W 2019 roku dokonanych zostało blisko 23 tysiące wpłat. Rozkład godzinowy inwestycji trzyma się na wysokim poziomie między godzinami 10:00 a 22:00, osiągając szczyt właśnie o dziesiątej wieczorem. Co ciekawe, dane prezentują się znacząco inaczej jeśli z zestawienia wykluczymy Wisłę Kraków.
Bez wątpienia emisja Wisły Kraków była najgłośniejszą emisją w Polsce, nie tylko w 2019, ale w ogóle. To właśnie do Białej Gwiazdy należy rekord kraju jeśli chodzi o szybkość zebrania czterech milionów złotych – niecałe 24 godziny. Cieszymy się, że platforma Beesfund odegrała tę malutką rolę w odroczeniu problemów krakowskiego klubu.
Wisła, która pozyskała środki od 9 127 inwestorów, skutecznie zaburzyła wiele statystyk naszej platformy. Statystyk ciekawych, bo nikt inny w Polsce nie ma za sobą tylu emisji i danych, które mogą przydać się kolejnym firmom myślącym o pozyskaniu kapitału od swoich fanów i klientów.
Godziny inwestowania w equity crowdfundingu
W 2019 roku, wykluczając dane klubu piłkarskiego, zaobserwowaliśmy trzy kluczowe godziny jeśli chodzi o liczbę wpłat. Niekwestionowanym liderem jest godzina 22:00. Tuż za nią plasuje się 21:00, a trzecie miejsce, dość niespodziewanie, zajmuje godzina dwunasta… w południe.
Dla dwóch pierwszych miejsc wyjaśnienie jest dość proste. Emisje kończą się o północy, godziną graniczną więc jest właśnie dziesiąta. Liczba inwestycji o północy jest blisko 3-krotnie niższa niż dwie godziny wcześniej.
Zupełnie inaczej ma się sprawa z godziną 12:00. Tu, z jakiegoś powodu, nasi inwestorz po prostu lubią inwestować. Trudno powiedzieć czy to miłośnicy filmu Zinnemanna “W samo południe” czy tak wypadają przerwy lunchowe. Faktem jest, że wówczas wpłat jest więcej. Znaczący wzrost zaczyna się od godziny 11:00, zenit osiąga o 12:00, aby o 13 spaść do pułapu z godziny 11:00. Tendencja spadkowa jest do godziny 17:00. Tuż po niej znowu zaczynają się wzrosty liczby wpłat.
Informacje te z powodzeniem można wykorzystać w ustawianiu kampanii promocyjnych, a także do testowania kolejnych obszarów docierania do inwestorów.
Inwestor “ECF” to inwestor wymagający
Ubiegły rok to także rok profesjonalizacji i standaryzacji. Coraz bardziej świadomi inwestorzy, którzy swoje środki angażują na Beesfundzie już od kilku lat i oczekują konkretnych informacji. Do tego coraz większa standaryzacja przekazu narzucana przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Oba aspekty sprawiły, że w trzecim i czwartym kwartale emisje zaczęły mieć coraz bardziej powtarzalny szablon danych, ułatwiający weryfikacje spółki i jej potencjału. Z pewnością 2020 i kolejne będą niosły ze sobą jeszcze większą unifikację, szczególnie z uwagi na przepisy UE (o których tu pisaliśmy więcej).
Beesfund w roku 2019
Mówiąc najkrócej – był to rekordowy rok dla platformy Beesfund. W emisjach otwartych i zamkniętych firmy zebrały ponad 21 milionów złotych, czyli ponad 2 razy więcej niż przez poprzednie 7 lat. Rok zamknęliśmy z 50 umowami na kolejny rok, z których większość jest już opłacona. A to pozwala nam postawić sobie cel 60 emisji w 2020 roku, tak by cały czas rosnąć 100% rok do roku.
Beesfund gościł w mediach ponad 100 razy (nie licząc wzmianek przy okazji emisji) w formie wywiadów, komentarzy eksperckich lub artykułów. Spółka rozpoczęła prace nad nowymi narzędziami dla emitentów, nowymi procesami oraz powitała na pokładzie Ludwika Sobolewskiego – wieloletniego prezesa giełd w Polsce i w Rumunii, który odpowiadać będzie za ekspansję międzynarodową platformy Beesfund.
To był gorący, rekordowy i trudny rok, który najlepiej podsumowuje poniższe zestawienie 2018 i 2019 roku:
Przeprowadzonych emisji (otwartych i zamkniętych):
2018: 13
2019: 27
Umowy podpisane na kolejny rok:
2018: 6
2019: 50
Kwota pozyskana przez emitentów (w otwartych emisjach):
2018: 4 692 249 zł
2019: 20 992 290 zł
Liczba spółek w “Klubie miliona” (spółek, które zebrały powyżej 1 mln zł):
2018: 3
2019: 9
Liczba pracowników:
2018: 8
2019: 31
Plany Beesfund na nową dekadę?
Pewne jest to, że nie zwalniamy tempa. Bycie liderem w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem zarówno liczby przeprowadzonych emisji, kwoty zebranej przez emitentów (nawet w przeliczeniu na euro!), czy pod względem doświadczenia i liczebności zespołu – zobowiązuje.
Nasze plany zamykamy w pięciu punktach, z których każdy jest tak samo ważny:
- Procesy i procedury, m.in. nowa procedura obsługi emisji.
- Ekspansja międzynarodowa, m.in. spółka zgodna z prawem rumuńskim.
- Nowe narzędzia dla emitentów, m.in. dostarczane danych z narzędzi marketingowych.
- Nowe narzędzia dla rynku, m.in platforma do handlu spółkami z o.o.
- Edukowanie rynku – zarówno inwestorów, jak i emitentów.