Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Pepco Group zakończyło I półrocze 2020/21 z 324 mln zł podstawowej EBITDA

Udostępnij

Dynamicznie rozwijająca się paneuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, PCO (PEPCO), właściciel marek PEPCO i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, publikuje dzisiaj śródroczne wyniki finansowe za półroczny okres zakończony 31 marca 2021 r.

Najważniejsze informacje finansowe

  • Pozytywne wyniki handlowe pomimo trudnego otoczenia handlowego związanego z pandemią COVID-19:
    • Wzrost przychodów ze sprzedaży ogółem o 9,0%, przy założeniu stałego kursu walutowego, wynikający w dużej mierze z otwierania kolejnych sklepów wszystkich marek detalicznych i we wszystkich krajach, w których prowadzona jest działalność.
    • Wzrost przychodów sklepów prowadzących sprzedaż3 w warunkach porównywalnych (LFL) o 5,0%, analogiczny do wyniku w trzech ostatnich latach poprzedzających pandemię COVID-19.
    • Spadek przychodów LFL o 2,1%, co wynika z utraty ok. 15% tygodni handlowych wskutek zamknięć sklepów w całej Grupie w związku z pandemią.
  1. Wzrost marży brutto o ponad 100 punktów bazowych, osiągnięty dzięki bieżącym korzyściom w obszarze zaopatrzenia oraz krótkoterminowym korzyściom wynikającym z pandemii w postaci wzrostu przychodów ze sprzedaży towarów ogólnego przeznaczenia.
  2. Wzrost podstawowego wyniku EBITDA o 46,7 mln euro, tj. o 16,8%, wynika z dalszego wzrostu przychodów, zwiększenia marży brutto i skutecznego zarządzania kosztami.
  3. Zadłużenie netto (z wyłączeniem zobowiązań związanych z zastosowania MSSF 16) spadło o 189 mln euro w ujęciu rok do roku, jest efektem rosnącej działalności oraz zrewidowanych porozumień z kluczowymi dostawcami produktów, co wspiera wykorzystanie kapitału obrotowego.

Postępy w zakresie realizacji strategii

  1. Kontynuacja programu ekspansji sieci sklepów, których liczba wzrosła o 225 w ujęciu netto w okresie półrocznym, oraz o 402 w porównaniu z końcem marca 2020, co daje wzrost rok do roku o 14,1%.
    • W pierwszym półroczu otwarto 129 nowych sklepów PEPCO netto, co obejmuje 25 sklepów w strategicznych lokalizacjach w Europie Zachodniej (Włochy - 20) oraz poza UE (Serbia - 5)
    • Przez pół roku powstało też 27 nowych sklepów Dealz; etap rozbudowy sieci sklepów kontynuowany jest w Hiszpanii i Polsce
    • Wzrost skali działalności sieci Poundland w efekcie przejęcia ok. 80 sklepów Fultons Frozen Foods, w pierwszej połowie roku obrotowego, jako element wzmocnienia Grupy i powiększenia skali obsługi produktów mrożonych.
  2. Udane przygotowanie wejścia i rozpoczęcie działalności PEPCO na rynku hiszpańskim, co jest drugim rynkiem tej marki w Europie Zachodniej.
  3. 326 ukończonych modernizacji sklepów, których celem jest zwiększenie sprzedaży i ulepszenie oferty dla klientów, co obejmuje:
    • 276 modernizacji sklepów PEPCO
    • 50 modernizacji sklepów Poundland, w tym wprowadzenie mrożonek
  4. Kontynuujemy działania zwiększające efektywność operacyjną, badając możliwości uzyskania wyższych marż wskutek zakotwiczenia cen produktów szybko zbywalnych (ang. price-anchored segment). Działania te obejmują
    • Trwający proces renegocjacji umów najmu dla 44 sklepów Poundland
    • Zamknięcie jednego z czterech centrów dystrybucyjnego Poundland.
  5. Wdrożenie systemu Oracle jako nowego rozwiązania ERP dla całej Grupy, którego skala i tempo wdrożenia są stale monitorowane, szczególnie w kontekście wydarzeń związanych z pandemią.
  6. Refinansowanie zadłużenia terminowego w wysokości 550 mln euro oraz kredytu rewolwingowego w wysokości 190 mln euro, przeprowadzone przy realizacji IPO, uporządkowało kluczowe relacje z bankami, istotnie zmniejszając jednocześnie przyszłe koszty obsługi długu.
  7. W dniu 26 maja 2021 r. akcje Grupy zostały wprowadzone do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Grupa udoskonaliła też strukturę zarządzania powołując Niezależnego Przewodniczącego Rady Dyrektorów oraz czterech dodatkowych niezależnych dyrektorów niewykonawczych.

Perspektywy

Wszystkie sklepy prowadzą obecnie sprzedać, choć nadal istnieją pewne ograniczenia, które ograniczają liczbę klientów.

Patrząc w przyszłość, pomimo krótkoterminowych wyzwań, które prawdopodobnie przyniesie ponowna inflacja, podstawowe założenia dotyczące sprzedaży pozostają zgodne z całorocznymi wytycznymi przedstawionymi w momencie debiutu giełdowego. W związku z tym mamy przekonanie, bazując na naszej wiodącej na rynku propozycji dla klientów, w atrakcyjnym sektorze dyskontów wielobranżowych, co do dalszego długoterminowego wzrostu zgodnie z naszymi obowiązującymi założeniami finansowymi.

Andy Bond, Dyrektor Generalny (CEO) Pepco Group skomentował wyniki, mówiąc:

W najbliższym okresie spodziewamy się, że otoczenie, w którym działamy, pozostanie zmienne i wymagające, ale sądzimy, że zachowania konsumentów powrócą do normalności, wraz z tym jak ograniczenia związane z COVID-19, które mają wpływ na klientów, będą z czasem znoszone. Jednakże nasze wyniki dowodzą, że mamy, świetną ofertę dla klientów, jasną i długoterminową strategię rozwoju, dzięki której uruchamiamy sklepy na istniejących i na nowych, ekscytujących rynkach, a także szereg kluczowych inicjatyw ukierunkowanych na zwiększenie sprzedaży i marży.  Dzięki temu możemy mieć pewność co do perspektyw dalszego rentownego wzrostu w drugiej połowie roku obrotowego oraz w dalszej przyszłości.”

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus