Trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia pociągów intermodalnych na trasie Turcja – Ukraina – Polska. Celem tego przedsięwzięcia jest aktywizacja tzw. korytarza środkowego w przewozach Europa – Azja na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku.
Spółka PKP CARGO CONNECT, należąca do Grupy PKP (PKPCARGO), prowadzi rozmowy w celu uruchomienia przewozów intermodalnych na Ukrainę z wykorzystaniem przeładunków na terenie terminala w Medyce. Spółka odpowiadać będzie za transport do Polski przez przejście graniczne w Medyce i dalej na Zachód Europy oraz w kierunku odwrotnym. Współpraca z ukraińską spółką odpowiedzialną za negocjacje z ramienia Kolei Ukraińskich – CTS Liski (powołana do zarządzania i rozwijania przewozów kontenerowych i innych usług logistycznych oraz odpowiedzialna za zagraniczną ekspansję przewoźnika) to efekt ubiegłorocznej wizyty prezydenta Andrzeja Dudy na Ukrainie i rozmów z branżą kolejową, które zostały podjęte przez Grupę PKP CARGO.
PKP CARGO CONNECT, posiadając sieć terminali kontenerowych, jest w stanie zrealizować pełen łańcuch logistyczny, a w tym projekcie kluczowy jest terminal w Medyce (o powierzchni 13 ha) z dużą halą magazynową oraz torami szerokimi o rozstawie szyn 1520 mm (stosowane na Ukrainie czy w Rosji) oraz torami normalnymi o rozstawie szyn 1435 mm (stosowane w Polsce i Europie Zachodniej). Z tej racji Medyka będzie stanowić kluczowy etap w transporcie intermodalnym w środkowym korytarzu Nowego Jedwabnego Szlaku.
– Na terenie terminala w Medyce specjalizujemy się w przeładunku wyrobów stalowych, ładunków sztukowych, wyrobów ceramicznych. Posiadamy możliwość świadczenia usług przeładunkowych w relacji bezpośredniej wagon/wagon lub wagon/samochód, ale także w relacji pośredniej z czasowym składowaniem na placach lub w magazynie o powierzchni 4500 mkw. – mówi Witold Strobel, członek zarządu ds. operacyjnych PKP CARGO CONNECT. – Spółka jest w stanie zapewnić przeładunek kontenerów, które w najbliższym czasie mają pojawić się dzięki nowym połączeniom intermodalnym z Chin przez Ukrainę. Oprócz rozmów z potencjalnymi klientami z Chin jesteśmy obecnie na etapie rozmów z ukraińskim partnerem CTS Liski, ale już dzisiaj widać, że potencjał przejścia w Medyce jest znaczący – dodaje Witold Strobel.
PKP CARGO CONNECT świadczy również usługi dodatkowe przy transportach intermodalnych, takie jak: odprawy celne, rozformowanie ładunków z kontenerów oraz rozwóz z wykorzystaniem samochodów.
Zdaniem prezesa PKP CARGO S.A. Czesława Warsewicza, uruchomienie regularnych połączeń kolejowych na Ukrainę i do Turcji spowoduje wzrost znaczenia strategicznego Medyki na mapie transportowej Polski i Europy. – Przez ten punkt mogą być przewożone nie tylko ładunki z Chin do Europy i z Europy do Chin, gdyż Medyka powinna stać się także ważnym węzłem dla wymiany handlowej między krajami Unii Europejskiej a Ukrainą i Turcją oraz innymi państwami azjatyckimi – mówi Czesław Warsewicz. – Jeśli potwierdzą się prognozy dotyczące znacznego zwiększenia w kolejnych latach ruchu kolejowego między Azją a Europą, to spedytorzy tym bardziej będą zainteresowani wykorzystywaniem korytarza transportowego biegnącego przez nasz terminal w Medyce – dodaje prezes Warsewicz.