PNW (PLANTWEAR), notowany na NewConnect lider internetowej sprzedaży drewnianych akcesoriów lifestylowych, osiągnął w 2020 r. ponad 11,1 mln zł przychodów, zamykając ubiegły rok z rekordowym wynikiem, wyższym o 27 proc. wobec 2019 r. Roczna EBITDA wyniosła 595 tys. zł, przy zysku netto w wysokości 173 tys. zł. Spółka mimo wielu utrudnień w prowadzonej działalności w wyniku pandemii powiększała swoją pozycję lidera na rynku drewnianych akcesoriów, stale poszerzając bazę odbiorców oraz uruchamiając nowe marki e-commerce.
- Rok 2020 był dla Plantwear przede wszystkim rokiem intensywnej pracy nad poszerzaniem bazy produktowej w obrębie naszych marek, w tym nowych kategorii produktowych. Zdecydowanie zwiększyliśmy asortyment dla mężczyzn celem wyrównania proporcji kobiet do mężczyzn wśród naszych klientów. Ponadto, uruchomiliśmy Giftbay - nowy serwis oferujący personalizowane prezenty, gdzie od pierwszych dni dynamicznie powiększaliśmy bazę dostępnych produktów celem dotarcia do coraz większej grupy odbiorców. – komentuje Wiktor Pyrzyk, prezes Plantwear.
Z powodu zwiększonych kosztów pozyskania klienta w czasie pandemii oraz niepewnej sytuacji społeczno-ekonomicznej na całym świecie, spadła rentowność spółki, co bezpośrednio przełożyło się na niższy zysk netto, o 493 tys. zł w porównaniu z 2019 r. Plantwear wyciągnął wnioski z tej sytuacji i dzięki wzmożonej pracy całego zespołu, licznym inwestycjom oraz skutecznym wdrożeniom działań optymalizacyjnych w 2020 r. spółka przygotowała odpowiednią bazę pod wzrost wyników oraz marży netto w bieżącym roku.
- Wzrost kosztów w ubiegłym roku był w głównej mierze związany z pracami IT Giftbay, a także przygotowaniami do wdrożenia marki JustPlants, którą z sukcesem uruchomiliśmy w marcu tego roku. Dodatkowo, w 2020 r. zdarzały się okresy wzrostu kosztów pozyskania klienta – to w połączeniu z głębszymi rabatami, skutkowało zmniejszeniem zysku netto w stosunku do roku ubiegłego. – mówi Wiktor Pyrzyk. Podkreśla również, że spółka w 2020 r. przeprowadziła się do nowej nieruchomości w Radzyniu Podlaskim, gdzie posiada o wiele większe zasoby lokalowe i lepsze warunki rozwoju bazy produktowej oraz nowych projektów w dziedzinie e-commerce.
Wśród produktów spółki najpopularniejszą grupą w 2020 r. była drewniana biżuteria oraz zegarki, których sprzedaż wygenerowała odpowiednio 4,8 i 3,6 mln zł. Na trzecim miejscu za produktami marki Plantwear, uplasowała się uruchomiona w kwietniu ub. roku platforma Giftbay, oferująca spersonalizowane prezenty oraz gadżety. Łącznie, za jej pośrednictwem sprzedano już 13,4 tys. sztuk produktów, odnotowując w całym 2020 r. 637 tys. zł przychodów.
Spółka aktualnie rozwija kolejne projekty w celu dywersyfikacji portfolio marek i asortymentu. W ślad za opublikowaną w I kwartale 2021 roku strategią, spółka planuje także stworzenie grupy kapitałowej oraz akceleratora do rozwoju nowych projektów e-commerce w oparciu o fizyczne produkty.