Strategię Grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada m.in. coroczny zysk netto na poziomie minimum 5% przychodów od 2019 r. i minimum 8% przychodów od 2023 r., podała spółka. Strategia została zatwierdzona przez radę nadzorczą spółki.
"Strategia określa wizję i misję Grupy PKP Cargo: Wizja Grupy PKP Cargo: 'Środkowoeuropejski lider w przewozach kolejowych dzięki uzyskaniu dominującej pozycji w obszarze 'Trójmorza' i na Nowym Jedwabnym Szlaku'. Misja Grupy PKP Cargo: 'Realizowanie kompleksowej usługi logistycznej na rynku kolejowych przewozów towarowych i usług intermodalnych dającej pozycję dostawcy pierwszego wyboru'" - czytamy w komunikacie.
Cele Grupy PKP (PKPCARGO) w strategii określono jako:
- Cele strategiczne
1. Pozycja nr 1 w obszarze "Trójmorza" i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku na obszarze Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej oraz przewiezionej masy do 2023 r. i wzmacnianie pozycji w latach 2023-2038,
2. 65% udział w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych do 2023 roku mierzony pracą przewozową.
- Cele krótkookresowe
1. Stworzenie najbardziej konkurencyjnej oferty dla partnerów biznesowych na Nowym Jedwabnym Szlaku na obszarze Unii Europejskiej i w obszarze "Trójmorza",
2. Coroczny wzrost efektywności operacyjnej mierzony wskaźnikami KPI,
3. Utrzymanie tempa wzrostu ceny akcji wyższego od wzrostu wartości WIG30,
4. Coroczny zysk netto na poziomie minimum 5% przychodów od 2019 r. i minimum 8% przychodów od 2023 r., wymieniono w informacji.
"Osiągniecie celów strategicznych będzie oparte na realizacji 13 inicjatyw strategicznych uszeregowanych w trzech filarach:
1. Wzrost
- Przyjęcie i realizacja planu wzrostu organicznego na rynku krajowym,
- Przyjęcie i realizacja planu wzrostu nieorganicznego na rynku krajowym,
- Skoordynowanie ekspansji zagranicznej,
- Dostosowanie oferty w celu integracji łańcucha dostaw do klienta,
- Przyjęcie i realizacja planu działania dla obszaru marketing oraz CSR w koordynacji z Grupą PKP,
- Rozwój innowacji.
2. Efektywność operacyjna
- Cyfryzacja i informatyzacja,
- Optymalizacja procesów przewozowych,
- Modernizacja i optymalizacja zasobów taborowych i procesów utrzymaniowych,
- Optymalizacja zarządzania majątkiem.
3. Efektywność organizacyjna
- Optymalizacja procesów decyzyjnych oraz dostosowanie struktury Grupy PKP Cargo,
- Rozwój kultury organizacyjnej, kapitału ludzkiego oraz zarządzania opartego na celach (MBO),
- Przyjęcie polityki zarządzania projektami oraz powołanie centralnej jednostki PMO" - wymieniono również.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (44,8% udziału w rynku według masy i 51,6% według pracy przewozowej w 2017 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.