Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Konrad Tarański: Comarch powiększył rozmiar swojego biznesu

Konrad Tarański, wiceprezes Zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch
Konrad Tarański, wiceprezes Zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch
Udostępnij

Grupa Kapitałowa CMR (COMARCH) opublikowała wyniki finansowe za trzy kwartały 2021 roku. W ciągu dziewięciu miesięcy grupa wypracowała 1,1 mld złotych przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 44,8 mln złotych w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku. Wzrósł również zysk operacyjny. Jego wartość wyniosła 123,8 mln złotych, czyli o 5,9 mln złotych więcej niż przed rokiem. Zysk EBITDA wyniósł 188,7 mln złotych i był o 6 mln złotych wyższy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wynik netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej był wzrósł o 17,9 mln złotych i wyniósł 84,9 mln złotych.

Natomiast w samym trzecim kwartale 2021 roku Grupa Comarch sprzedała produkty i usługi o wartości 385,9 mln złotych. Wynik operacyjny osiągnął wartość 58,9 mln złotych i był wyższy o 12,8 mln złotych od osiągniętego w analogicznym okresie w 2020 roku. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 30,3 mln złotych, natomiast zysk EBITDA osiągnął wartość 78 mln złotych. 

Największą część przychodów Grupy Comarch w ciągu trzech kwartałów stanowiła sprzedaż systemów informatycznych dla telekomów, która wyniosła 278,8 mln złotych, co oznacza wzrost o 63,7 mln złotych w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku. Dynamicznie wzrosła też sprzedaż produktów oraz usług dla małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, rosnąc rok do roku o 25,2 mln złotych i osiągając 155,6 mln złotych. Wzrost odnotowała również sprzedaż do odbiorców z sektora przemysł i utilities, wynosząc 132,1 mln złotych, czyli o 6,8 mln złotych więcej niż przed rokiem oraz do klientów z sektora medycznego, w którym przychody wzrosły o 15,5 mln złotych i osiągnęły wysokość44,8 mln złotych.. Sprzedaż do klientów z sektora handel i usługi utrzymała się na ubiegłorocznym poziomie. Z kolei spadek  przychodów o 15,9 mln złotych nastąpił w segmencie małych i średnich firm z regionu DACH. Wartość sprzedaży produktów oraz usług do tego sektora wyniosła 73,9 mln złotych. Spadły również przychody ze sprzedaży do banków oraz instytucji finansowych, wynosząc 158,8 mln złotych, czyli o 21 mln złotych mniej niż przed rokiem oraz do odbiorców z sektora publicznego – wartość tych kontraktów zmalała o 22mln złotych i wyniosła 75,8 mln złotych.

W samym trzecim kwartale wzrosła sprzedaż produktów dla firm handlowych i usługowych o 14,6 mln złotych w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku i osiągnęła wartość 59,2 mln złotych. Grupa Comarch odnotowała też spory wzrost przychodów w sektorze TMT, gdzie wartość kontraktów wyniosła 96,6 mln złotych, o 24,3 mln złotych więcej niż przed rokiem. Większe przychody zostały wypracowane również 
w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw na terenie Polski - wzrost o 7 mln złotych do wartości 51,2 mln złotych oraz segmencie służby zdrowia, w którym klienci zakupili systemy i usługi informatyczne o wartości 17,1 mln złotych, czyli o 7,5 mln złotych więcej niż przed rokiem. Natomiast przychody ze sprzedaży do firm przemysłowych wzrosły o 13,1 mln złotych i wyniosły 52,4 mln złotych. Z kolei spadek przychodów o 3,1 mln złotych nastąpił w pionie produktów dla banków i instytucji finansowych. Ta grupa klientów zakupiła usługi o wartości 55,5 mln złotych. W przypadku sprzedaży w sektorze administracji publicznej przychody spadły o 16,4 mln złotych i w trzecim kwartale 2021 roku wyniosły 24,5 mln złotych. Mniejsze przychody wygenerowała również sprzedaż do klientów z sektora MSP w regionie DACH, która wyniosła 23,6 mln złotych i była o 8,1 mln złotych mniejsza niż w 2020 roku.

Sprzedaż usług i produktów informatycznych Grupy Comarch w trzech kwartałach 2021 roku była większa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, mimo okresowego zmniejszenia popytu przez klientów działających w branżach szczególnie dotkniętych skutkami lockdown’ów. Dzięki bardzo dobrej dywersyfikacji produktowej, branżowej i geograficznej swojej działalności Comarch powiększył rozmiar swojego biznesu oraz kontynuował prace nad rozwojem nowych i udoskonalaniem istniejących produktów informatycznych, a także z sukcesem pozyskiwał nowe kontrakty – podsumowuje Konrad Tarański, wiceprezes Zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch.

W ciągu trzech kwartałów 2021 roku Grupa Comarch zwiększyła również zatrudnienie o 208 osób i na koniec września tego roku zatrudniała 6 670 pracowników, w tym 602 osoby za granicą. Rozbudowa kadry była związana z przeprowadzonym w trzecim kwartale letnim programem stażowym.­

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus