BRS (BORYSZEW), jedna z największych prywatnych grup przemysłowych w Polsce, po 9 miesiącach 2022 roku osiągnęła przychody w wysokości 5,2 mld złotych, wynik EBITDA na poziomie 357 mln złotych (320 mln złotych bez zdarzeń jednorazowych) oraz zysk netto w wysokości 137 mln złotych. Grupa stawia na intensywny rozwój na rynku e-mobility, w związku z którym zapowiedziała otwarcie dwóch nowych zakładów w Meksyku oraz Chinach.
Grupa Boryszew utrzymuje wskaźnik poziomu zadłużenia (dług netto do EBITDA) na niskim poziomie. W trzecim kwartale 2022 roku wyniósł on 1,7. Pomimo wysokich cen kluczowych dla Boryszewa metali, kapitał obrotowy Grupy spadł o 7,7 % rok do roku.
Wyniki Grupy są naprawdę bardzo dobre, pomimo widocznego już spowolnienia gospodarczego oraz wyzwań związanych z cenami energii elektrycznej i gazu. Po trzech kwartałach 2022 roku EBITDA na działalności kontynuowanej bez zdarzeń jednorazowych wyniosła 320 mln zł, natomiast raportowana 356,6 mln zł wobec 290,4 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost tego wskaźnika nastąpił pomimo braku spółek Elana PET i FŁT Polska, które sprzedaliśmy w ostatnich kwartałach 2021 roku, oraz Hutmen, który zakończył działalność z końcem 2021 roku – powiedział Wojciech Kowalczyk, Prezes Zarządu Boryszew S.A.
CAPEX Grupy Boryszew po trzech kwartałach 2022 roku wyniósł 167 mln złotych, z czego 103 mln złotych to inwestycje w Segment Motoryzacja. Grupa konsekwentnie realizuje zapowiedziane w tym Segmencie w opublikowanej w czerwcu strategii rozwoju na lata 2022-2026 inwestycje.
Wrzesień to miesiąc wysokiej sprzedaży w Grupie Maflow, która głównie jest efektem zwiększonej produkcji części do aut elektrycznych, sam zakład Maflow w Toruniu potroił sprzedaż w tym zakresie. Z tego względu zdecydowaliśmy się na uruchomienie zakładów w kolejnych lokalizacjach w Meksyku oraz w Chinach pod produkcję komponentów do „e-cars”. Zakładam, że nasz kolejny zakład w Dalian i nowy meksykański zakład w San Luis Potosi zostaną uruchomione w 2023 roku. Pamiętajmy też, że wyniki trzeciego kwartału w Motoryzacji są tradycyjnie niższe ze względu na sezon wakacyjny – dodał Wojciech Kowalczyk, Prezes Zarządu Boryszew S.A.
Wartość nowych kontraktów w Segmencie Motoryzacja, z datą zakończenia na 2035 rok, na koniec trzeciego kwartału 2022 roku wyniosła 557 mln EUR. Po 9 miesiącach bieżącego roku zakontraktowano 24,6 mln EUR, z czego niemal 82% dotyczyło aut elektrycznych.
Ponad 60% sprzedaży Grupy Boryszew jest realizowane w Segmencie Metale. Po trzech kwartałach 2022 roku przychody w tym Segmencie przekroczyły 3,3 mld złotych, natomiast EBITDA (bez zdarzeń jednorazowych) wyniosła 292 mln złotych.
Wyniki Segmentu Metale nadal są dobre, jednak nie tak spektakularne jak w drugim kwartale tego roku. Widzimy już pierwsze efekty spowolnienia gospodarczego, np. w branży budowalnej. Dodatkowo mieliśmy przedłużony remont w jednym z naszych kluczowych zakładów. Mamy jednak bardzo mocno zdywersyfikowaną grupę Klientów w różnych segmentach rynku, co pozwala nam minimalizować ryzyka wiążące się z osłabieniem makroekonomicznym gospodarki – dodał Wojciech Kowalczyk, Prezes Zarządu Boryszew S.A.