ATT (GRUPAAZOTY), PKP (PKPCARGO) i PESA chcą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego szynowego transportu towarowego. Spółki zamierzają wspólne realizować między innymi projekty badawczo-rozwojowe zmierzające do opracowania optymalnych sposobów wykorzystania wodoru do napędów pojazdów szynowych oraz metod transportu wodoru i tankowania pojazdów kolejowych.
Dla rozwoju transportu szynowego z napędami wodorowymi w Polsce kluczowe znaczenie ma stworzenie infrastruktury związanej z transportem, magazynowaniem i tankowaniem paliw wodorowych. Podpisany podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO list intencyjny otwiera nowy etap wspólnych działań zmierzających do wypracowania optymalnych rozwiązań w tych obszarach, w oparciu o dotychczasowe doświadczenia partnerów.
Grupa Azoty – lider branży nawozowo-chemicznej w Europie i jednocześnie największy producent wodoru w Polsce - prowadzi szereg działań prorozwojowych dotyczących m.in. technologii wodorowych opartych o ogniwa paliwowe. Rozwiązania te mogą stanowić podstawę efektywnego napędu taboru kolejowego oraz rozwoju produkcji wodoru i amoniaku z odnawialnych źródeł energii, które będą mogły stanowić paliwo zasilające transport kolejowy.
- Grupa Azoty prognozuje w najbliższych latach dynamiczny rozwój transportu wodorowego i oferuje swój potencjał jako dostawcy bezemisyjnego paliwa dla transportu publicznego. Prowadzimy prace związane z rozwojem ogniw paliwowych i tworzymy laboratorium akredytacji wodoru do zastosowań w ogniwach paliwowych w transporcie. Aktualnie w Polsce nie ma wielu laboratoriów, w których kompleksowo przeprowadzana jest analiza wszystkich parametrów wymaganych dla branży automotive, stąd też decyzja o uruchomieniu takiego laboratorium w Grupie Azoty w Kędzierzynie Koźlu. Jestem przekonany, że podpisane porozumienie z PKP Cargo i PESA będzie ważnym krokiem w rozwoju zeroemisyjnego transportu wodorowego w Europie – mówi Tomasz Hinc, Prezes Zarządu Grupy Azoty S.A.
- Wodór powstający w instalacjach Grupy Azoty, niewykorzystywany w dalszym procesie produkcji amoniaku, kierowany jest do oczyszczania do poziomu do 99,99%. Regularnie wysyłamy próbki gazu do weryfikacji czystości, natomiast przygotowując się do wejścia na rynek w charakterze dostawcy wodoru do branży automotive będziemy posiadać pełną kontrolę nad jakością naszego produktu i jesteśmy w stanie uzyskać produkt o czystości 99,999%. Technologie wodorowe postrzegamy jako bardzo istotny element w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej, dlatego chętnie angażujemy się w inicjatywy biznesowe, których celem będzie wzrost znaczenia wodoru dla krajowej gospodarki - powiedział Grzegorz Kądzielawski, Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A.
Dla PKP CARGO niskoemisyjny transport szynowy to nie tylko kwestia wykorzystania lokomotyw wodorowych, ale także wyzwania związane z transportem wodoru i sposobami jego magazynowania oraz tankowania.
- PKP CARGO chce nie tylko wykorzystywać pojazdy napędzane wodorem, ale także oferować usługi związane z jego transportem, magazynowaniem czy tankowaniem. Jesteśmy przekonani, że ten obszar rynku będzie się bardzo szybko rozwijał i chcemy być na to przygotowani. Co dla nas równie ważne chcemy przyczynić się do wypracowania najlepszych rozwiązań w tym obszarze w oparciu o polską myśl techniczną - podkreślił Czesław Warsewicz, Prezes Zarządu PKP Cargo.
PESA, która na targach zaprezentowała pierwszą polską lokomotywę wodorową chce konsekwentnie realizować projekty, które mają doprowadzić do wprowadzenia do eksploatacji pasażerskich pojazdów z paliwowymi ogniwami wodorowymi.
- Nasi klienci coraz częściej pytają o pojazdy szynowe napędzane wodorem, o to kiedy możemy je wyprodukować, ale także czy w Polsce będzie infrastruktura niezbędna do ich eksploatacji. Dlatego właśnie angażujemy się we współpracę z polskimi partnerami, którzy mogą zapewnić nie tylko wodór, ale także jego transport i stacje tankowania - dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz S.A.
Rozwój technologii wodorowych w transporcie szynowym, ze względu na skalę zapotrzebowania pojazdów szynowych na wodór, może być głównym czynnikiem przyspieszającym popularyzację i wprowadzenia wodoru jako paliwa w całym transporcie. To zaś ma ogromne znaczenie dla całej polskiej gospodarki w związku z wdrażanym przez Komisję Europejską programem „Europejski Zielony ład”, którego celem jest zmniejszenie emisji CO2 w transporcie o 30% do roku 2030, a docelowo osiągnieęcie neutralności klimatycznej do roku 2050.