W 2018 roku producent materiałów ogniotrwałych odnotował najwyższe w swojej historii wyniki na każdym poziomie zyskowności. Zarząd z umiarkowanym optymizmem patrzy na 2019 rok.
W 2018 roku skonsolidowane przychody RPC (ROPCZYCE) wyniosły rekordowe 363,6 mln zł (+31,2% r/r). Wynik EBIT ukształtował się na poziomie 50,5 mln zł (+126,8% r/r), EBITDA 65,5 mln zł (84,0% r/r), a zysk netto 26,8 mln zł (134,8% r/r).
W 2018 roku sprzyjała nam dobra koniunktura, ale przede wszystkim byliśmy w stanie wykorzystać posiadany duży potencjał rozwojowy. Konsekwentna realizacja strategii dywersyfikacji działalności w wymiarze geograficznym, branżowym, produktowym oraz inżynieringowym pozwoliła nam na umocnienie więzi z dotychczasowymi partnerami oraz zdobycie nowych odbiorców. Istotne znaczenie miała także rozbudowa Centrum Badawczo-Rozwojowego, dzięki któremu możemy realizować coraz bardziej zaawansowane technologicznie zamówienia. Ponadto dzięki dużej aktywności na rynku i zastosowaniu nowoczesnego marketingu wzmacnialiśmy wizerunek marki Ropczyce, jako solidnego i innowacyjnego partnera. Perspektywy na 2019 rok oceniamy z umiarkowanym optymizmem. Zdajemy sobie sprawę, że przy tak wysokich wynikach 2018 roku utrzymanie dynamiki wzrostu może okazać się trudne, zwłaszcza w kontekście przewidywanego osłabienia koniunktury gospodarczej. Mogę jednak zapewnić, że nadal z determinacją będziemy realizować naszą strategię rozwojową w której fundamentalne znaczenie ma kompleksowość, jakość i innowacyjność – mówi Józef Siwiec, prezes ZM „ROPCZYCE” S.A.
Ubiegły rok był dla producenta materiałów ogniotrwałych czasem pełnym wyzwań. Z jednej strony obserwowano na rynku globalnym znaczący wzrost zapotrzebowania na wyroby ogniotrwałe, z drugiej wzrost kosztów energii, pracy i materiałów. Dużą przewagę na rynku ZM „ROPCZYCE” zdobyły m.in. dzięki dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia.
Zmniejszenie przez Chiny wydobycia surowców wykorzystywanych w procesie produkcji materiałów ogniotrwałych spowodowało gwałtowny wzrost ich cen. W efekcie wiele firm z naszej branży zmuszonych było do szukania nowych źródeł zaopatrzenia, oszczędności lub konsolidacji. My, dzięki temu, że od kilku lat dywersyfikowaliśmy sieci dostawców, byliśmy w znacznie mniejszym stopniu uzależnieni od dostaw surowców chińskich, co pozwoliło nam pozyskać dużą liczbę zamówień i gwarantowało naszym partnerom ich terminową realizację – mówi prezes ZM „ROPCZYCE” S.A.
Dzięki wspomnianej strategii 4D oraz poprzez wzrost realizacji kompleksowych projektów inwestycyjnych a także wysokiej sprzedaży wyrobów wysoko przetworzonych, ZM „ROPCZYCE” S.A. odnotowały wzrost sprzedaży we wszystkich obsługiwanych branżach. Przychody z segmentu hutnictwa żelaza i stali wyniosły 188 mln zł (+20% r/r), hutnictwa metali nieżelaznych 70 mln zł (+51% r/r), przemysłu cementowo-wapienniczego 65 mln zł (+47% r/r), a przemysłu odlewniczego 21 mln zł (32% r/r).
Od wielu lat konsekwentnie rozwijamy relacje z partnerami z różnych stron świata. Realizujemy coraz większe i bardziej zaawansowane technologicznie projekty, m.in. w Austrii, Belgii, Hiszpanii, i w Brazylii. Ponadto poszerzamy współpracę z podmiotami z Europy, USA, Pakistanu, Iraku, a także egzotycznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich, i Sri Lanki. Jeżeli chodzi o rynek krajowy, to stawiamy na długoterminową współpracę opartą na kompleksowej obsłudze i dostawach materiałów głównie dla branży hutnictwa, jak również dla przemysłu cementowo-wapienniczego, gdzie jesteśmy liderem – mówi prezes.
Poza dywersyfikacją produktową i rynkową ZM „ROPCZYCE” S.A. przeprowadziły również restrukturyzację. W ubiegłym roku nastąpiło połączenie spółki matki ze spółką zależną ZM SERVICE Sp. z o.o.
Wcielenie ZM Service do spółki dominującej znacznie uprościło strukturę organizacyjną Grupy. Dzięki temu zoptymalizowaliśmy i poszerzyliśmy ofertę, co powinno pozytywnie oddziaływać na marżę ZM Ropczyce w kolejnych latach – komentuje Józef Siwiec.