Warren Buffett zwykł mawiać: “The worst sort of business is one that grows rapidly, requires significant capital to engender the growth, and then earns little or no money. Think airlines”. Nietrudno znaleźć też przykłady na potwierdzenie tych słów. Enter Air zdaje się jednak wymykać branżowym schematom, konsekwentnie rozwijając biznes ostrożnie, oszczędnie i w kontrolowanym tempie.
Stabilny czarter
Enter Air to największa prywatna linia lotnicza w Polsce, a także jedna z największych linii czarterowych w Europie. Od takich słów rozpoczyna się niemal każdy opis działalności spółki. I w zasadzie zawiera najistotniejszą kwestię, bo fakt, że na tak dynamicznie zmieniającym się i konkurencyjnym rynku, jest to zdanie prawdziwe dla każdego roku działalności ENT (ENTER), już samo w sobie dużo mówi o samej spółce.
Podstawowym założeniem modelu biznesowego Enter Air jest świadczenie nisko-kosztowych usług dla największych krajowych biur podróży, czyli Itaki, RBW (RAINBOW), TUI oraz Coral Travel. Główni klienci Enter Air to jednocześnie liderzy na krajowym rynku. Sama Itaka wypracowała w 2023 r. w Polsce ponad 4 mld zł, co odpowiadało ponad 30% tego rynku. Łącznie zgodnie z danymi Wiadomości turystycznych wymienieni touroperatorzy generują 80% sprzedaży krajowych biur podróży. Są to więc nie tylko solidni i sprawdzeni partnerzy, ale i realnie najwięksi możliwi do pozyskania polscy klienci. Z drugiej strony potencjalna utrata któregoś z nich w naturalny sposób stwarza istotne ryzyko pogorszenia wyników.
Sprzedaż usług lotniczych to jednocześnie kluczowy i największy segment działalności spółki. Poza wynajem samolotów wraz z obsługą czy uzupełniających lotów ad-hoc (loty zapewniane drużynom sportowym m.in. PSG czy Lech Poznań, artystom z zespołami, firmom czy rządom), spółka prowadzi także działalność wspierającą w zakresie obsługi technicznej floty (Enter Air Services) oraz oferuje szkolenia na symulatorze lotu w warszawskim ośrodku (Avenger Flight Group Poland). Drugi, niejako dodatkowy segment to sprzedaż pokładowa, obejmująca sprzedaż produktów na pokładach samolotów, w tym m.in. jedzenia, napojów, alkoholu, perfum, czy akcesoriów. Udział sprzedaży pokładowej jest w dużej mierze stały (ok. 3,5%) i związany z liczbą wykonywanych lotów. Trudno zwiększyć liczbę wózków na pokładzie czy specjalnie eksperymentować z asortymentem. Spółka chwali się jednak precyzyjnym zarządzaniem i dużą efektywnością sprzedaży, często całego asortymentu na danym locie.
Enter Air współpracuje głównie z polskimi klientami, generującymi ok. ¾ wszystkich przychodów. W portfelu odbiorców znajdziemy jednak również podmioty z Czech, Niemiec, Islandii czy Wielkiej Brytanii. Tych ostatnich obsługuje utworzona w 2023 r. irlandzka spółka zależna Fly4 Airlines Green, będąca joint-venture z TUI. Projekt ma na celu być zarówno odpowiedzią na wysokie ceny i niską dostępność samolotów w modelu wet-lease (czyli leasing samolotu wraz z załogą, usługą utrzymania oraz ubezpieczeniem), próbą zaszczepienie nisko-kosztowego modelu biznesowego Entera we wspólnym przedsięwzięciu, jak i stanowić odpowiedź na Brexit. Irlandia posiada bowiem zarówno korzystne umowy bilateralne z Wielką Brytanią, jak i dostęp do rynku unijnego. Dodatkowo ze względu na swoje położenie geograficzne, stanowi bazę do planowanej ekspansji na drugą stronę Atlantyku, do USA i Kanady.
Druga spółka stowarzyszona Enter Air to zlokalizowana w Szwajcarii Chair Airlines. W 2019 r. spółka za 2 mln USD objęła 49% udziałów w lokalnym oddziale Germania Flug, stając się partnerem strategicznym linii.