Pora na Pola SA, internetowy targ naturalnego jedzenia, planuje pozyskać 1,9 mln zł w czwartej emisji akcji w crowdfundingu udziałowym. Na koniec 2023 roku przewiduje debiut na NewConnect. W poprzednich emisjach w spółkę zainwestowało ponad 1500 inwestorów. Zapisy na akcje ruszyły 18 stycznia o godzinie 9:00.
Z roku na rok zwiększamy nasze przychody. Dziś jesteśmy 7,5 razy więksi niż przed pandemią. Mamy doświadczenie, dzięki któremu możemy stać się liderem internetowej sprzedaży rzemieślniczego jedzenia i zapewnić konsumentom doskonałą obsługę. Tworzymy nieprzeciętny biznes, w którym podstawą jest odpowiedzialność społeczna, ale równolegle chcemy także osiągnąć wzrost wartości dla inwestorów – mówi Adrian Piwko, założyciel i prezes zarządu Pora na Pola.
W ramach kwoty 1,9 mln zł spółka planuje kontynuować rozwój technologii i realizować projekt narzędzia umożliwiającego m.in. zapobieganie stratom i automatyzację zamówień. Podążając za oczekiwaniami klientów chce otworzyć się na wielokanałowość, a także rozszerzyć ofertę produktową, promować działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i transparentnie przedstawiać drogę pochodzenia produktów. Kampania promowana jest przez Crowdway.
Wzrost przychodów i prognozy finansowe
Od początku działalności spółka rok do roku notuje wzrost przychodów średnio o 140%. W 2021 roku, wg danych wstępnych, wyniosły one 3 mln zł. Pora na Pola przewiduje wzrost przychodów netto do wartości 8,8 mln zł w 2022 i 18,1 mln zł w 2023 roku.
Znaczące różnice we wzrostach przychodów rok do roku w ostatnich dwóch latach wynikają w szczególności z wpływu pandemii. W roku 2020 wzrost w stosunku do 2019 był wyjątkowo duży i wzmocniony efektem obostrzeń, co z kolei spowodowało, że w roku 2021 w stosunku do roku 2020 nastąpiła korekta wzrostu. Sytuacja z pandemią się normuje, więc spodziewamy się, że w następnych latach wartości procentowe wzrostów będą bardziej przewidywalne – tłumaczy prezes spółki.
Technologia pomoże rzemieślnikom
Pora na Pola, w ramach projektu badawczo-rozwojowego, chce stworzyć narzędzie, które ułatwi zarządzanie zakupami u dostawców żywności, a samym rolnikom pomoże zaplanować produkcję. Dzięki temu będzie można przewidzieć, z określonym prawdopodobieństwem, jakie zapotrzebowanie na konkretne produkty będą mieli klienci w danym okresie w przyszłości. Projekt będzie częściowo finansowany z grantu, w ubiegłym roku na ten cel przyznano 1 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. W ramach środków z emisji Pora na Pola chce przeprowadzić dwa z trzech etapów projektu.
Realizując tego typu projekty spółka udostępnia rolnikom technologie, które pomagają w kultywowaniu tradycji rzemieślniczej produkcji naturalnej żywności. Lepsze przewidywanie popytu to łatwiejsze planowanie produkcji niemasowej, także tradycyjnymi metodami wymagającymi czasu. To także zapobieganie marnowaniu żywności już na etapie produkcji i handlu, a dla Pora na Pola – trafniejsze prognozowanie przychodów.
Konsumenci poznają drogę produktu “z pola na stół”
Kolejny projekt technologiczny Pora na Pola zakłada udostępnienie konsumentom informacji o drodze produktu “z pola na stół”, by miał gwarancję, że produkt pochodzi np. z konkretnej uprawy czy gospodarstwa. Spółka rozpocznie działania od analizy wykonalności i stworzenia prototypu rozwiązania.
Wielokanałowość i rozszerzenie oferty produktowej
Paradoksalnie pandemia wcale nie przeniosła Polaków do zakupów do sieci, a zatarła granice pomiędzy kanałem online i stacjonarnym. Polacy nie chcą robić zakupów online czy offline - chcą robić zakupy tak, jak w danej chwili mają na to ochotę. Widzimy wiele korzyści w przenikaniu się sprzedaży w obu tych kanałach, mamy też poczucie, że nasze produkty warto prezentować w świecie rzeczywistym ze względu na ich specyfikę – komentuje Adrian Piwko, prezes Pora na Pola.
Dlatego spółka planuje także krok w stronę sprzedaży offline. W ten sposób chce poszerzyć grupę docelową i zbudować większą świadomość marki.
Z Pora na Pola współpracuje obecnie ponad 100 zaufanych rolników i małych producentów, a w ofercie jest ponad 1500 zweryfikowanych produktów. Dzięki projektowi Pole i Alkohole dla klientów są już dostępne także wyselekcjonowane polskie alkohole rzemieślnicze. Spółka zamierza rozwijać tę kategorię, by przyciągnąć koneserów, gotowych na wydatek adekwatny do jakości produktów.
Odpowiedzialność społeczna biznesu
Działania na rzecz odpowiedzialnego biznesu są na stałe wpisane w strategię rozwoju spółki, szczególnie jeśli chodzi o transparentność, etyczne wynagradzanie i kultywowanie tradycji. Pora na Pola planuje wdrożenie tzw. transparentnej ceny, czyli udostępnienie kupującym informacji o tym, co składa się na cenę produktu – jaki udział ma koszt produkcji i praca rolnika czy logistyka i podatki.
W październiku 2021 r., wspólnie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, spółka stworzyła konsorcjum Por Familia. W jego skład, poza liderem grupy, Pora na Pola, wchodzi 8 rolników, a celem jest tworzenie krótkich łańcuchów dostaw – poprawa konkurencyjności i zwiększenie sprzedaży lokalnych produktów. Pora na Pola umożliwia także drobnym rolnikom sprzedaż ich produktów na dużo większą skalę, dzięki czemu spółka działa w ramach programu akceleracyjnego NESsT i IKEA Social Entrepreneurship. którego celem jest poprawa warunków zatrudnienia dla osób wywodzących się z grup szczególnie zagrożonych wykluczeniem społecznym czy ubóstwem.
Sukcesy dzięki poprzednim emisjom
Dzięki pierwszej i drugiej emisji akcji w Pora na Pola udało się podnieść kluczowe wskaźniki, takie jak konwersja, średnia wartość zamówienia, liczba dostawców czy ruch na stronie. Trzecia emisja umożliwiła uruchomienie szybszych dostaw, otwarcie nowego magazynu w Łodzi, stworzenie oferty B2B, rozpoczęcie sprzedaży subskrypcyjnej na nowej odsłonie portalu i start projektu technologicznego badawczo-rozwojowego.
Strategią finansowania i rozwoju Pora na Pola zakłada pozyskiwanie dodatkowego kapitału w sposób wieloetapowy, pozwalający na stopniową realizację założonych celów biznesowych. Krótsze odstępy pomiędzy rundami inwestycyjnymi umożliwiają lepsze dopasowanie celów inwestycyjnych do aktualnej sytuacji rynkowej oraz przedsiębiorstwa. Debiut spółki na NewConnect planowany jest na koniec 2023 roku.