Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupa Amica w pierwszym kwartale 2021 r. zwiększyła zysk netto o 111% r/r

Udostępnij

Największy polski producent AGD zanotował w I kw. 2021 roku prawie 800 mln zł przychodów i zwiększył zyski, pomimo uruchomionych już m.in. wydatków marketingowych. Jednak sprzyjające tendencje popytowe, efektywność operacyjna oraz dobre spozycjonowanie strategiczne Grupy AMC (AMICA) coraz mocniej znajdują się pod presją kosztową surowców i transportu.

Wybrane skonsolidowane dane finansowe:

 

Q1 2020

Q1 2021

 

 

mln PLN

mln PLN

Zmiana rdr

Przychody

670,0

797,1

+19,0%

EBITDA

39,8

61,3

+54,0%

Marża EBITDA

5,9%

7,7%

+1,8 pp

EBIT

26,5

45,4

+71,3%

Marża EBIT

4,0%

5,7%

+1,7 pp

Zysk brutto

22,6

45,2

+100,0%

Marża brutto

3,4%

5,7%

+2,3 pp

Zysk netto

16,2

34,2

+111,1%

Środki pieniężne (31.03.)

80,6

232,5

+152m PLN

Kapitał własny (31.03.)

949,9

1.126,9

+177m PLN

Po przekroczeniu progu 3 mld zł rocznej sprzedaży (+4% rdr) i zanotowaniu wzrostu zysku operacyjnego o jedną piątą, Grupa Amica mocnym akcentem otwiera rok 2021. W pierwszym kwartale zwiększyła przychody o 19% rdr, do 797 mln zł, rosnąc we wszystkich obszarach geograficznych. Wypracowała jednocześnie 5,7% marży EBIT (+1,7 pkt proc. rdr), co przełożyło się na 45,4 mln zł zysku operacyjnego (+71% rdr). Zysk brutto podwoił się do 45,2 mln zł, a zysk netto wzrósł o 111%, do 34,2 mln zł.

W pierwszym kwartale 2021 roku kontynuowaliśmy dynamiczne wzrosty skali działania i generowanych wyników, korzystając z faktu, że wyszliśmy wzmocnieni z trudnego i nieprzewidywalnego roku 2020. Dobrą sytuację z jednej strony zawdzięczamy efektywnym i nowoczesnym procesom, konsekwentnie realizowanej strategii, silnym finansom i atrakcyjnej ofercie produktowej, a z drugiej strony wynika ona ze sprzyjającej sytuacji rynkowej oraz możliwości bazowania na korzystniejszych niż obecne, wynegocjowanych jeszcze w zeszłym roku cenach  komponentów – wskazuje Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich.

Wraz ze stabilizacją otoczenia biznesowego Grupa Amica odbudowała zapasy (+99,7 mln zł), co w naturalny sposób wpłynęło na przepływy pieniężne. Niemniej, na koniec marca br. pozycja gotówkowa (232,5 mln zł) była prawie trzy razy większa niż przed rokiem.

Podczas okresu zawirowań i niepewności, jakim była duża część roku 2020, zamroziliśmy wiele inicjatyw i akumulowaliśmy gotówkę. Obecnie powróciliśmy do inwestycji rozwojowych, także do tych w obszarze cyfryzacji, automatyzacji czy wzrostu mocy wytwórczych.– podkreśla Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich.

- Na kolejne kwartały wyzwaniami pozostają ceny surowców czy frachtu morskiego i można się spodziewać, że ich wpływ na wyniki będzie wyraźniejszy niż w pierwszym kwartale. Podejmujemy jednak inicjatywy optymalizacyjne w tych obszarach i kontynuujemy prace nad wzrostem efektywności biznesowej – dodaje CFO Grupy Amica.

Wspomniana wcześniej solidna baza finansowa roku 2020 i pomyślny rozwój sytuacji na początku roku 2021 pozwoliły Zarządowi na zarekomendowanie 6 zł dywidendy na akcję (dwa razy więcej niż rok wcześniej). Finalną decyzję w tej sprawie podejmie Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które zostało zwołane na 15 czerwca br. Projekt uchwały zakłada dzień dywidendy 22 czerwca, a jej wypłatę 29 czerwca br.

Warto zauważyć, że w pełnym wyzwań roku 2020 Grupa Amica realizowała inicjatywy CSR związane z pandemią, a wartość zrealizowanych działań osiągnęła poziom 2,8 mln zł.  Przekazano urządzenia AGD oraz darowizny pieniężne placówkom medycznym, stacjom pogotowia ratunkowego, uniwersytetom medycznym, laboratoriom, domom pomocy społecznej, jednostkom OSP i oddziałom PCK. Amica wsparła potrzebujących również w zakresie aparatów wspomagających oddychanie, maseczek FFP2, strojów ochronnych, gogli i rękawiczek jednorazowych. Z kolei Fundacja Amicis przekazała tablety dla uczniów szkół, aby umożliwić im zdalną naukę. Projekty CSR są realizowane również w bieżącym roku.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus