniu do 184,6 mln USD na koniec 2021 r.

Warto wspomnieć, że zarówno czwarty kwartał 2021 r., jak i rok 2021 były najwyższe w historii ASBIS pod względem przychodów i rentowności.

W IV kwartale 2022 r. głównie z powodu wojny na Ukrainie, ale także pogarszającej się sytuacji gospodarczej i wysokiej inflacji wiele linii produktowych odnotowało spadki.

W zakresie marek własnych Spółka cały czas pracuje nad udoskonaleniem siedmiu marek własnych (Aeno, Canyon, Cron Robotics, Lorgar, Perenio, Prestigio i Prestigio Solutions) w celu generowania wyższych poziomów przychodów i jednocześnie wyższych marż zysku brutto.

Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak rozwija się AENO. Ważnym krokiem w strategii rozwoju marki AENO był debiut jej na rynkach w Hiszpanii oraz Portugalii. W IV kwartale 2022 roku jednym z bestselerów wśród produktów naszej marki własnej był grzejnik AENO Premium Eco Smart Heater – stając się liderem sprzedaży wśród marek własnych,

Na rok 2023 planujemy dalszą ekspansję marek własnych w Europie Zachodniej i Afryce.

Patrząc na regiony naszej działalności, regiony byłego Związku Radzieckiego oraz Europy ŚrodkowoWschodniej tradycyjnie miały największy udział w przychodach Grupy. Udział krajów byłego Związku Radzieckiego w przychodach ogółem wyniósł 53,47% w IV kwartale 2022 r. w porównaniu do 64,01% w IV kwartale 2021 r

Analiza poszczególnych krajów potwierdza, że znaczny spadek sprzedaży w IV kwartale 2022 roku odnotowano na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną na Ukrainie. Z drugiej jednak strony Spółce udało się zwiększyć sprzedaż na rynkach niekonfliktowych, takich jak:

  • Armenia – wzrost o 217,4%
  • Niemcy – wzrost o 125,4% • Gruzja – wzrost o 124,1%
  • Azerbejdżan – wzrost o 58,3%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 40,3%
  • Kazachstan – wzrost o 33,7%

W IV kwartale 2022 roku, Spółka doświadczyła kilku ważnych wydarzeń biznesowych:

  • ASBIS podpisał umowę dystrybucyjną z BAS-IP w celu rozszerzenia portfolio dystrybucyjnego ASBIS o systemy interkomu IP i kontroli dostępu.
  • ASBIS podpisał umowę partnerską z Q-NOMY, wiodącym dostawcą oprogramowania dostarczającego zaawansowane oprogramowanie dla biznesu.
  • ASBIS otworzył w Erywaniu (Armenia) nowy salon iSpace, posiadający status Apple Premium Reseller. To drugi oficjalny sklep z produktami i akcesoriami Apple w Erywaniu, ale pierwszy i jedyny w tym kraju ze statusem Premium Reseller. Tym samy ASBIS zarządza łącznie 27 sklepami Apple.
  • ASBIS rozpoczął współpracę w zakresie rozszerzenia obecności unikalnej linii produktów Pica8 dla klientów ASBIS na rynkach EMEA.
  • ASBIS został oficjalnym dystrybutorem firmy ONKRON, światowego lidera w rozwoju i produkcji podstawek do wyświetlaczy biznesowych i paneli interaktywnych, a także do telewizorów, monitorów i innej elektroniki.
  • ASBIS podwoił powierzchnię centrum dystrybucyjnego w Pradze (Czechy) do 10 000 m2 oraz otworzył centrum dystrybucyjne w Tbilisi (Gruzja) o powierzchni ponad 3 000 m2. Pierwsze centrum zaopatruje Europę Środkowo-Wschodnią, natomiast to w Tbilisi jest bazą dystrybucyjną dla regionu Kaukazu

Zgodnie z naszą polityką dywidendową wypłaciliśmy naszym inwestorom zaliczkę na poczet dywidendy z zysku Spółki za 2022 r., w wysokości 0,20 USD na akcję. Widząc nasze wyniki za IV kwartał 2022 roku możemy założyć, że jeśli nie wystąpią żadne nieprzewidziane okoliczności, łączna dywidenda za 2022 rok będzie najwyższa w historii Spółki.

Warto podkreślić, że Spółka koncentruje się nie tylko na osiąganiu dobrych wyników, ale także na społecznej odpowiedzialności biznesu. W czwartej edycji Badania Świadomości Klimatycznej Firm, przeprowadzonego w 2022 roku wśród 152 spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, ASBIS znalazł się wśród 22 spółek z najwyższą oceną, otrzymując tytuł: „Firma Świadoma Klimatu”.

Podsumowując, jesteśmy niezwykle zadowoleni z wyników Grupy w IV kwartale 2022 i 2022 roku. Takie wyniki są niesamowitym osiągnięciem i świadczą o tym, że Spółka była dobrze przygotowana do sprostania wszelkim trudnościom i potrafiła szybko dostosować się do nowych realiów. W rok 2023 wchodzimy z ufnością i optymizmem. Mamy wiele obszarów do wzrostu; dalej inwestujemy w rozwój nowych segmentów produktowych, takich jak robotyka oraz w nowe rynki, takie jak Azja Środkowa i Afryka.

Główne wydarzenia w okresie trzech miesięcy zakończonym 31 grudnia 2022 (w tys. USD):

  • Przychody w IV kw. 2022 spadły o 17,69% do 780.329 USD z 947.989 USD w IV kw. 2021.
  • Zysk brutto w IV kw. 2022 wyniósł 70.692 USD w porównaniu z 71.370 USD w IV kw. 2021.
  • Marża zysku brutto w IV kw. 2022 znacznie poprawiona, na poziomie 9,06 % w porównaniu z 7,53% w IV kw. 2021.
  • Koszty sprzedaży w IV kw. 2022 wzrosły o 9,67% do 19.190 USD z 17.498 USD w IV kw. 2021.
  • Koszty ogólnego zarządu w IV kw. 2022 wzrosły o 3,45% do 13.503 USD z 13.052 USD w IV kw. 2021.
  • EBITDA w IV kw. 2022 była pozytywna i osiągnęła poziom 39.710 USD w porównaniu do 42.217 USD w IV kw. 2021.
  • Grupa zakończyła IV kw. 2022 i m p o n u j ą c y m zyskiem netto po opodatkowaniu w wysokości 28.655 USD, niemal na tym samym poziomie, co zysk netto po opodatkowaniu w IV kwartale 2021 r. – najwyższy w historii zysk netto w IV kwartale.
  • W IV kw. 2022 wydatki środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej wyniosły 30.640 USD w porównaniu do wpływów środków pieniężnych netto w wysokości 45.569USD w IV kw. 2021.

Poniższa tabela przedstawia strukturę przychodów w podziale na regiony za okresy trzech miesięcy zakończone 31 grudnia 2022 i 2021 roku (w tys. USD):

Główne wydarzenia w okresie dwunastu miesięcy zakończonym 31 grudnia 2022 (w tys. USD):

  • Przychody w I-IV kw. 2022 spadły o 12,60% do 2.690.039 USD z 3.077.976 USD w I-IV kw.2021.
  • Zysk brutto w I-IV kw. 2022 wzrósł o 4,26% do 227.831 USD z 218.528 USD w I-IV kw. 2021.
  • Marża zysku brutto w I-IV kw. 2022 z n a c z n i e poprawiona do p o z i om u 8,47% z 7,10% w I-IV kw. 2021.
  • Koszty sprzedaży w I-IV kw. 2022 wzrosły o 11,13% do 69.217 USD z 62.286 USD w I-IV kw. 2021.
  • Koszty ogólnego zarządu w I-IV kw. 2022 wzrosły o 12,07% do 47.620 USD z 42.493 USD w I-IV kw. 2021. Koszty te uwzględniają pomoc na rzecz Ukrainy.
  • EBITDA w I-IV kw. 2022 była pozytywna i wyniosła 116.751 USD w porównaniu do 118.823 USD w I-IV kw. 2021.
  • Grupa zakończyła 2022 rok zyskiem netto po opodatkowaniu w wysokości 75.870 USD. Zysk ten był prawie taki sam jak najwyższy w historii w 2021 r. Uważamy to za niesamowite osiągnięcie, które dowodzi, że Spółka jest dobrze przygotowana do nowych realiów i osiągania satysfakcjonujących wyników dla swoich akcjonariuszy.
  • W I-IV kw. 2022, wydatki środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej wyniosły 56.048 USD w porównaniu do wpływów w wysokości 41.367 USD w I-IV kw. 2021.

Poniższa tabela przedstawia strukturę przychodów w podziale na regiony za okresy dwunastu miesięcy zakończone 31 grudnia 2022 i 2021 roku (w tys. USD):

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus