Grupa PKP (PKPCARGO) odnotowała w lutym wzrost przewozów w porównaniu do stycznia 2021 roku zarówno pod względem przewiezionej masy, jak i osiągniętej pracy przewozowej.
W ujęciu masy towarowej przewozy Grupy PKP CARGO wzrosły m/m aż o 5,4 proc., natomiast praca przewozowa Grupy w lutym wzrosła w porównaniu do stycznia 2021 roku o +0,6 proc. Grupa PKP CARGO w lutym 2021 roku przetransportowała łącznie 6,7 mln ton towarów (-3,5 proc. r/r), a wykonana praca przewozowa wyniosła 1,6 mld tkm (-7,0 proc. r/r). W lutym Grupa odnotowała zwiększone aż o 15, 8 proc. r/r przewozy intermodalne. Natomiast w ujęciu miesiąc do miesiąca głównie wzrosły zrealizowane przez Grupę przewozy węgla kamiennego (+10,0 proc.) oraz przewozy kamienia, żwiru i wapna (+13,5 proc.).
– Lutowy wzrost przewozów to dobra informacja, gdyż daje podstawy do oczekiwań, że jest to początek dobrego trendu na kolei – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. – W tym roku wyniki przewozowe liczone miesiąc do miesiąca będą ważniejsze od porównań rocznych, gdyż w 2020 roku mieliśmy do czynienia z potężnym kryzysem gospodarczym spowodowanym przez pandemię COVID-19 – zauważa prezes Warszewicz. Szef PKP CARGO dodaje, że oczekiwany był też duży wzrost przewozów intermodalnych i ta tendencja powinna się utrzymać. – Może nawet dojść do jeszcze większego zainteresowania wykorzystaniem kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku w transporcie między Unią Europejską a Azją. Przykład zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec pokazał, że szlak lądowy jest bardziej niezawodny – stwierdza Czesław Warsewicz.
W lutym wolumen produkcji przemysłowej w Polsce zwiększył się o 2,7 proc. r/r, oraz o 4,3 proc. w porównaniu ze styczniem br., co wskazuje na stabilizację wzrostu aktywności w przemyśle. Po dynamicznych wzrostach produkcji na przełomie roku, w lutym pozytywny trend lekko wyhamował, lecz dane wskazują na wciąż korzystną sytuację w przemyśle. Wzrosty produkcji sprzedanej przemysłu r/r w lutym objęły 17 spośród 34 branż (m.in. wydobycie węgla kamiennego i węgla brunatnego, produkcję chemikaliów i wyrobów chemicznych czy wyrobów z metali). Spadek zanotowano jednak m.in. w produkcji koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, metali, pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz maszyn i urządzeń. Produkcja budowlano-montażowa w lutym obniżyła się o 16,9 proc. r/r oraz była wyższa o 5,5 proc. w stosunku do stycznia 2021 roku.
Dane z przełomu 2020 i 2021 roku wskazywały na ożywienie aktywności i lepszą koniunkturę w sektorze budownictwa, ale lutowy wynik okazał się dużo słabszy od oczekiwań. W warunkach dalszego osłabienia krajowych wyników w handlu i usługach (z uwagi na restrykcje związane z pandemią COVID-19) oraz okresowego spowolnienia aktywności w budownictwie utrzymująca się odporność przemysłu jest jednak bardzo pozytywnym zwiastunem.
W lutym 2021 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce zmniejszył się nieznacznie r/r (po trzech miesiącach utrzymujących się wzrostów), a dynamika spadku przewozów ukształtowała się na poziomie -0,8 proc. r/r. Wolumen przewozu w wartościach bezwzględnych wyniósł w lutym 2021 roku 17,4 mln ton, tj. był o 0,1 mln ton mniejszy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, równocześnie jednak wzrósł względem poprzedniego miesiąca (+2,0 proc. m/m, tj. o 0,3 mln ton). W lutym 2021 roku wykonana przez rynek kolejowy praca przewozowa zmniejszyła się r/r do poziomu 3,9 mld tkm (-4,4 proc. r/r). Równocześnie odnotowano zmniejszenie pracy przewozowej w ujęciu miesiąc do miesiąca (-3,9 proc. m/m, tj. o -0,2 mld tkm).
W okresie styczeń-luty 2021 roku cały sektor kolejowy przetransportował łącznie 34,5 mln ton towarów (+0,4 proc. r/r), a wykonana przez kolej praca przewozowa wyniosła 7,9 mld tkm (+0,7 proc. r/r).