- Przychody ENT (ENTER) wzrosły o 29,2 proc. i wyniosły w I pół. 2019 r. 633 mln zł
- EBITDA wzrosła o 341,2% do 180 mln zł z 40,8 mln zł rok wcześniej
- 81,9 mln zł zysku operacyjnego i 44,9 mln zł zysku netto
- Rozpoczęcie działalności w Szwajcarii, dzięki objęciu 49 proc. akcji Chair Airlines
- Wypłata dywidendy 0,7 zł na akcję w lipcu 2019 r.
– Mamy za sobą kolejny rekordowo dobry okres, a wyniki Enter Air wyróżniają się pozytywnie także na tle branży w Europie. Wzrost przychodów był konsekwencją zwiększonego popytu na nasze usługi wywołanego wzrostem rynku oraz słabą kondycją konkurencji. Udało nam się także poprawić efektywność dzięki naszemu nowoczesnemu modelowi działania, który przy rosnącej skali daje nam elastyczność pozwalającą na coraz lepsze wykorzystanie zasobów. W tegorocznym w sezonie letnim latamy na 25 samolotach, czyli na 5 maszynach więcej niż rok temu. Rynek turystyczny pomimo ostatnich zawirowań jest w bardzo dobrej kondycji, a popyt na podróże turystyczne ciągle rośnie – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. – Zawirowania nie wpłynęły na nas negatywnie. Od zawsze stawialiśmy na pracę z dużymi i stabilnymi biurami podróży, które konsekwentnie wzmacniają swoją pozycję, podczas gdy ich konkurenci upadają. W ciągu ostatnich 2 lat odeszło z rynku także wielu naszych konkurentów i ubyło ponad 500 samolotów, a Enter Air jest obecnie w czołówce linii turystycznych Europy. Jako przewoźnik jesteśmy sprawdzonym partnerem dzięki wysokiej doskonałości operacyjnej. Bankructwo jednej z największych grup turystycznych na świecie, posiadającej ponad 100 samolotów, to kolejny przykład potwierdzający jak istotne jest utrzymywanie nisko-kosztowego modelu biznesowego oraz konserwatywne podejście w planowaniu rozwoju. Podobnie jak w przypadku zeszłorocznego upadku Small Planet, uważnie obserwujemy rynek aby wykorzystać kolejną szansę na dalszy rozwój Enter Air - dodaje Grzegorz Polaniecki.
Wyniki finansowe Grupy Enter Air:
Przychody Enter Air wyniosły 633 mln zł w pierwszym półroczu 2019 r. i były o 29% wyższe w porównaniu z 490 mln zł w tym samym okresie 2018 r. Zysk operacyjny wzrósł o 84,2% do 81,9 mln zł. Zysk netto w analizowanym okresie 2019 r. ukształtował się na poziomie 44,9 mln zł i tym samym wzrósł o 191% z 15,4 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Przewoźnik wypracował w pierwszym półroczu wynik EBITDA na poziomie 180 mln zł wobec 40,8 mln zł rok wcześniej.
W maju 2019 r. Enter Air został partnerem strategicznym i udziałowcem posiadającym 49% akcji szwajcarskiej linii lotniczej Chair Airlines. Wartość podpisanej umowy to 2 mln USD (około 7,7 mln zł). Chair Airlines ma w swojej flocie trzy samoloty Airbus A319 i od pięciu lat prowadzi przewozy na rynkach europejskich, w Afryce i na bliskim wschodzie.
Do realizacji w pełni zakontraktowanego sezonu letniego Enter Air wykorzystuje 21 samolotów Boeing 737-800 oraz wypożyczone w ramach umowy wet-lease dwa Boeingi 737-800 (od słowackiej linii Go2Sky) i dwa Airbusy A320 (od bułgarskiej firmy Electra). We flocie przewoźnika znajdują się także dwie maszyny Boeing 737 MAX 8, które zostały odebrane w grudniu 2018 r. i styczniu 2019 r. Ze względu na zdarzenia lotnicze z udziałem tego typu samolotów, polskie i europejskie władze lotnicze zdecydowały o czasowym wstrzymaniu operacji wszystkimi samolotami 737 MAX, do czasu wyjaśnienia przyczyn i wdrożenia działań korygujących. Po wznowieniu lotów samolotami tego typu, Enter Air zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wystąpi do producenta o odszkodowanie za czas w którym nie mógł korzystać z tych maszyn.
Enter Air kontynuuje przyjętą politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami, w związku z czym w lipcu 2019 r. wypłacona została dywidenda w łącznej kwocie 12,3 mln zł, tj. 0,7 zł na akcję.
Prognozy podstawowych pozycji finansowych na najbliższe lata są dostępne dla abonentów Biznesradar Premium na profilu spółki w zakładce PROGNOZY