Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Grupy Mediacap w I półroczu 2020 r. pod wpływem Covid-19

Udostępnij

Przychody z działalności kontynuowanej Grupy MCP (MEDIACAP) w I półroczu 2020 wyniosły 50,8 mln PLN (+3% r/r) a wynik EBITDA wyniósł ok. 0,9 mln PLN (wobec 2,6 mln PLN zysku EBITDA rok wcześniej). Wyniki te są zbieżne z planami finansowymi uwzględniającymi negatywny efekt COVID-19. W samym II kwartale 2020 przychody Grupy wyniosły 23,8 mln PLN (-23% r/r), a wynik EBITDA +1,6 mln PLN. Jednocześnie zarząd szacuje, iż negatywny wpływ COVID-19 na przychody i EBITDA w II połowie roku będzie już zdecydowanie mniejszy.

W I półroczu 2020 stosunkowo najmniej dotknięty skutkami pandemii był segment influencer marketingu LTTM, gdzie prowadzono intensywne prace operacyjne i rozszerzano tym samym udział w rynku. W tym okresie segment zanotował 24,4 mln PLN przychodów, co oznacza wzrost o 37 % r/r (w tym wpływ konsolidacji LifeTube od marca 2019).  Segment reklamowy (Grupa S/F) zanotował 19 mln PLN przychodów w I półroczu 2020 - spadek o 11% r/r, m.in. ze względu na odwołanie licznych zaplanowanych eventów oraz wstrzymania procesów tworzenia reklam.  Segment badań rynku pod marką IQS zanotował w I półroczu 30%-owy spadek sprzedaży rok do roku do poziomu 7,4 mln PLN - gdzie szereg zaplanowanych procesów badawczych np. grup fokusowych nie mogło być realizowanych.

Za nami najtrudniejszy w tym roku kwartał, a zarazem całe półrocze silnie naznaczone COVID-19. Po rekordowych przychodach w 2019 oraz zdobyciu pozycji największego gracza w Polsce w zakresie influencer marketingu musieliśmy bardzo szybko zmienić strategię z ataku na obronę: ciągłości biznesu, miejsc pracy i rentowności. Pomimo tego, iż COVID-19 wymusił głęboką rewizję planów na bieżący rok, a zarazem do tej pory uniemożliwia lub mocno ogranicza świadczenie niektórych usług np. eventów czy badań face-2-face,to mamy poczucie, że jego najgorszy impakt jest już za nami a zarazem część wniosków z tej nieprzewidzianej sytuacji pomoże nam w rozwoju na przyszłość. - mówi Jacek Olechowski, Prezes Zarządu MEDIACAP S.A.

Warto też zaznaczyć, że nawet w tym kryzysowym okresie, dzięki szybko wprowadzonym zmianom, w zakresie redukcji zespołów czy wynagrodzeń, ale też innych oszczędności w połączeniu z płynnym przejściem do pracy zdalnej udało nam się zachować dodatnią rentowność na poziomie EBITDA – dodaje Jacek Olechowski.

Pomimo trudnej sytuacji rynkowej, szczególnie w II kwartale, wynik EBITDA Grupy MEDIACAP za półrocze był neutralny, m.in. dzięki szybko wdrożonemu planowi oszczędnościowemu oraz lepszemu miksowi sprzedażowemu (więcej usług online vs offline). Ponadto na wyniki w tym okresie wpływ miały dwa zdarzenia jednorazowe: dezinwestycja  z Plastream oraz zamknięcie projektu Mellon Media. W maju br. Grupa sprzedała spółkę  Plastream i rozpoznała 1,1 mln PLN zysku z tytułu utraty kontroli nad nią. Równocześnie zarząd MEDIACAP podjął decyzje o zamknięciu Mellon Media, co obciążyło w I półroczu wynik netto Grupy o 0,9 mln PLN.

W obu wypadkach uznaliśmy, że projekty te nadmiernie obciążają nas kosztowo i ich dalszy rozwój nie przyniósłby dostatecznych korzyści dla naszych akcjonariuszy. Efektem tych decyzji będzie znaczące odciążenie naszej bazy kosztowej w II połowie roku, co w oczywisty sposób przyczyni się do poprawy rentowności całej Grupy – podkreśla Jacek Olechowski.

Mamy równocześnie inne, lepsze pomyły na tworzenie własnych treści – w szczególności w obszarze gaming marketingu. Naszą energię i zasoby staramy się maksymalnie lokować w perspektywicznych obszarach oferujących wzrosty nawet w trakcie lockdownu. - gaming marketing czyli wydatki reklamodawców na wspólne projekty z wydawcami gier video, działania reklamowe skierowane do graczy, oraz tworzenie treści wokół gamingu i e-sportu to najlepszy przykład takiego segmentu. Naszą ambicją jest zbudowanie w nim gracza numer 1, aby powtórzyć sukces strategii z obszaru influencer marketingu i zdominować oba te rynki. To dziś centralna część naszej strategii, realizowana pod parasolem LTTM  – mówi Jacek Olechowski.

W pozostałych dwóch segmentach (IQS i Grupa S/F), których przychody były również obciążone przez wpływ COVID-19, Grupa skupiać będzie się na poprawie miksu sprzedażowego na korzyść produktów digitalowych oraz optymalizacjach procesowych.

Choć COVID-19 będzie wpływał negatywnie na cały 2020 rok a poziom naszych przychodów wobec 2019 w ujęciu like-for-like, będzie nadal pod wpływem zmniejszonej działalności eventowej oraz badawczej to wierzymy, że najgorsze jest już za nami i kolejne kwartały będą rentowne i bliższe wynikom ubiegłego roku. Jesteśmy zdeterminowani, żeby utrzymać dodatnią rentowność na poziomie wyniku netto w obszarze działalności kontynuowanej oraz poprawić naszą pozycję rynkową we wzrostowych obszarach, takich jak influencer i gaming marketing, co powinno stopniowo przekładać się na dalszą budowę rentowności nowych biznesów i powrót na ścieżkę wzrostu - podsumowuje Jacek Olechowski.