Grupa MRC (MERCATOR), producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku z siedzibą w Krakowie, ma za sobą kolejny kwartał 9-cyfrowych zysków. Wartość gotówki netto wzrosła do prawie 800 mln zł.
Grupa Mercator Medical wypracowała szacunkowo w drugim kwartale 2021 roku około 164,7 mln zł wyniku EBITDA i około 146,6 mln zł zysku netto przy 535,5 mln zł przychodów ze sprzedaży.
- Sygnalizowany przez nas wielokrotnie trend zniżkujących cen rękawic skłania klientów do ostrożniejszych zakupów. W naturalny sposób w takim otoczeniu biznesowym rentowność segmentu dystrybucyjnego znalazła się pod presją z racji przesunięcia czasowego zakupów i transportu z Azji do Europy wobec fizycznej sprzedaży do klientów. Wstępny, szacunkowy wynik EBITDA byłby wyższy o około 55,1 mln zł, gdyby został oczyszczony z zawiązanych nowych rezerw na wartość towarów kupionych po cenach wyższych niż obecnie możliwe do uzyskania ceny sprzedaży – wyjaśnia Witold Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Grupie Mercator Medical.
- Widzimy również, choć z opóźnieniem, reakcje klientów segmentu produkcyjnego na zmiany otoczenia rynkowego. O dwóch renegocjowanych kontraktach długoterminowych poinformowaliśmy właśnie raportami bieżącymi. Jednak warto podkreślić, że cała nasza produkcja znajduje odbiorców po akceptowanych przez nas cenach. Każdego dnia pracujemy nad maksymalizacją naszej efektywności, naszych zysków. Inwestujemy również w rozwój, mając wypracowane w minionych kwartałach bardzo dobre fundamenty finansowe – dodaje CFO Witold Kruszewski.
Bazując na wstępnych, szacunkowych rezultatach drugiego kwartału, Grupa Mercator Medical wypracowała w pierwszym półroczu br. prawie 0,5 mld zł wyniku EBITDA przy blisko 1,1 mld zł przychodów. W roku 2020 1,1 mld zł wyniku EBITDA przy 1,8 mld zł przychodów przełożyło się na 930 mln zł zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej, z którego znaczna część ma zostać na początku sierpnia bezpośrednio przekazana akcjonariuszom w ramach dywidendowego skupu akcji. Przeznaczone na ten cel zostało 312 mln zł, czyli jedna trzecia wyniku skonsolidowanego. Skup odbędzie się po cenie 500 złotych za akcję, a termin zapisów mija 30 lipca. Szczegóły są dostępne w zaproszeniu do sprzedaży akcji (RB nr 26/2021). Pozostała część zysku skonsolidowanego roku 2020, przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej (618 mln zł),została przeznaczona na realizację rozwój zdywersyfikowanego biznesu Grupy Mercator Medical. Kierunki strategicznego rozwoju to wzrost mocy wytwórczych (budowa trzeciej fabryki przebiega zgodnie z założeniami), wzmocnienie marek własnych i rozwój e-commerce w ramach ogólnej ekspansji działalności dystrybucyjnej, obszar M&A oraz nowy biznes, który może otworzyć Grupie Mercator Medical dodatkowe możliwości, zwłaszcza w zakresie innowacyjności i skalowalności
Warto zauważyć, że w ślad za zainteresowaniem inwestorów Grupą Mercator Medical i jej kapitalizacją oraz płynnością akcji, od grudnia ubiegłego roku spółka znajduje się w indeksie MSCI Small Caps, a przy okazji rocznej rewizji indeksów akcje spółki Mercator Medical awansowały w marcu br. do prestiżowego indeksu WIG20. Firma i jej menedżerowie są także zauważani i doceniani w wielu konkursach i plebiscytach, gdzie podkreślany jest dynamiczny wzrost biznesu, ekspansja geograficzna i mocny wzrost kapitalizacji na GPW. Spółka została ogłoszona zwycięzcą badania uczestników rynku kapitałowego „Pulsu Biznesu” Giełdowa Spółka Roku w kategorii Sukces 2020, uzyskała również tytuł Mistrza GPW. Do spółki Mercator Medical oraz na ręce dra Wiesława Żyznowskiego, twórcy i prezesa firmy, trafił tytuł Rodzinny Ambasador Roku „Forbes”. Mercator Medical został wyróżniony w kategorii Pionier Inwestycji Zagranicznych konkursu „Polska Firma – Międzynarodowy Czempion”, który zorganizowali PwC Polska i „Puls Biznesu”. Spółka zadebiutowała w XXII edycji rankingu Lista 500 dziennika „Rzeczpospolita”, otrzymując Orła Rzeczpospolitej w kategorii Debiut, została również wyróżniona tytułem „Inwestor bez granic”, przyznawanym rokrocznie w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach najskuteczniejszym polskim inwestorom, realizującym ekspansję zagraniczną.
Jednocześnie od początku pandemii Grupa Mercator Medical prężnie angażuje się w walkę z COVID-19 poprzez przekazywanie środków ochrony osobistej z własnego portfolio licznym placówkom medycznym i opiekuńczym. Do tej pory spółka Mercator Medical przekazała już 1,8 mln rękawic diagnostycznych, ponad 370 tys. produktów z włókniny oraz 50 tys. maseczek blisko 70 różnym instytucjom, głównie szpitalom, domom pomocy społecznej, hospicjom oraz fundacjom, jak również Komendzie Głównej Policji, Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych czy Ministerstwu Zdrowia. Obecnie spółka realizuje akcję #wspólnieprzeciwwirusowi, polegającą na wspieraniu placówek medycznych i opiekuńczych poprzez przekazywanie środków ochrony osobistej z własnego portfolio. Podobną inicjatywę realizuje produkcyjna spółka Grupy, Mercator Medical (Thailand) Ltd., która w ramach walki z wirusem SARS-CoV-2, przekazała kilku tajlandzkim szpitalom i punktom lokalnej administracji rękawice lateksowe. Więcej informacji na temat pozafinansowej działalności Grupy znajduje się w skróconym raporcie niefinansowym za 2020 rok.