Grupa PKP Cargo może przeprowadzać kolejne akwizycje podmiotów podobnych do słoweńskiego przewoźnika kolejowego Primol-Rail, w celu wzmacniania pozycji na rynkach środkowoeuropejskich, poinformował prezes Czesław Warsewicz.
"Taki podmiot, jak słoweński jest nam potrzebny, bo za 2-3 lata będziemy już mieli zasoby, które kupimy z dofinansowaniem unijnym. Wtedy będziemy mogli te przewozy dziś zlecane 'na zewnątrz' realizować naszym taborem i na większą skalę. Przygotowujemy się do tego, co będzie za 2-3 lata i takich podmiotów typu Primol-Rail chcemy mieć klika" - powiedział Warsewicz dziennikarzom.
Prezes zaznaczył, że największą wartością Primol-Rail jest efekt synergii i posiadanie licencji na rynek słoweński. Ponadto przewoźnik dysponuje zasobami ludzkimi, w tym maszynistami, i znajomością rynku.
Warsewicz wyjaśnił, że spółka była podwykonawcą PKP Cargo, a teraz współpraca będzie bezpośrednia.
"Na tej bazie będziemy rozbudowywać rynek słoweński. Rozmawiamy z innymi podmiotami, które możemy na tych rynkach przejąć. Być może chcemy przejąć podmiot z zasobami, który tam jest, a może sami będziemy dedykować te zasoby" - kontynuował prezes.
Podkreślił, że wpływ akwizycji Primol-Rail na AWT będzie bardzo pozytywny i wpisuje się ona w rozwój AWT jako podmiotu specjalizującego się w przewozach międzynarodowych.
"Chcemy mieć sprawny, lekki podmiot, który ma rynek, know-how i ludzi. To szalenie istotne dla naszej ekspansji" - dodał Warsewicz.
Z jego słów wynika, że podobny model rozwoju PKP (PKPCARGO) może zastosować w innych krajach Europy Środkowej.
"W Europie Centralnej mamy m.in. Chorwację, Serbię, Rumunię - chcemy być tam blisko" - podsumował Warsewicz.
AWT z Grupy PKP Cargo nabyło dziś 80% udziałów przewoźnika Primol-Rail ze Słowenii. Wartość transakcji nie została ujawniona.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (44,8% udziału w rynku według masy i 51,6% według pracy przewozowej w 2017 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.