PCO (PEPCO), dynamicznie rozwijająca się paneuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, publikuje wybrane wyniki za pierwszy kwartał roku obrotowego 2023, zakończony 31 grudnia 2022 r.
Najważniejsze wydarzenia I kwartału
- Przychody Grupy za I kwartał wyniosły 1 654 mln euro, co oznacza wzrost przychodów rok do roku ("YoY") o 27% przy stałym kursie walutowym i o 24% przy uwzględnieniu kursów rzeczywistych.
- Wzrost w I kwartale wg porównywalnej bazy „like-for-like” (LFL) wyniósł 13,0% rok do roku, przy uwzględnieniu stałych kursów walut. Wszystkie marki Grupy odnotowały wyraźny wzrost sprzedaży rok do roku:
- Pepco: +19,7% LFL;
- Grupa Poundland: +4,4% LFL.
- W I kwartale we wszystkich markach Grupy, po bardzo udanym okresie świątecznym, odnotowano rekordowe dzienne wyniki sprzedaży, przewyższające wynikami średnią dla szerokiego rynku.
- Kontynuowano otwarcia nowych sklepów wszystkich marek Grupy – w tym roku obrotowym przybyło już 105 nowych sklepów netto.
|
I kwartał roku obrotowego 2023 |
||
|
Pepco |
Grupa Poundland |
Razem Pepco Group |
Przychody (mln EUR) |
1 009 |
645 |
1 654 |
Wzrost przychodów w ujęciu rok do roku przy stałych kursach walut |
41% |
9% |
27% |
Wzrost przychodów według danych porównywalnych (LFL) |
19,7% |
4,4% |
13,0% |
Liczba sklepów |
|
|
|
Sklepy ogółem koniec I kw. |
3 025 |
1 041 |
4 066 |
Nowe sklepy |
100 |
5 |
105 |
Realizacja strategicznych celów
W I kwartale kontynuowaliśmy realizację programu przyspieszonej ekspansji sklepów, który jest najważniejszym czynnikiem budowania wartości Grupy. Planujemy przyspieszyć liczbę otwarć w ciągu roku i pozostajemy na dobrej drodze do osiągnięcia naszego celu jakim jest uruchomienie 550 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2023:
- Grupa Pepco: 105 nowych sklepów netto otwartych w pierwszym kwartale, w tym na nowym rynku, w Grecji, gdzie w październiku 2022 roku uruchomiliśmy placówki Pepco i obecnie mamy 8 sklepów, które osiągają dobre wyniki.
- Pepco: 100 nowych otwarć sklepów w I kwartale, w tym 15 w Hiszpanii, które zostały przekształcone ze sklepów Dealz w placówki Pepco.
- Grupa Poundland: łączny wzrost liczby sklepów o 5, przy czym otwarto 25 nowych sklepów, z czego większość to sklepy Dealz w Polsce; natomiast 20 sklepów Dealz w Hiszpanii zostało zamkniętych i przekształconych w placówki Pepco (z czego 5 nie zostało jeszcze uruchomionych na koniec kwartału).
Oprócz programu otwarć, w I kwartale dokonaliśmy odnowienia 37 sklepów Poundland. To kontynuacja programu „Diamond” polegającego na modyfikacji sklepów oraz uzupełnieniu ich asortymentu o produkty chłodzone i mrożone. Szeroko zakrojona modernizacja około 2 500 sklepów Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej pod hasłem "New Look", dotychczas testowana we Wrocławiu i Warszawie, ruszy w pełni w styczniu 2023 roku. W Hiszpanii odnotowaliśmy dobre wyniki naszego nowego formatu sklepów Pepco Plus. Oferują one pełną gamę odzieży Pepco i produktów ogólnego przeznaczenia oraz dodatkowo produkty FMCG, dostępne dotychczas w sklepach Grupy Poundland. Do końca bieżącego roku obrotowego uruchomionych ma zostać do 80 kolejnych sklepów Pepco Plus. Po udanej próbie konwersji sklepów z Dealz na Pepco w Hiszpanii obecnie testujemy niewielką liczbę sklepów pod marką Pepco w Republice Irlandii. Przekształciliśmy tam 5 istniejących sklepów Dealz na sklepy marki Pepco, zaś w drugim kwartale roku obrotowego, planujemy przekształcić kolejny. Wstępne opinie klientów po tej zmianie są pozytywne.
Kontynuacja dobrych wyników sprzedaży
W I kwartale roku sprzedaż w ramach całej Grupy nadal była wysoka, z głównym udziałem Pepco, wspierana przez dobre wyniki Poundland i Dealz Polska. Wynik LFL jest częściowo efektem porównania do I kwartału roku obrotowego 2022, gdy wciąż widoczny był wpływ pandemii COVID-19, a handel w wielu sklepach funkcjonował w ramach ograniczeń rządowych. W I kwartale tego roku odnotowaliśmy rekordowe dzienne wyniki sprzedaży we wszystkich naszych markach. W szczególności widoczne było to w sklepach Pepco w okresie świątecznym, gdzie wykorzystywaliśmy zapasy zgromadzone w IV kwartale roku obrotowego 2022.
Nasza strategia wiodącej oferty cenowej, skoncentrowana równocześnie na dostarczaniu klientom najlepszej wartości, nieustannie sprawdza się w obecnych warunkach. Mamy mocną pozycję, aby nadal osiągać wyniki lepsze niż cały rynek w kategorii odzieży, towarów ogólnego przeznaczenia i FMCG. Inflacja pozostaje na podwyższonym poziomie na wszystkich naszych rynkach, choć w przypadku odzieży i obuwia jest ona wyraźnie niższa od głównego wskaźnika wzrostu cen.
Perspektywy na przyszłość
Mimo, że warunki dla handlu nadal pozostają wymagające, jesteśmy przekonani o strukturalnej przewadze naszej oferty dyskontowej oraz stale realizowanych strategicznych postępach. Zakładając, że otoczenie makroekonomiczne będzie funkcjonować zgodnie z naszymi oczekiwaniami, jesteśmy na dobrej drodze by w kolejnym roku osiągnąć rezultaty spójne z dotychczasowymi, z wyższym celem otwarć nowych sklepów i solidną bazą dla wyników LFL dla Pepco, Poundland i Dealz Polska. Sądzimy, że wzrost wyniku EBITDA (według MSSF16) w roku obrotowym 2023, przy założeniu stałych kursów walutowych, będzie kilkunastoprocentowy. Byłoby to zgodne z efektami osiągniętymi w I kwartale.
Komentując wyniki pierwszego kwartału, Trevor Masters, prezes Pepco Group, powiedział:
"Mieliśmy bardzo udany świąteczny okres z rekordowymi dziennymi wynikami sprzedaży, w każdej z naszych marek. Nadal osiągaliśmy lepsze wyniki niż szeroki rynek w całej Europie. Skorzystaliśmy z odpowiedniego, odbudowanego poziomu zapasów, co pozwoliło nam zaspokoić silny popyt. Po tym bardzo pracowitym okresie handlowym chciałbym skorzystać z okazji, aby jeszcze raz podziękować wszystkim naszym pracownikom i współpracownikom, w całej Pepco Group, za ich ciężką pracę oraz nieustanne zaangażowanie na rzecz naszych klientów.
"Odnotowaliśmy dobre wyniki w Europie Zachodniej, szczególnie we Włoszech i w Hiszpanii. W tym kwartale dokonaliśmy też mocnego otwarcia w Grecji. Z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie działalności w Portugalii wiosną 2023 roku. Z ekscytacją przyglądamy się perspektywom dla Dealz w Polsce, gdzie kontynuujemy szybką ekspansję i gdzie w pierwszym kwartale uruchomiliśmy 16 nowych sklepów.”
"Coraz bardziej skupiamy się na wykorzystaniu efektu skali i różnorodności biznesu, który stworzyliśmy. Chcemy uwolnić potencjał Grupy jako całości, łącząc imponujące przewagi i możliwości każdej z naszych marek. Podczas gdy otoczenie rynkowe wciąż może być wyzwaniem, mamy przekonanie co do siły naszej oferty skierowanej do klientów i naszej pozycji cenowego lidera. Jesteśmy też pewni naszej zdolności do realizacji strategicznych priorytetów dotyczących dalszego wzrostu."