Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Szacunkowy zysk netto XTB w IV kw'2019 wyniósł 37,2 mln zł

Udostępnij

 

W 2019 r. XTB wypracowało 57,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 101,5 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody wyniosły 239,3 mln zł wobec 288,3 mln zł, a koszty działalności operacyjnej 173,8 mln zł (2018 r.: 172,5 mln zł). W 2019 r. Grupa pozyskała rekordową liczbę nowych klientów, tj. 36 555 co oznacza wzrost o 76,8% r/r.

Przychody

W 2019 r. przychody spadły o 17,0% r/r, tj. o 49,0 mln zł z 288,3 mln zł na 239,3 mln zł. Istotnym czynnikiem determinującym poziom osiągniętych przychodów były zmiany regulacyjne w Europie, zapoczątkowane w sierpniu 2018 r. interwencją produktową Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA). Określiły one maksymalny dozwolony poziom dźwigni finansowej dla klienta detalicznego, co przełożyło się na niższe wolumeny transakcji zawieranych przez klientów. W konsekwencji obrót instrumentami pochodnymi w lotach wyniósł 1 597,2 tys. lotów w porównaniu do 2 095,4 tys. lotów rok wcześniej, natomiast rentowność na lota uległa zwiększeniu o 8,7%, tj. z poziomu 138 zł w 2018 r. do poziomu 150 zł w 2019 r.

W samym IV kwartale 2019 r. przychody wzrosły o 109,4% wobec IV kwartału 2018 r., tj. o 46,8 mln zł z 42,8 mln zł na 89,6 mln zł. Na zmianę tę wpływ miały: (i) wyższa rentowność jednostkowa lota - wzrost o 134 zł (z 93 zł na 227 zł); (ii) niższy obrót klientów instrumentami finansowymi wyrażony liczbą zawartych transakcji w lotach- spadek o 64 723 lotów (z 458 869 na 394 146 lotów).

XTB posiada solidny fundament w postaci stale rosnącej bazy klientów i liczby aktywnych klientów. W 2019 r. Grupa odnotowała rekordową liczbę nowych klientów wynoszącą 36 555 wobec 20 672 w porównywalnym okresie, tj. wzrost o 76,8%. To efekt kontynuowania zoptymalizowanej strategii sprzedażowo-marketingowej, sukcesywnego wprowadzania do oferty nowych produktów, takich jak instrumenty CFD oparte na indeksach sektorowych, akcje i ETF-y oraz ekspansji na nowe rynki geograficzne. Z kolei średnia liczba aktywnych klientów była wyższa o 5 303 w porównaniu do roku 2018 r., tj. o 24,9%. Intencją Zarządu na 2020 r. jest dalszy przyrost bazy klienckiej. Znajduje to potwierdzenie w danych za styczeń 2020 r., w którym to Grupa pozyskała rekordową liczę nowych klientów, tj. 4 480.

Celem XTB jest dostarczenie klientom zróżnicowanego wachlarza możliwości inwestycyjnych, przy jednoczesnym komforcie zarządzania zdywersyfikowanym portfelem na jednej platformie transakcyjnej. Aktualnie Spółka analizuje kolejne możliwości rozszerzenia oferty, które mogą zaowocować nowymi produktami w 2020 r. i latach kolejnych.

Patrząc na przychody pod kątem klas instrumentów odpowiedzialnych za ich powstanie widać, że w 2019 r. prym wiodły CFD oparte na indeksach. Ich udział w strukturze przychodów na instrumentach finansowych sięgnął 74,8% wobec 49,6% rok wcześniej. To konsekwencja m.in. dużego zainteresowania klientów XTB instrumentami opartymi o niemiecki indeks akcji DAX (DE30) oraz amerykańskie indeksy US 500 i US 100. Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte o waluty. Ich udział w strukturze przychodów w 2019 r. wyniósł 18,2% (2018: 23,5%). Wśród tej klasy aktywów największą popularnością cieszyły się instrumenty oparte o parę walutową EURUSD. Przychody oparte o towary stanowiły 5,2% wszystkich przychodów, wobec 24,3% rok wcześniej.

Klienci XTB, szukając okazji inwestycyjnych do zarobku, handlują co do zasady na instrumentach finansowych, które charakteryzują się w danym okresie wysoką zmiennością rynkową. Prowadzić to może do wahań struktury przychodów wg klasy aktywów, co należy traktować jako naturalny element modelu biznesowego. Z punktu widzenia XTB ważne jest, aby paleta instrumentów finansowych w ofercie Grupy była jak najszersza i pozwalała klientom wykorzystać każde nadarzające się okazje rynkowe do zarobku.

XTB kładzie duży nacisk na dywersyfikację geograficzną przychodów. Krajami, z których Grupa czerpie każdorazowo więcej niż 15% przychodów jest Polska i Hiszpania z udziałem wynoszącym odpowiednio 40,3% (2018 r.: 25,2%) oraz 19,7% (2018 r.: 14,7%). Udział pozostałych krajów w strukturze geograficznej przychodów nie przekracza w żadnym przypadku 15%. 

Dla XTB ważna jest także dywersyfikacja segmentowa przychodów. W tym celu Grupa rozwija, poza segmentem detalicznym, działalność instytucjonalną (X Open Hub), w ramach której dostarcza płynność i technologię innym instytucjom finansowym, w tym domom maklerskim. Przychody z tego segmentu potrafią podlegać istotnym wahaniom z okresu na okres, analogicznie jak w segmencie detalicznym, co jest zjawiskiem typowym dla przyjętego przez Grupę modelu biznesowego. 

Warto nadmienić, że podobnie jak w segmencie detalicznym, interwencja produktowa wprowadzona przez odpowiednich regulatorów na rynkach lokalnych krajów Unii Europejskiej może wpływać na kondycję europejskich partnerów instytucjonalnych XTB i przez to na wolumen obrotu w lotach, jak i przychody XTB z tych klientów. Z drugiej strony Zarząd XTB nie może wykluczyć większej rotacji klientów w segmencie instytucjonalnym w przyszłości. 

Koszty

Koszty działalności operacyjnej w 2019 r. ukształtowały się na poziomie 173,8 mln zł i były zbliżone do tych rok wcześniej (wzrost o 1,4 mln zł r/r). Najistotniejsze zmiany wystąpiły w:

  • kosztach wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, wzrost o 7,6 mln zł związany głównie z nowym zatrudnieniem oraz wypłaconymi odprawami;
  • 4,4 mln zł koszty marketingowe wynikające głównie z wyższych nakładów na kampanie marketingowe online;
  • kosztach utrzymania i wynajmu budynków, spadek o 4,7 mln zł i tym samym wzrost kosztów amortyzacji o 2,9 mln zł, głównie za sprawą zmiany ujęcia kosztów czynszu najmu powierzchni biurowej od 2019 roku, w związku z wejściem w życie MSSF 16 Leasing;
  • pozostałych kosztach, spadek o 9,8 mln zł w następstwie rozpoznania w kosztach III kwartału 2018 r. zdarzenia jednorazowego w wysokości 9,9 mln zł.

W ujęciu k/k koszty działalności operacyjnej wzrosły o 4,3 mln zł głównie za sprawą wyższych o 2,8 mln zł kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych (utworzenie rezerw na zmienne składniki wynagrodzeń) oraz wyższych o 1,7 mln zł pozostałych usług obcych: 1) usługi wsparcia informatycznego (wzrost o 0,5 mln zł k/k); 2) usługi prawne i doradcze (wzrost o 0,4 mln zł k/k) oraz 3) systemy IT i licencje oraz dostarczanie danych rynkowych (wzrost o 0,4 mln zł k/k).

Zarząd przewiduje, że w 2020 r. koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się na poziomie kilkanaście procent wyższym od tego, jaki obserwowaliśmy w 2019 r. Ostateczny ich poziom uzależniony będzie od tempa ekspansji geograficznej na nowe rynki, wysokości zmiennych składników wynagrodzeń wypłaconych pracownikom, od poziomu wydatków marketingowych oraz od wpływu regulacji i innych czynników zewnętrznych na poziom przychodów osiąganych przez Grupę.

Perspektywy

Zapoczątkowane interwencją produktową ESMA zmiany regulacyjne na rynku europejskim zmieniają oblicze branży CFD. Stworzyło to dla XTB zarówno szanse, jak i zagrożenia. Z jednej strony widoczny jest spadek wolumenu obrotów u europejskich brokerów, w tym XTB. Z drugiej, Zarząd XTB przekonany jest o witalności biznesu w dłuższym horyzoncie czasowym. Małymi krokami przez rynek przechodzi fala konsolidacji, która powinna pozwolić XTB utrwalić jej mocną pozycję na rynku europejskim. Z rynku stopniowo znikają mali, lokalni brokerzy, niebędący w stanie wytrzymać presji regulacyjnej i silnej konkurencji ze strony większych, międzynarodowych brokerów, takich jak XTB. W konsekwencji u dużych brokerów obserwowalny jest przyrost bazy klienckiej.

XTB ze swoją silną pozycją rynkową oraz dynamicznie rosnącą bazą klientów coraz śmielej wchodzi na rynki pozaeuropejskie, konsekwentnie realizując strategię zbudowania marki globalnej. W 2020 r. Grupa zamierza zwiększyć penetrację rynków europejskich oraz dalej budować swoją obecność w Ameryce Łacińskiej, Azji i Afryce.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus