Grupa SFS (SFINKS) odnotowała wzrost sprzedaży gastronomicznej o 25,3% do 14,92 mln zł w styczniu 2023 r. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. To efekt pracy 77 restauracji sieci Sphinx, Chłopskie Jadło, Lepione Pieczone by Chłopskie Jadło oraz The Burgers wobec 86 rok wcześniej. Jednocześnie, na porównywalnej sieci lokali, działających w obu okresach, wzrost ten wyniósł 32,4% r/r. Sfinks zadeklarował systematyczne raportowanie miesięcznych danych sprzedażowych do 10. dnia każdego miesiąca.
- Mimo wciąż niełatwej sytuacji na rynku gastronomicznym nasze restauracje skutecznie budują sprzedaż i pozycję na rynku. Szczególnie w tych wciąż pełnych wyzwań warunkach gospodarczych widać, jak duże znaczenie ma działanie pod silną marką i we wspólnej grupie, w której można mieć zagwarantowane niższe koszty w ramach zakupów centralnych czy korzystać ze wspólnego marketingu. Na naszych wynikach sprzedażowych widać też wyraźnie, jak duże znaczenie ma konsekwentnie rozwijany przez nas program lojalnościowy Aperitif, w ramach którego nasi goście mogą korzystać ze specjalnych ofert i zniżek. W styczniu używało go już ponad 510 tys. osób, co oznacza wzrost o 27% rok do roku. Jest on aktualnie jednym z naszych najważniejszych rozwiązań marketingowych i odpowiada już za 23% sprzedaży – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
- Mamy za sobą pełny rok bez ograniczeń wynikających z pandemii, który może już stanowić bazę porównawczą dla bieżących działań. Dlatego zdecydowaliśmy się przyjąć politykę comiesięcznego raportowania sprzedaży gastronomicznej bezpośrednio po zagregowaniu danych miesiąca. Kiedy wciąż głównie mówi się o zamknięciach na rynku gastronomicznym, my nie tylko przetrwaliśmy niezwykle trudny okres pandemii, ale potrafiliśmy szybko podnieść sprzedaż, zawalczyć o klienta i naszą pozycję na rynku. Nasze dane pokazują też bardzo dużą efektywność sieci franczyzowej. Jest to model, w oparciu o który chcemy rozwijać nasze sieci. Od lat inwestujemy w narzędzia, które mają być wsparciem dla franczyzobiorców i umożliwić nam skuteczne działania jako franczyzodawcy, co coraz bardziej przekłada się na nasze wyniki – komentuje Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska SA.
Raportowana przez Sfinks Polska sprzedaż gastronomiczna obejmuje przychody ze sprzedaży netto osiągane przez lokale własne i franczyzowe działające w ramach sieci zarządzanych przez spółkę, które są objęte bieżącym monitoringiem sprzedaży w ramach systemów informatycznych Sfinksa. Nie obejmuje ona sprzedaży realizowanej przez sieć Piwiarnia. Jednocześnie spółka zwraca uwagę, że sprzedaż gastronomiczna nie jest tożsama z przychodami ze sprzedaży osiąganymi przez Sfinks Polska. Na te składają się przychody ze sprzedaży gastronomicznej wypracowywanej przez restauracje własne oraz przychody z opłat franczyzowych naliczane od sprzedaży gastronomicznej realizowanej przez restauracje franczyzowe. W tym drugim przypadku przychody ze sprzedaży gastronomicznej stanowią przychód franczyzobiorców.