Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe AB w pierwszym półroczu 2021/2022 oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody ABE (ABPL) w pierwszym półroczu roku obrotowego 2021/2022 wyniosły 7,5 mln zł wobec 7,13 mln zł odnotowanych w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w zakończonym półroczu do 120,76 mln zł z 94,71 mln zł w ciągu sześciu analogiczny miesięcy 2020/2021. W zakończonym półroczu spółka odnotowała 90,29 mln zł zysku netto, o 25,5% więcej r/r.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu AB do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo, Drodzy Akcjonariusze,

pierwsza połowa roku obrotowego 2021/2022 była okresem, w którym Grupa AB potrafiła istotnie zwiększać osiągane parametry biznesowe, pomimo wciąż trwającej pandemii COVID-19, zerwanych łańcuchów dostaw oraz niewystarczającej podaży niektórych asortymentów sprzętu IT. Pandemia zmieniła funkcjonowanie społeczeństw, biznesu i administracji publicznej, a zespół Grupy AB nabył nowe kompetencje. Są one niezwykle ważne w okresie przyspieszenia cyfrowej transformacji w Polsce i regionie CEE, gdyż to właśnie technologie informatyczne pozwalają na zdalną pracę, naukę, konsultacje lekarskie czy korzystanie z e-urzędów. Jednocześnie szerokie otoczenie makroekonomiczne dodatkowo stworzyło korzystne warunki rozwoju biznesu Grupy AB.

W AB od samego początku działalności jesteśmy blisko naszych klientów, słuchamy ich potrzeb, budujemy dla nich rozwiązania i maksymalizujemy wartość w łańcuchu dystrybucyjnym. Dlatego prowadzimy z sukcesem sprzedaż we wszystkich kanałach rynkowych, a nasze portfolio klasycznych produktów IT i elektroniki użytkowej jest dopełniane przez komplementarny asortyment (np. oprogramowanie w modelu chmurowym czy fotowoltaika). Oferujemy również spektrum usług dodatkowych, w tym finansowych, a także edukacyjnych i certyfikacyjnych. Jesteśmy dumni z przewag technologicznych na rynku e-commerce, w zakresie zautomatyzowanej logistyki czy unikalnych rozwiązań w zakresie wsparcia sprzedaży dla klientów biznesowych. Stawiamy na nowoczesne technologie, w tym uczenie maszynowe czy business intelligence.

Pragnę również wskazać, że Grupa AB jest podmiotem odpowiedzialnym społecznie, kładąc szczególną uwagę na obszar ESG. Prowadzimy liczne inicjatywy zarówno w zakresie środowiska naturalnego, jak również wsparcia społeczności i dbania o sferę ładu korporacyjnego – po szczegóły zapraszam do lektury raportów niefinansowych. Wraz z pandemią koronawirusa spontanicznie zainicjowaliśmy akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu – w tym elektronicznego i AGD, ale przede wszystkim dostarczyliśmy respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Odpowiedzieliśmy również na potrzeby placówek zdrowotnych, dostarczając zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. W obliczu wojny na Ukrainie, jaka rozpoczęła się w ostatnich dniach, otaczamy szczególnym wsparciem tych pracowników, których rodziny pozostały w tym państwie i zamierzamy pomagać obywatelom Ukrainy w tych trudnych dla nich czasach.

Wypracowane przewagi rynkowe oraz budowane od ponad 30 lat kompetencje pozwoliły Grupie AB kolejny raz na osiągnięcie rekordowych wyników. W okresie sprawozdawczym, czyli w pierwszej połowie roku finansowego 2021/2022, zanotowaliśmy 7,5 mld zł przychodów. Co ważne, oznacza to wzrost w ujęciu rok do roku nawet pomimo niezwykle wysokiej bazy porównawczej – przychody w pierwszej połowie roku finansowego 2020/2021 wzrosły bowiem o 32% rdr (+1,7 mld zł). Wykorzystując największą efektywność operacyjną w branży oraz korzystny miks produktowy, osiągnęliśmy również rekordowe zyski. W okresie sprawozdawczym wynik EBITDA wzrósł o 26% rdr, do 129,7 mln zł, a zysk netto – o 25,5%, do 90,3 mln zł. Również tu poprzeczna zawieszona była bardzo wysoko przed rokiem, gdyż na fali wzrostowej popytu w drugiej połowie roku 2020 zanotowaliśmy wzrost wyniku EBITDA o 63%, a zysku netto o 87% rdr. Jednocześnie, podobnie jak w poprzednich okresach, tak również w okresie sprawozdawczym, prowadziliśmy konserwatywną politykę finansową, ponieważ bezpieczeństwo rozwoju jest wpisane w nasze DNA. W rezultacie wartość kapitałów własnych Grupy zbliżyła się do 1,1 mld zł, co daje rękojmię wysokiego potencjału rozwoju na rynku dystrybucyjnym.

Chciałbym podkreślić, iż uzyskane wyniki finansowe są efektem pełnego zaangażowania całego zespołu Grupy AB oraz doskonałej współpracy z dostawcami i klientami, którzy codziennie inspirowali nas do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Dziękuję wszystkim. Pragnę również podziękować naszym akcjonariuszom, którzy obdarzyli nas zaufaniem. Raporty analityków rynkowych wskazują na duży potencjał wzrostu kursu akcji Spółki, natomiast jako giełdowy emitent dzielimy się sukcesem także w sposób bezpośredni. W grudniu została wypłacona dywidenda w wysokości 1 zł na akcję, a Walne Zgromadzenie podjęło również decyzję o skupie akcji własnych. W rezultacie do akcjonariuszy może trafić łącznie prawie 33 mln zł z zysku roku finansowego 2020/2021.

Jest nam niezmiernie miło, że cała Grupa AB jest również systematycznie nagradzana przez resellerów, vendorów i kapituły konkursowe. Przykładowo, podczas uroczystej gali IT Champions 2021 magazynu IT Reseller do Grupy AB trafiły aż cztery nagrody – dystrybutora roku, akcji CSR, osobowości branży IT oraz dyrektora sprzedaży. Grupie AB przyznane zostały także tytuły najlepszego dystrybutora IT na rynku polskim i czeskim od firmy badawczej Context na podstawie ocen resellerów w ramach badania ChannelWatch 2021. W przypadku AB S.A. to już siódmy raz z rzędu, kiedy została uznana dystrybutorem roku na rynku IT.

W kolejnych okresach będziemy kontynuować strategię ostrożnego i racjonalnego rozwoju, mając na celu długoterminowe bezpieczeństwo i wzrost wartości fundamentalnej akcji. Jestem przekonany, że rynek będzie premiował tych, którzy inwestują w przyszłość i są najlepiej przygotowani na zmieniające się wymagania ze strony dostawców i odbiorców.

Z wyrazami szacunku,

Andrzej Przybyło

Prezes Zarządu AB S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus