Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto Grupy AB zwiększył się w drugim kwartale o blisko 30% r/r

Udostępnij

Kolejne rekordy największego dystrybutora IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, który kontynuuje dynamiczny wzrost skali działania i generuje rosnące zyski. Bezpieczeństwo operacyjne i finansowe w czasie trwającej pandemii wpisuje się w strategię i kulturę organizacyjną Grupy ABE (ABPL) oraz koresponduje ze strategicznym znaczeniem sektora IT dla funkcjonowania państwa i gospodarki.

Dolnośląska Grupa AB zanotowała w czwartym kwartale roku finansowego 2019/2020 (okres kwiecień-czerwiec 2020 roku) blisko 2,5 mld PLN przychodów (+20% rdr). Dzięki najwyższej efektywności w branży wynik operacyjny i EBITDA również wzrosły w dwucyfrowym tempie, a zysk netto zwiększył się o blisko 30% rdr. W całym roku finansowym 2019/2020 (okres lipiec 2019 – czerwiec 2020) Grupa AB także wypracowała kilkunastoprocentowe wzrosty wyniku operacyjnego, EBIT czy netto przy przychodach, które pierwszy raz w historii przekroczyły próg 10 mld zł.

- To efekt naszego długoterminowego myślenia o rozwoju biznesu i umacniania kompleksowych przewag konkurencyjnych, w tym wielowymiarowej dywersyfikacji i wsłuchiwania się w potrzeby klientów. W związku z niedoinwestowaniem sfery IT w Polsce i regionie wobec Europy Zachodniej czy USA, pandemia – przynajmniej do tej pory - wspiera popyt. Warto podkreślić, że branża IT obok sektora medycznego i spożywczego jest branżą o znaczeniu strategicznym. My i nasz łańcuch wartości musimy być w takim wymagającym czasie w najwyższym stopniu sprawni, efektywni i gwarantować niezakłócone dostawy sprzętu do pracy i nauk. Cieszymy się, że wspieramy naszych klientów - resellerów, a finalnie polskie przedsiębiorstwa, osoby indywidualne i instytucje państwowe - komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB.

- Na przyspieszenie trendu cyfryzacji byliśmy przygotowani dzięki doborowi portfolio produktowego, bezpiecznym buforom zapasów na magazynach, zaawansowanym rozwiązaniom e-commerce i automatyki magazynowej. Dlatego też prawie dwukrotnie większą liczbę wysyłek w II kw. obsłużyliśmy standardowym zespołem. Procentuje też nasza dywersyfikacja klientów i pełne dotarcie do wszystkich kanałów sprzedaży, tj. do sieci detalicznych wraz z e-tail, średniego i małego biznesu, jak również dużych organizacji (VAD) poprzez największą w branży sieć partnerów handlowych w regionie, czyli 16 tys. aktywnych podmiotów – dodaje CEO Grupy AB.

Patrząc na sprawozdanie finansowe Grupy AB za rok finansowy 2019/2020, warto zwrócić uwagę na największą w branży efektywność, którą wyraża najniższy wskaźnik kosztów do przychodów (SG&A na poziomie zaledwie 2,5%). W oczy rzuca się również mocniejszy wzrost okresu rotacji zobowiązań niż należności przy jednoczesnym zmniejszeniu okresu rotacji zapasów. W rezultacie istotnie skrócił się cykl konwersji gotówki. Przy relatywnie stabilnym zadłużeniu finansowym (238,6 mln zł) Grupa AB posiadała na koniec czerwca 282,6 mln zł gotówki, co oznacza, że wartość długu netto była ujemna (minus 44 mln zł), a w rezultacie również ujemną wartość przyjął wskaźnik dług netto do EBITDA. W naturalny sposób wskaźniki płynności znajdują się na wysokim poziomie.

- Jesteśmy znani z konserwatywnego podejścia do biznesu i finansów, więc tym bardziej obecnie pragniemy pokazać, jak niezwykle stabilnym podmiotem jest Grupa AB. Mamy świadomość czynników ryzyka, jakie związane są z pandemią, a które mogą istotnie wpływać na warunki naszego funkcjonowania w przyszłości. Niejednokrotnie pokazaliśmy już jednak, że umiemy dopasować się do sytuacji, realizując najlepsze praktyki wypracowane przez 30 lat doświadczenia w branży, z bezpieczeństwem wpisanym w strategię rozwoju Grupy – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu AB ds. finansowych.

Po wprowadzeniu ograniczeń w działalności wielu sektorów gospodarki i izolacji społecznej w połowie marca, drugi kwartał był pierwszym pełnym okresem sprawozdawczym w całości naznaczonym wpływem pandemii. Podobnie jak w marcu, widać było w nim rynkowy boom na laptopy, serwery i asortyment związany z przechowywaniem danych oraz urządzenia sieciowe, a także na asortyment związany z rozrywką domową - gry i konsole. W naturalny sposób nastąpiło zwiększenie sprzedaży subskrypcji oprogramowania w chmurze (cloud), gdzie Grupa AB także jest liderem rynkowym. Ze wzrostem sprzedaży w segmencie cloud w II kw. o 72% rdr koresponduje pięciokrotne zwiększenie liczby webinariów Centrum Kompetencyjnego AB. Najpopularniejsze tematy szkoleń dotyczyły oprogramowania do zdalnej pracy i komunikacji oraz przenoszenia maszyn fizycznych do chmury (Azure).

Grupa AB posiada najszerszą ofertę produktów dostępnych na magazynie, ale mimo to konsekwentnie i systematycznie powiększa sprzedawany asortyment. Wszystko po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów. W zakończonym już roku finansowym 2019/2020 należy zauważyć nowe lub rozszerzone kontrakty dystrybucyjne z takimi firmami, jak m.in. Dell EMC (data center, VAD), OKI (druk), Aten (rozwiązania sieciowe). Rozwój oferty dotyczył również asortymentu spoza klasycznego obszaru IT – wśród nowości w AB warto wymienić m.in. Imou (smart home), Toshiba (AGD), Wooden.city (zabawki), Koch Media (gaming), Netatmo (smart home).

W ramach narodowej walki z COVID-19 Grupa AB zainicjowała akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. W ramach #AByrazem AB S.A. zdobyła i sfinansowała respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, strona 3 z 3 Więcej informacji: Adrian Boczkowski, P&L, a.boczkowski@pandl.pl, M: 506 324 456 Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i będzie wspierać walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus