Grupa PKP (PKPCARGO) odnotowała w marcu istotny wzrost pod względem przewiezionej masy oraz zrealizowanej pracy przewozowej zarówno w porównaniu do poprzedniego miesiąca, jak i w ujęciu rok do roku. Z optymizmem można patrzeć także na dane, które wskazują korzystną sytuację rynkową przemysłu.
W marcu 2021 roku Grupa PKP CARGO przetransportowała 8,1 mln ton towarów (+13,6 proc. r/r). W tym czasie Grupa odnotowała wzrost zrealizowanej pracy przewozowej o +6,8 proc. r/r do poziomu 2,0 mld tkm. W porównaniu r/r wzrosły przewozy Grupy realizowane w segmentach: węgiel kamienny (+22,3 proc.), intermodal (+18,5 proc.), kamień, żwir i wapno (+7,6 proc.), koks i węgiel brunatny (+24,2 proc.) oraz w segmencie metali i wyrobów (+13,0 proc.).
Również w relacji miesiąc do miesiąca Grupa PKP CARGO odnotowała istotny wzrost przewozów. Względem masy towarowej przewozy Grupy wzrosły m/m o 21,6 proc. Ten sam wzrost odnotowała Grupa według pracy przewozowej. W sumie w ujęciu m/m wzrosły przewozy: węgla kamiennego (+17,6 proc.), kamienia, żwiru i wapna (+65,4 proc.), rudy i pirytów (+64,6 proc.), cementu (+73,7 proc.) oraz innych artykułów chemicznych (+17,6 proc.).
– Widzimy wysoki wzrost wolumenu ładunków masowych, co ma duże znaczenie dla takich firm, jak PKP CARGO, które w większości opierają swoją działalność na węglu, kruszywach, czy rudach metali mimo rosnących systematycznie przewozów intermodalnych. Na obecną koniunkturę wpływ ma przede wszystkim dynamika wzrostu produkcji przemysłowej – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.
Wolumen produkcji przemysłowej w Polsce w marcu zwiększył się o 18,9 proc. r/r (wobec wzrostu o 2,5 proc. r/r w lutym 2021 r.). Tak wysoka dynamika wzrostu produkcji wynikała przede wszystkim z efektu niskiej bazy statystycznej za marzec 2020 roku (okres wprowadzenia pierwszych restrykcji anty-pandemicznych, silnie dotykających również sektor przemysłowy), co w połączeniu z dobrą bieżącą koniunkturą wpłynęło na jej skokowy wzrost. W wartościach skorygowanych o wpływ czynników sezonowych dynamika produkcji przemysłowej w ujęciu miesięcznym wyniosła w marcu 2021 roku +2,3 proc. m/m, co uwzględniając dynamiczny wzrost sektora w poprzednich miesiącach jest bardzo pozytywnym wynikiem. Dane wskazują więc na wciąż bardzo korzystną sytuację rynkową przemysłu i brak jakichkolwiek sygnałów wychładzania koniunktury. Jednocześnie produkcja budowlano-montażowa w marcu obniżyła się o 10,8 proc. r/r (wobec spadku o 16,9 proc. r/r w lutym), oraz była wyższa o 34,2 proc. w stosunku do lutego 2021 roku. W warunkach dalszego osłabienia krajowych wyników w handlu i usługach (z uwagi na restrykcje związane z pandemią COVID-19) oraz okresowego spowolnienia aktywności w budownictwie utrzymująca się wysoka odporność przemysłu jest jednak bardzo pozytywnym zwiastunem.
– Liczymy, że w kolejnych miesiącach wskaźniki polskiej gospodarki wciąż będą się pięły w górę, a znoszenie obostrzeń covidowych w Polsce i na świecie jeszcze bardziej przysłuży się rozwijaniu aktywności gospodarczej. Jeśli tak się stanie, to i popyt na usługi transportowe będzie coraz większy – mówi prezes Czesław Warsewicz.
W marcu 2021 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem masy towarowej zwiększył się r/r, a dynamika wzrostu przewozów ukształtowała się na poziomie +9,6 proc. r/r. Wolumen przewozu w wartościach bezwzględnych wyniósł w marcu br. 20,7 mln ton, tj. był o 1,8 mln ton większy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, równocześnie wzrósł względem poprzedniego miesiąca (+18,4 proc. m/m, tj. o 3,2 mln ton). Wykonana przez rynek kolejowy w marcu br. praca przewozowa zwiększyła się r/r do poziomu 5,0 mld tkm (+14,8 proc. r/r). Równocześnie odnotowano zwiększenie pracy przewozowej w ujęciu miesiąc do miesiąca (+27,9 proc. m/m, tj. o +1,1 mld tkm).
W ciągu trzech miesięcy 2021 roku przetransportowano w sumie 55,2 mln ton towarów (+3,7 proc. r/r). Wykonana przez kolej praca przewozowa wyniosła 12,9 mld tkm (+5,9 proc. r/r).