Przychody AML (ALUMETAL) w roku 2020 wyniosły 1 061,6 mln zł wobec 1 383,81 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w ubiegłym roku do 66,78 mln zł z 63,37 mln zł w 2019 r. W 2020 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie 55,05 mln zł w porównaniu do 50,45 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Alumetal do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo,
W imieniu Zarządu ALUMETAL S.A. mam przyjemność przedstawić Państwu Raport Roczny Grupy ALUMETAL za rok 2020. Za nami okres, który obfitował w niespotykane dotąd okoliczności – niepewność, ogromną zmienność otoczenia rynkowego oraz trudności w prognozowaniu nawet najbliższej przyszłości. Z przyjemnością dzielę się więc informacją, iż pomimo tak trudnych warunków funkcjonowania uzyskaliśmy bardzo dobre wyniki finansowe. Dzięki aktywnym i konsekwentnym działaniom we wszystkich obszarach organizacji Grupa ALUMETAL w 2020 roku, przy spadku ilości sprzedaży o 21% do 153 tys. ton i przychodów ze sprzedaży o 23% do 1 062 mln zł, wypracowała wynik EBITDA na poziomie 98 mln zł, czyli lepszy o 3% i skonsolidowany znormalizowany zysk netto o wartości 65 mln zł, co oznacza wzrost o 4%.
Pandemia uderzyła w europejską gospodarkę z nieznaną wcześniej i niespodziewaną siłą, pomimo, że taka sama sytuacja miała miejsce kilka miesięcy wcześniej w Azji. W drugim kwartale 2020 roku nagła i trudna do zdefiniowania sytuacja doprowadziła do gwałtownego zatrzymania życia społecznego i gospodarczego w Europie. Wiele sektorów gospodarki zderzyło się z sytuacją, na którą nie były przygotowane. Kluczowy z punktu widzenia Grupy ALUMETAL przemysł motoryzacyjny był jednym z najbardziej dotkniętych wśród wielu branż.
W kwietniu 2020 roku produkcja samochodów w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii praktycznie stanęła, a rozruch w maju i czerwcu 2020 roku był wolny i trudny. W drugim kwartale 2020 roku odnotowaliśmy bezprecedensowy, bo aż 56% spadek ilości sprzedanych nowych pojazdów w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii. W konsekwencji tej sytuacji rządy większości europejskich krajów ruszyły z pomocą starając się m.in. stymulować popyt na nowe samochody. Wyróżnić należy Francję, która zaoferowała pakiet dofinansowania dla nowych samochodów bez względu na rodzaj napędu, czy Niemcy, które zaoferowały dopłaty do samochodów elektrycznych. Pomimo programów stymulacyjnych poziom sprzedaży pojazdów samochodowych w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii w całym 2020 roku odnotował spadek aż o 24% w stosunku do 2019 roku. Był to drugi najgorszy wynik w okresie ostatnich 15 lat.
Rok 2020 w Grupie ALUMETAL przebiegał bardzo intensywnie. W okolicznościach załamania popytu podjęliśmy wiele działań mających na celu dostosowanie się do dynamicznie pogarszającego się otoczenia rynkowego. Wdrożyliśmy odpowiednie rozwiązania w zakresie higieny i bezpieczeństwa w pracy, szeroki plan oszczędnościowy, dostosowaliśmy poziom zatrudnienia, aktywnie zarządzaliśmy organizacją wszystkich procesów oraz elastycznie reagowaliśmy na potrzeby naszych kontrahentów. W tym trudnym okresie właściwe decyzje biznesowe oraz konsekwentne działanie pozwoliły nam utrzymać wyniki finansowe na dobrym poziomie. Wszystkie zakłady Grupy ALUMETAL w okresie II i III kwartału 2020 roku zmagały się z niskim wykorzystaniem posiadanych zdolności produkcyjnych, ale zachowały pełną ciągłość operacyjną jednocześnie przestrzegając zasad reżimu pandemicznego - co dla naszych kontrahentów było niezwykle istotne. Ważnym wydarzeniem w minionym roku było także skuteczne zakończenie projektu modernizacji naszego zakładu produkcyjnego w Kętach. Produkcję na nowej linii produkcyjnej rozpoczęliśmy pod koniec czwartego kwartału ub.r., a pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych osiągnęliśmy już w I kwartale 2021 roku. Konsekwencja, niezawodność i stabilność działania oraz silny standing finansowy spowodował, że Grupa ALUMETAL stała się dla wielu naszych klientów dostawcą „pierwszego wyboru”, czego pozytywne efekty już widzimy w 2021 roku.
Trudny 2020 rok mamy już za sobą, a perspektywy na rok 2021 wyglądają obiecująco. W związku z zakończeniem modernizacji zakładu w Kętach planujemy w bieżącym roku zwiększyć ilość sprzedaży w całej Grupie wyraźnie ponad 200 tys. ton. Nasz strategiczny cel – sprzedaż na poziomie 250 tys. ton w 2022 roku - nie ulega zmianie. Jesteśmy na to w pełni przygotowani operacyjnie i finansowo, a rosnące zapotrzebowanie na produkty Grupy ALUMETAL sprzyja realizacji tego zadania.
W 2021 Spółka wróci do realizacji polityki dywidendowej i zamierza rekomendować akcjonariuszom wypłatę minimum 70% skonsolidowanego znormalizowanego zysku netto za rok 2020 w formie dywidendy.
Kończąc pragnę podziękować wszystkim Pracownikom Grupy ALUMETAL za ciężką pracę w dodatkowym stresie związanym z zagrożeniem pandemią i ogromne zaangażowanie w tak trudnym otoczeniu rynkowym. Radzie Nadzorczej i Akcjonariuszom również dziękuję za zaufanie oraz wspieranie Spółki w tym wymagającym czasie.
Agnieszka Maria Drzyżdżyk Prezes Zarządu