Dynamicznie rozwijająca się paneuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, Pepco, właściciel marek PEPCO i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, publikuje dzisiaj śródroczne wyniki finansowe za półroczny okres zakończony 31 marca 2022 r.
|
I pół. 2022 |
I pół. 2021 |
Zmiana r/r |
|
(w mln EUR) |
(w mln EUR) |
Dynamika |
Przychody |
2 372 |
1 995 |
18,9% |
Bazowa EBITDA |
347 |
324 |
7,3% |
Bazowy zysk przed opodatkowaniem |
144 |
112 |
28,5% |
Liczba sklepów |
3 696 |
3 246 |
13,9% |
Najważniejsze informacje za I półrocze
- Przychody za okres sześciu miesięcy zakończony 31 marca 2022 r. wyniosły 2 372 mln EUR, rosnąc o 17,2% w ujęciu rok do roku (r/r) przy założeniu stałego kursu walutowego (+18,9% przy założeniu rzeczywistego kursu).
- Sprzedaż w warunkach porównywalnych („LFL”) wzrosła o 5,3%, do czego przyczynił się wzrost w samym II kwartale o 12,1% w ujęciu LFL.
- Bazowa EBITDA według MSSF16 wyniosła 347 mln EUR, co oznacza wzrost o 7,3% rok do roku.
- Bazowy zysk przed opodatkowaniem wyniósł 144 mln EUR rosnąc o 28,5% r/r.
- Bazowy zysk na akcję wyniósł 20,2 eurocenta, co oznacza wzrost o 25,5% r/r.
- Zadłużenie netto na koniec okresu (na dzień 31 marca) wyniosło 1 442 mln EUR (MSSF16), i było o 171 mln EUR wyższe niż rok wcześniej, głównie z powodu ekspansji sieci sklepów.
- Rekordowa liczba otwarć nowych sklepów w pierwszej połowie roku - 235 nowych sklepów netto (z wyłączeniem zamknięcia 43 sklepów Fultons).
- Modernizacje kolejnych 586 sklepów, które przyczyniły się do wzrostu sprzedaży w ujęciu LFL o 5,3%.
- Po zakończeniu okresu sprawozdawczego Trevor Masters został powołany na stanowisko Dyrektora Generalnego, a Mat Ankers na stanowisko p.o. Dyrektora Finansowego Grupy.
- Grupa znajduje się na dobrej drodze, aby zrealizować prognozy na cały rok, o ile nie nastąpi dalsze znaczące pogorszenie warunków makroekonomicznych.
Perspektywy i bieżące wyniki
Od czasu złagodzenia restrykcji wynikających z Covid na wszystkich kluczowych rynkach, Grupa, na czele z PEPCO, utrzymywała dobre wyniki, w III kwartale, dzięki pozytywnym rezultatom wypracowanym w okresie wielkanocnym, skutecznym kampaniom promocyjnym i powrotowi klientów do sklepów. Sprzedaż w sklepach Grupy (LFL) przekroczyła poziom sprzed pandemii, w analogicznym okresie roku obrotowego 2019. W okresie ośmiu tygodni po zniesieniu restrykcji pandemicznych średnia tygodniowa sprzedaż w PEPCO wzrosła o 13,7% w porównaniu z poziomem sprzed pandemii. W tym samym okresie średniotygodniowa sprzedaż w sieci Poundland wzrosła o 4,3%.
Wysoka inflacja w krajach Europy Środkowej i Wschodniej równoważona jest w dużym stopniu w krótkim okresie szybkim wzrostem płac. Na rynkach Europy Zachodniej gwałtowny wzrost inflacji w warunkach stagnacji płac doprowadził do zmniejszenia wydatków konsumpcyjnych.
Szczególnie w Wielkiej Brytanii kryzys związany z kosztami utrzymania wpłynął na dochody rozporządzalne klientów, którzy w krótkim okresie ograniczyli nawet podstawowe zakupy. Ciągła koncentracja na obniżaniu kosztów prowadzenia działalności oznacza, że Grupa jest w stanie zniwelować negatywny wpływ inflacji po stronie produkcji, dbając o niskie ceny, z drugiej strony absorbując jej część kosztem spadku marż brutto.
Inwazja na Ukrainę, kraj graniczący z trzema największymi rynkami, na których działa Grupa, nadal powoduje dużą zmienność. Obserwowany jest pewien wzrost obrotów spowodowany napływem osób z terenów zagrożonych konfliktem, jednak jest on równoważony do pewnego stopnia przez skutki wojny, która pogłębia istniejące zakłócenia w łańcuchach dostaw i napędza inflację.
Pomimo niestabilności warunków handlowych, Grupa szczyci się wiodącą ofertą w rozwijającym się sektorze rynku detalicznego i pozostaje na dobrej drodze do tego by zrealizować prognozy na cały rok, o ile nie nastąpi dalsze znaczące pogorszenie warunków makroekonomicznych.
Komentując wyniki, Trevor Masters, Dyrektor Generalny (CEO) Pepco Group, powiedział:
„Jesteśmy dumni z wyników Grupy w pierwszej połowie roku oraz z postępów w realizacji strategii, jakie poczyniliśmy w całym zakresie naszej działalności. Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych przyspieszyliśmy realizację naszej strategii, w tym program otwarć sklepów, który pozostaje kluczowym czynnikiem budowania wartości firmy. Wraz ze stopniowym znoszeniem restrykcji związanych z pandemią, do sklepów chętnie wracali klienci, a kontynuacja tego zjawiska w III kwartale zaowocowała wzrostem sprzedaży Grupy w warunkach porównywalnych powyżej poziomu sprzed pandemii ,w porównaniu do tego samego okresu sprzed trzech lat.”
„Z tego trudnego okresu wyszliśmy silniejsi, bardziej odporni i więksi, ponieważ przyspieszyliśmy otwarcia nowych sklepów. Zmodernizowaliśmy też sklepy i udoskonaliliśmy ofertę, a sam biznes uprościliśmy dzięki redukcji kosztów i skali działalności.”
„Utrzymaliśmy wiodącą pozycję na rynku w zakresie cen, a dzięki ciągłej koncentracji na obniżaniu kosztów działalności udało nam się uchronić klientów przed podwyżkami niektórych naszych produktów w czasie kiedy inflacja uderza w domowe budżety.”
„Korzystając z okazji chcę podziękować wszystkim koleżankom i kolegom w całej Grupie Pepco za ich ciężką pracę i zaangażowanie w obsługę naszych klientów.”