Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe VRG w 2020 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody VRG w roku 2020 wyniosły 853,71 mln zł wobec 1 068,27 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do -11,92 mln zł z 87,49 mln zł w 2019 r. W 2020 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie -48,17 mln zł w porównaniu do 63,99 mln zł osiągniętych rok wcześniej.

Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu VRG do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo,

Mamy za sobą bezprecedensowy rok w historii Grupy Kapitałowej VRG i całej polskiej gospodarki, naznaczony efektami globalnej pandemii COVID-19. Rozwój sytuacji epidemicznej, a w szczególności decyzje administracyjne dotyczące możliwości prowadzenia sprzedaży w salonach stacjonarnych Grupy, znajdujących się w galeriach handlowych, wpłynął na wyniki Grupy w całym roku 2020.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2020 roku wyniosły 853,7 mln zł i były o około 20% niższe, niż w historycznie rekordowym dla Grupy roku 2019. Na spadek przychodów bezpośredni wpływ miały ograniczenia w handlu stacjonarnym. Wynikały one z decyzji administracyjnych, podejmowanych w związku z przebiegiem sytuacji epidemicznej w kraju. Pomimo, że przez niemal jedną czwartą roku Grupa mogła prowadzić sprzedaż wyłącznie w kanale online, udało się zrealizować scenariusz bazowy zakładający spadek przychodów na poziomie do 25% rok do roku. Skonsolidowana strata netto wyniosła 48,2 mln zł, wobec 64,0 mln zł zysku w roku 2019.

Najważniejszym wyzwaniem dla Grupy Kapitałowej VRG w minionym roku było zapewnienie stabilizacji naszej działalności w trudnym otoczeniu biznesowym. Zarząd skupiał się na ochronie płynności finansowej, poprawie zarządzania kapitałem obrotowym, ograniczeniu kosztów, optymalizacji zapasów i wielkości zamówień oraz zapewnieniu Grupie ciągłości operacyjnej.

Wiosną 2020 roku mieliśmy do czynienia z pierwszym w historii lockdownem naszych sklepów stacjonarnych. Był to czas kiedy Grupa prowadziła sprzedaż wyłącznie online. Po otwarciu sklepów w drugim kwartale obserwowaliśmy stopniową odbudowę popytu w kanale offline, który jednak nie powrócił do poziomu z roku 2019. Niezależnie od ponownego otwarcia sklepów stacjonarnych, notowaliśmy zadowalający ruch w naszych sklepach internetowych.

Trzeci kwartał 2020 roku był jedynym, w którym, dzięki daleko idącemu odmrożeniu gospodarki, Grupa mogła realizować sprzedaż jednocześnie w Internecie i salonach. Udało nam się w tym okresie m.in. z sukcesem wprowadzić do sprzedaży nowe kolekcje na sezon jesień-zima. Od początku października, wraz ze wzrostem liczby zachorowań na COVID-19 i ogłoszeniem w całej Polsce strefy czerwonej (o najwyższym stopniu obostrzeń epidemicznych), popyt i ruch klientów w salonach uległ ograniczeniu, aż do ogłoszenia administracyjnego zamknięcia sklepów w dużych obiektach handlowych w dniach od 7 do 27 listopada. Z kolejnym takim lockdownem mieliśmy do czynienia w ważnym dla handlu okresie, od 27 grudnia, co uniemożliwiło Grupie pozyskanie ruchu w kanale offline w okresie największych poświątecznych wyprzedaży.

Grupa zakończyła rok posiadając 570 salonów w 106 miastach w całej Polsce, co przełożyło się na 53 tys. m2 powierzchni. W całym roku z większą stanowczością podeszliśmy do optymalizacji sieci handlowej, odchodząc od strategii systematycznego zwiększania powierzchni sprzedażowej, na której działa Grupa. Nie wahaliśmy się zamykać salonów o niskiej rentowności. Grupa korzystała z wakacji czynszowych gwarantowanych w ramach pierwszej rządowej tarczy antykryzysowej i podejmowała negocjacje czynszów za wszystkie kolejne okresy administracyjnego lockdownu sieci. Potencjalne nowe lokalizacje salonów stacjonarnych dobierane są obecnie ostrożnie, na podstawie pogłębionych analiz rentowności. W segmencie jubilerskim stawiamy na zrównoważony rozwój sieci salonów, w oparciu zarówno o lokalizacje własne, jak i franczyzowe. W markach odzieżowych skupiamy się na rozwoju punktów franczyzowych, które niosą niższe ryzyko kosztowe dla Grupy.

Ograniczenia pandemiczne w handlu stacjonarnym owocowały dynamicznym wzrostem sprzedaży w kanale online. W 2020 roku sprzedaż sklepów internetowych Grupy Kapitałowej VRG wyniosła 207 mln zł, co stanowi wzrost o 43% rok do roku. W przychodach Grupy za 2020 rok kanał internetowy stanowił już 24,3% (w porównaniu z 13,6% rok wcześniej). Podobnie, jak w latach ubiegłych, liderem sprzedaży internetowej wśród wszystkich marek Grupy była Wólczanka, której sprzedaż online wzrosła o 22%. Udział kanału internetowego w przychodach marki wyniósł 56,4%.

W ciągu roku wprowadziliśmy wiele innowacji operacyjnych i sukcesywnie doskonaliliśmy procesy logistyczne, aby coraz sprawniej obsługiwać zamówienia klientów e-commerce. Inwestowaliśmy w infrastrukturę sklepów internetowych, m.in. nowe silniki i aplikacje sprzedażowe, aby przygotować Grupę na dalszy wzrost ruchu w tym kanale. Zmiany te będą pozytywnie wpływać na proces sprzedaży w przyszłości. Utrzymanie dobrej dynamiki sprzedaży w e-commerce to jeden z celów strategicznych zarządu na 2021 rok.

Ograniczenie możliwości sprzedaży w kanale offline wywierało w całym roku presję na marże. Skonsolidowana marża brutto wypracowana przez Grupę była o 3,2 p.p. niższa w stosunku do roku poprzedniego i wyniosła 417,3 mln zł (48,9% vs 52,1% w roku 2019). Segment jubilerski był bardziej odporny na to zjawisko (51,3% w porównaniu z 47,2% w segmencie odzieżowym).

Ograniczenia w życiu biznesowym i społecznym, w tym w szczególności przejście wielu firm na tryb pracy zdalnej i brak możliwości organizacji uroczystości rodzinnych, przełożyły się na wyniki części odzieżowej Grupy. Segment ten osiągnął przychody w wysokości 501,4 mln zł (o 28% mniej rok do roku).

Pandemia przyspieszyła zapoczątkowaną w latach ubiegłych ewolucję odzieżowych marek Grupy w kierunku mody casual. Otworzyliśmy się na nowe elementy asortymentu, zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet, podążając coraz silniej w kierunki kompletnego „total look”. Choć udział odzieży formalnej w przychodach zmniejszył się rok do roku, pozostaje ona DNA naszej Grupy. Vistula była i nadal jest najbardziej modową marką Grupy. W sezonie jesień – zima 2020, w ramach linii Vistula Red wprowadzono do oferty elementy kolekcji damskiej. Kierunek ten będzie kontynuowany w 2021 roku w ramach rozwoju kolekcji damskiej marki Vistula. Bytom utrzymuje swoją bardziej klasyczną linię, przy jednoczesnym znaczącym wzroście udziału asortymentu casual (włącznie z dresami). Analogicznie zmieniała się w 2020 roku oferta marki luksusowej odzieży damskiej, Deni Cler. Marka Wólczanka rozwinęła asortyment m.in. o dzianiny, sukienki i spodnie chinos.

W tych trudnych warunkach dobrze radziła sobie reprezentująca segment jubilerski marka W.KRUK. Przychody marki wyniosły 352,3 mln zł, o 6% mniej w stosunku do roku 2019. Pomimo ograniczeń w budżecie marketingowym, marka zaznaczyła na rynku swoją 180-rocznicę istnienia, wprowadzając jubileuszową kolekcję biżuterii „Blask”. W czwartym kwartale oferta W.KRUK wzbogaciła się o nową markę zegarków ekskluzywnych. W.KRUK otworzył w tym roku drugi już butik w Hotelu Raffles Europejski Warsaw, prezentując ofertę Patek Philippe.

Grupa Kapitałowa VRG wychodzi z pandemii w bezpiecznej sytuacji finansowej, bardziej elastyczna w reagowaniu na gwałtowne zmiany otoczenia rynkowego i gotowa do wykorzystania posiadanego potencjału do dalszego rozwoju. COVID-19 przyspieszył wiele zmian w Grupie, przyczyniając się do jej większej stabilności w długim terminie. Wierzymy w dynamiczne odbicie polskiej gospodarki wraz z ograniczeniem efektu COVID-19. Liczymy, że powrót do normalnej działalności będzie możliwy w drugiej połowie 2021 roku. Będziemy przygotowani, żeby być beneficjentami tego wzrostu. Ambicją zarządu jest znaczące poprawienie w perspektywie 2021 wyniku finansowego względem roku 2020, a następnie powrót Grupy Kapitałowej na stałą ścieżkę długoterminowego wzrostu, wzorem lat poprzedzających kryzys spowodowany pandemią COVID-19. Narzędziem realizacji tego celu będzie nowa strategia Grupy Kapitałowej VRG, nad którą zarząd prowadzi zaawansowane prace.

Andrzej Jaworski Prezes Zarządu

Kraków, dn. 16 kwietnia 2021

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus