Największy polski producent AGD mierzył się w roku 2021 z przybierającą na sile presją kosztową, która wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej pogorszyła dynamiki rezultatów finansowych w ujęciu rok do roku pomimo dwucyfrowego tempa wzrostu przychodów.

- Tak jak wyszliśmy wzmocnieni z nieprzewidywalnego roku 2020, tak również jesteśmy zadowoleni z naszej siły operacyjnej i finansowej po roku 2021. Zgodnie z oczekiwaniami, w kolejnych kwartałach minionego roku w coraz pełniejszym wymiarze odczuwaliśmy presję kosztową przy przesuniętych w czasie efektach działań kompensujących wzrost cen surowców – przede wszystkim stali, transportu – szczególnie frachtu morskiego, jak również komponentów - wskazuje Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.
- Urządzenia pod naszymi markami Amica, CDA, Fagor, Gram i Hansa w innowacyjny sposób zwiększają użyteczność dla konsumentów, cechują się wysoką jakością i pożądanym wzornictwem, a jednocześnie są atrakcyjnie wycenione. Jesteśmy przekonani, że dzięki przewagom konkurencyjnym będą zwiększać udziały rynkowe, szczególnie w Polsce, Europie Zachodniej i Skandynawii, które to regiony odpowiadają za znakomitą większość naszej sprzedaży. Oczywiście, wieloaspektowo analizujemy sytuację rynkową, niemniej dzięki silnym finansom i wiarygodności handlowej jesteśmy przygotowani na różne scenariusze – dodaje Michał Rakowski.
W okresie 2021 roku Amica wypłaciła 6 zł dywidendy na akcję (ponad 45 mln zł, dwa razy więcej niż rok wcześniej), odbudowywała zapasy i wznowiła inwestycje rozwojowe - m.in. w moce wytwórcze, automatyzację, cyfryzację i IT. Grupa kontynuuje proces transformacji cyfrowej Amica 4.0, rozpisany na lata 2020 – 2025. Projekt ten zakłada wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, wspierających utrzymanie klienta w centrum uwagi, optymalizację łańcucha dostaw oraz automatyzację procesów wewnętrznych i produkcyjnych.
Pierwsze projekty pilotażowe, które wprowadzają już docelowe rozwiązanie, ale w mniejszym zakresie – zarówno asortymentowo, jak i geograficznie, czy funkcjonalnie – zostały już rozpoczęte.
Publikacja skonsolidowanego raportu rocznego Grupy Amica za rok 2021 planowana jest na 31 marca br.