- Grupa NEU (NEUCA) w 2020 roku umocniła pozycję lidera, osiągając w IV kwartale 32,1% udziałów w rynku hurtu aptecznego, czyli o 2,2 pkt proc. więcej niż przed rokiem*. W segmencie aptek niezależnych udziały w okresie październik-grudzień 2020 roku wyniosły 36,8% vs 33,2% rok wcześniej**.
- NEUCA w 2020 roku zwiększyła przychody ze sprzedaży o 11,9% do blisko
9,3 mld PLN (dynamika rozwoju rynku hurtu aptecznego w całym roku wyniosła 0,7%)*. W czwartym kwartale dynamika wzrostu sprzedaży była równie wysoka
i wyniosła 12,0%, co pozwoliło osiągnąć przychody na poziomie 2,4 mld PLN. - Rosnące zaufanie do spółki wpływa na sukces programów partnerskich.
W najbardziej zaawansowanych programach Partner+, Partner oraz IPRA na koniec grudnia ubiegłego roku uczestniczyły 2842 apteki, czyli o 24,9% więcej niż przed rokiem (niemal 33% aptek niezależnych działających w Polsce). - Grupa w 2020 roku odnotowała najwyższy w historii działalności zysk netto bez zdarzeń jednorazowych 154,3 mln PLN (+28,7% wobec 2019 roku i ponad 60% wobec 2018 roku). W samym IV kwartale Grupa wypracowała 27,9 mln PLN zysku netto bez zdarzeń jednorazowych, czyli o 6,9% więcej niż w analogicznym okresie w 2019 roku.
- Zarząd Grupy rekomenduje wypłatę dywidendy z zysku za 2020 rok w wysokości 10 PLN na akcje, czyli o 15,6% więcej niż przed rokiem. Łącznie na wypłatę dywidendy w bieżącym roku NEUCA może przeznaczyć ponad 44 mln PLN.
NEUCA, w 2020 roku, w czasie wyzwań, przed jakimi stanął rynek zdrowia w związku z pandemią COVID-19 zapewniała wsparcie, ciągłość dostaw oraz bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników. Realizując strategię rozwoju skupioną na satysfakcji klienta, Grupa podjęła liczne działania (m.in. interwencyjne zakupy maseczek) i przygotowała narzędzia wspierające finansowo i pozafinansowo klientów oraz pacjentów (wyposażenie aptek i szpitali w środki ochrony osobistej, a także zaoferowanie programu osłon antykryzysowych). W 2020 roku Grupa dostarczyła leki do blisko 13 tys. aptek i punktów aptecznych, 2,5 tys. szpitali i ZOZ-ów oraz 1,4 tys. innych podmiotów rynku około-zdrowotnego. Potwierdzeniem najwyższej sprawności logistycznej jest powierzenie Grupie NEUCA przez Rządową Agencję Rezerw Strategicznych (dawniej Agencję Rezerw Materiałowych) dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19. Do końca 2020 r. NEUCA była jedyną firmą, która prowadziła ten proces a obecnie pozostaje liderem jego realizacji.
Dostarczane klientom wsparcie zostało zauważone i docenione. Grupa zachowuje niezmiennie pozycję lidera w rankingu satysfakcji klienta opracowywanym przez Monitor Apteczny. W IV kwartale NEUCA uzyskała historycznie najwyższy odczyt wskaźnika polecalności Net Promoter Score, w wysokości 62 pkt., jednocześnie to wynik lepszy o 28 pkt niż w IV kwartale 2019 roku.
Podstawowe wyniki finansowe NEUCA przedstawia poniższa tabela:
(mln PLN) |
1-4Q 2020 |
1-4Q 2019 |
zmiana % r/r |
4Q 2020 |
4Q 2019 |
zmiana |
Przychody ze sprzedaży |
9 254,0 |
8 272,4 |
11,9% |
2 400,3 |
2 143,4 |
+12,0% |
Zysk brutto ze sprzedaży |
981,2 |
834,5 |
+17,6% |
254,0 |
217,7 |
+16,7% |
Rentowność brutto |
10,60% |
10,09% |
+0,51 pp. |
10,58% |
10,16% |
+0,42 pp. |
EBITDA |
277,3 |
212,3 |
+30,6% |
60,6 |
47,7 |
+27,2% |
EBIT |
212,7 |
156,7 |
+35,7% |
43,2 |
33,2 |
+30,1% |
Wynik netto |
143,7 |
117,5 |
+22,4% |
18,8 |
24,5 |
-23,4% |
Podstawowe wyniki finansowe NEUCA (bez zdarzeń jednorazowych):
(mln PLN) |
1-4Q 2020 skoryg |
1-4Q 2019 skoryg |
zmiana % r/r |
4Q 2020 skoryg |
4Q 2019 skoryg |
zmiana % r/r |
Przychody ze sprzedaży |
9 254,0 |
8 272,4 |
11,9% |
2 400,3 |
2 143,4 |
+12,0% |
Zysk brutto ze sprzedaży |
981,2 |
834,5 |
+17,6% |
254,0 |
217,7 |
+16,7% |
Rentowność brutto |
10,60% |
10,09% |
+0,51 pp. |
10,58% |
10,16% |
+0,42 pp. |
EBITDA |
279,1 |
213,4 |
+30,8% |
60,6 |
47,7 |
+27,2% |
EBIT |
214,5 |
157,8 |
+35,9% |
43,2 |
33,2 |
+30,1% |
Wynik netto |
154,3 |
119,9 |
+28,7% |
27,9 |
26,1 |
+6,9% |
- Ubiegły rok był pod wieloma względami wyzwaniem. W wyjątkowo trudnych warunkach pandemii zapewniliśmy ciągłość dostaw, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo klientów i pracowników. Wyzwaniom sprostaliśmy we wszystkich obszarach i na najwyższym poziomie. Satysfakcji z realizacji potrzeb społecznych towarzyszą bardzo dobre wynik finansowe. Nasz rozwój to efekt strategii, decyzji i działań podjętych znacznie przed powstałą sytuacją epidemiczną. Obecne „przyspieszenie” wynika także z rosnącego zaangażowania i mobilizacji zespołu.
Fundamenty naszego sukcesu są więc nie tylko stabilne, ale sukcesywnie się wzmacniają, dając pewność rozwoju naszej firmy w długoterminowym horyzoncie - mówi Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEUCA S.A.
Konsekwentna realizacja strategii rozwoju przyczyniła się do wypracowania w 2020 roku przychodów ze sprzedaży oraz zysków na najwyższych w historii Grupy poziomach. Skumulowane przychody po 12 miesiącach minionego roku ukształtowały się na poziomie niemal 9,3 mld PLN (+11,9% r/r). EBITDA w 2020 roku z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych wyniosła 279,1 mln PLN (+30,8% r/r), a zysk netto bez zdarzeń jednorazowych: 154,3 mln PLN, co oznacza poziom wyższy o 28,7% w porównaniu z rezultatami 2019 roku.
NEUCA sukcesywnie zwiększa skalę działalności w biznesach skierowanych do pacjenta. Łącznie przychodnie, badania kliniczne oraz telemedycyna wypracowały w 2020 roku przychody na poziomie 186,1 mln PLN, o 16,9% wyższe niż w poprzednim roku.
- W obszarze biznesów pacjenckich w 2020 roku z sukcesem rozwijaliśmy międzynarodową ekspansję Pratii (spółki zależnej wchodzącej w skład Grupy NEUCA) na rynku badań klinicznych. Obecnie Pratia zarządza ponad 90 dedykowanymi i szpitalnymi ośrodkami badawczymi w sześciu krajach (Polska, Ukraina, Niemcy, Hiszpania, Czechy i Bułgaria). To czyni ją największą niezależną siecią ośrodków badawczych w Europie, która prowadzi ponad 500 badań klinicznych rocznie. Drugim wydarzeniem, zainicjowanym jeszcze w 2020 roku, było niedawne podpisanie umowy na warunkowe przejęcie większościowych udziałów w Towarzystwie Ubezpieczeń ZDROWIE S.A, operującym na rynku ubezpieczeń zdrowotnych. Połączenie sił i zasobów obu firm pozwoli NEUCA oferować usługi większej grupie pacjentów i dodatkowo wzmocnić ofertę B2B o gwarancję dostępności usług medycznych - dodaje Piotr Sucharski.
Grupa NEUCA w minionych miesiącach rozpoczęła także wdrożenie pierwszego etapu portalu zdrowotnego dla pacjentów HeyDoc, obejmującego opracowaną przez lekarzy bazę wiedzy, usługi telekonsultacji oraz usługi e-commerce. Za pośrednictwem portalu pacjenci uzyskają dostęp online do profesjonalnych treści medycznych, konta pacjenta, usług oraz produktów medycznych.